Výpočty z chemických rovnic

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jiří Machačný Termochemie 1.
Advertisements

Název šablony: Inovace v chemii52/CH19/ Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Chemické děje a chemické rovnice.
Výpočty z rovnic II. CH-4 Chemické reakce a děje DUM č. 6
VI. VÝPOČET Z CHEMICKÉ ROVNICE
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Výpočty z chemických rovnic
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Název šablony: Inovace v chemii 52/CH22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: ZÁKLADNÍ CHEMICKÉ VÝPOČTY.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Výpočty z chemických rovnic
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
Reakční rychlost Rychlost chemické reakce
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY Chemie 8. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_14.
Chemická reakce a její rovnice
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_238 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Základní charakteristiky látek
CHEMICKÉ REAKCE A ROVNICE
Látkové množství, molární hmotnost
ŠablonaIII/2číslo materiálu397 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu významu látkového množství,
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu a procvičení stechiometrických.
Chemické výpočty II.
Molární hmotnost - důležitá charakteristika prvků a sloučenin (nalezneme ji v chemických tabulkách) (Vyjadřuje vlastně, kolik gramů váží 1 mol určité.
Roztoky a jejich složení
Molární hmotnost, molární objem
Chemické výpočty RZ
Látkové množství Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0109.
Výpočty z chemických rovnic
Výpočet procentového složení sloučenin Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic II Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s postupy při řešení příkladů na výpočty z chemických.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_III/2_INOVACE_04-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
CHEMICKÉ REAKCE © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 CHEMIE Základní veličina v chemii, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Chemické reakce. Chemická reakce je děj, při kterém z výchozích chemických látek vznikají jiné chemické látky. Výchozí chemické látky = REAKTANTY Vzniklé.
Elektronová konfigurace atomu
Chemické výpočty Řešení příkladů
Avogadrův zákon.
Stavová rovnice ideálního plynu
Elektronový obal atomu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Anorganická chemie Obecné pojmy a výpočty.
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_23_FIKA
Autor: Mgr. Simona Komárková
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_27_FIKA
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_25_FIKA
Vyrovnávání chemických rovnic
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_20_Výpočty z rovnic.
Anorganická chemie Obecné pojmy a výpočty.
Výpočty z chemických rovnic
Látkové množství, molární hmotnost
Chemická termodynamika
Transkript prezentace:

Výpočty z chemických rovnic Autor: Mgr. Simona Komárková

Žáci 1.ročníku, obor Ekonomické lyceum, předmět Chemie Tematický okruh Obecná chemie Anotace Žáci 1.ročníku, obor Ekonomické lyceum, předmět Chemie Postup výpočtů z chemických rovnic, řešení konkrétních příkladů. Metodický pokyn Prezentace doplněná výkladem a možností zapojení žáků. Druh materiálu prezentace Datum tvorby 12.8.2013 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_Km1_14 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

? 1. Co jsou katalyzátory? Výpočty z chemických rovnic Chemická rovnice je zápis chemické reakce. Při chemické reakci dochází ke změně struktury látek a chemického složení. Při chemické reakci platí zákon zachování hmotnosti, energie a elektrického náboje. Příklad výpočtu z chemické rovnice Pro přípravu kyslíku lze využít tepelného rozkladu chlorečnanu draselného KClO3 . Pokud jako katalyzátor použijeme MnO2 , dojde k rozkladu již při teplotě 150oC. KClO3 → KCl + O2 reaktanty → produkty ? 1. Co jsou katalyzátory? 2. Proč není vzorec katalyzátoru uveden ani na jedné straně rovnice? 3. Kam se mohou katalyzátor a reakční podmínky v rovnici zapsat? 4. Co je třeba v rovnici ještě doplnit? EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Stechiometrické koeficienty – udávají látkové množství (mol) Rovnici vyčíslíme, počet atomů každého prvku musí být stejný na obou stranách rovnice. 2 KClO3 → 2 KCl + 3 O2 Stechiometrické koeficienty – udávají látkové množství (mol) Chemická rovnice vyjadřuje nejen kvalitu, ale i kvantitu, protože ze vzorců spočítáme molární hmotnosti M. MKClO3 = 122,6 g/mol MKCl = 74,6 g/mol MO2 = 32 g/mol 2 KClO3 → 2 KCl + 3 O2 2 . 122,6 g → 2 . 74,6 g + 3 . 32 g 3. 22,4 dm3 Pokud je některá látka v plynném skupenství, můžeme za normálních podmínek určit i její objem. 1 mol plynné látky má objem V = 22,4 dm3 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Př. Jakou hmotnost měl chlorečnan draselný, ze kterého bylo připraveno 0,5 dm3 kyslíku? (objem za normálních podmínek) Nejjednodušeji příklad vypočítáme přímou úměrou. V rovnici se zaměříme na látku, jejíž množství známe a druhou, jejíž množství máme spočítat. 2 KClO3 → 2 KCl + 3 O2 2 . 122,6 g → 2 . 74,6 g 3 . 22,4 dm3 Zadané množství dáme do úměry s množstvím vyplývajícím z rovnice. 2 . 122,6 g KClO3 ……………… 3 . 22,4 dm3 O2 mx …………………….0,5 dm3 O2 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

za vzniku 0,9 kg glukosy ? ( Co víte o fotosyntéze?) Př. Jaký objem má za normálních podmínek kyslík, který se uvolní při fotosyntéze za vzniku 0,9 kg glukosy ? ( Co víte o fotosyntéze?) Fotosyntéza je velmi důležitý a složitý biochemický proces probíhající v zelených rostlinách, při němž se z anorganických sloučenin CO2 a H2O tvoří organická sloučenina - glukosa a uvolňuje se kyslík. Ten umožňuje existenci aerobních organismů. Velmi zjednodušeně lze zapsat fotosyntézu rovnicí: vyčteme z rovnice: 1. 180g 6. 22,4 dm3 6 CO2 + 6 H2O → C6H12O6 + 6 O2 MC6H12O6 = 180 g/mol ze zadání: 900 g Vx Vyřešíme úměru: 180 g ………… 134,4 dm3 900 g ………… Vx ----------------------------------- EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Jestliže při fotosyntéze vznikne 0,9 kg glukosy, uvolní se 672 dm3 kyslíku. ? 1. Porovnejte objem vzniklého kyslíku a spotřebovaného oxidu uhličitého. 2. Jakou hmotnost má voda, která se spotřebovala? Odpověď: Objem oxidu uhličitého bude shodný s objemem kyslíku, protože stejná látková množství libovolné plynné chemické látky, zaujímají stejné objemy. 2. Hmotnost vody spotřebované při reakci je 540 gramů. 180 g ………… 6.18 g 900 g ………… mx ----------------------------------- EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Použité zdroje Benešová, M., Satrapová, H. Odmaturuj z chemie. 1.vydání. Brno: Didaktis 2002. 208 s. ISBN 80-86285-56-1   Blažek, J.,Fabini, J. Chemie pro studijní obory SOŠ a SOU nechemického zaměření. 5. vydání. Praha: SPN, 2005. 336s. ISBN 80-7235-104-4 Flemr, V., Dušek,B. Chemie /Obecná a anorganická/ pro gymnázia I. 1. vydání. Praha: SPN, 2001. 120 s. ISBN 80-7235-147-8 Vacík, J., Barthová, J., Pacák, J.,Strauch, B., Svobodová, M., Zemánek, F. Přehled středoškolské chemie. vydání. Praha: SPN, 1995. 368 s. ISBN 80-85937-08-5 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154