PORTFOLIO PEDAGOGA – DATA Z RYCHLÉHO ŠETŘENÍ NIDV 2016 Mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogů 2.12.2016, Praha Tomáš Machalík
Metoda sběru dat a velikost vzorku Výzkum ředitelů a učitelů byl koncipován jako převážně kvantitativní šetření s doplňující kvalitativní analýzou otevřených otázek. Pro obě cílové skupiny byl vytvořen individuální online dotazník. S využitím adresáře škol a školských zařízení byl vygenerován kontaktní list na relevantní školy (resp. ředitele), kterým byl odeslán zvací email s žádostí, aby adresáti zároveň přeposlali tento e-mail svým učitelům (pro každou cílovou skupinu byl uveden odkaz na vlastní dotazník). Díky využití protokolu UTM byly později informace od respondenta doplněny oficiálními statistikami z Rejstříku škol a dalších zdrojů (např. sídlo, počet pedagogů, kapacita školy aj.). Sběr dat formou CAWI se uskutečnil ve dnech 10. až 17. listopadu 2016, přičemž se jednalo o kombinaci adresného a kvótního výběru. Vzorek škol (po očištění) ve výzkumu dosáhl velikosti 951 ředitelů, vzorek je po převážení reprezentativní z hlediska kohort stupně vzdělávání, kraje a klasifikované kapacity žáků. Velikost vzorku učitelů (po očištění) dosáhla 1 746 učitelů, vzorek je po převážení reprezentativní z hlediska počtu učitelů s rozložením na typ školy a kraj. Stupně (nebo úrovně) školy sestávaly z předškolního, základního, středního a jiného vzdělávání, kde posledně jmenované tvořily v podstatě bez výjimky vyšší odborné školy, základní umělecké školy a jazykové školy. Kapacita škol byla klasifikována jako malá (do 50 dětí/žáků), menší (50-299 dětí/žáků), středně velká (300-799 dětí/žáků) a velká (800 a více dětí/žáků). Kvóty pro kraje odpovídají 14 krajům v České republice.
Děkuji. machalik@nidv.cz