Evaluace předmětů studenty (Anketky) Ing. Tomáš Klein klein@uikt.mendelu.cz Univerzitní informační systém III., Lednice 2004
Obsah O co se jedná Základní kostra systému Tvorba anket Sběr dat Vyhodnocení Budoucnost Univerzitní informační systém III., Lednice 2004
O co se jedná Systém hodnocení předmětů studenty Využívá předem definovaných anket Vznik a vývoj iniciován vedením univerzity Získání poznatků o proběhlé výuce pro učitele i vedoucí pracovníky Univerzitní informační systém III., Lednice 2004
Základní kostra Pro celé období pouze jedna anketa Otázky společné pro všechny předměty Doplňující otázky, nevztahují se k předmětům Životní cyklus ankety: Tvorba Sběr dat Vyhodnocení Stav ankety (příprava, běh, uzavření) Univerzitní informační systém III., Lednice 2004
Tvorba anket Potřebné oprávnění: ankety-p Základní krok: založení ankety, vyplnění základních údajů Novou anketu lze založit kopií předchozí Pouze do období, ve kterém není dosud žádná anketa Členění do sekcí, pouze informativní charakter Univerzitní informační systém III., Lednice 2004
Tvorba otázek Typy otázek: Textové (jedno a víceřádkové) Výběr jedné možnosti Výběr více možností Každá otázka má určeno oprávnění pro vyhodnocení Pouze garant Garant a přednášející Garant a zkoušející Garant a cvičící – ukládá se informace o vyučujícím Pouze vedení fakulty Univerzitní informační systém III., Lednice 2004
Tvorba možností Pro otázky s předem definovanou množinou odpovědí je nutné vytvořit jednotlivé možnosti Otázka s nezadanými možnostmi znemožňuje zveřejnění ankety Univerzitní informační systém III., Lednice 2004
Zveřejnění ankety Pro vizuální kontrolu je k dispozici náhled vytvářené ankety Validace – kontrola správné struktury Při zveřejnění dojde k rozeslání informačních emailů studentům Po zveřejnění již nelze anketu měnit Manuální zveřejnění nebo automatické na základě zadaných dat Univerzitní informační systém III., Lednice 2004
Sběr dat Student může vyplnit anketu pro každý předmět, který má řádně zapsán. Období ankety určuje období v katalogu předmětů, nikoliv období zápisu (mezifakultní předměty). Pro každý předmět lze anketu vyplnit pouze jednou, odpovědi nelze později změnit (uložena informace, kdo a pro jaký předmět odpovídal). U jednotlivých odpovědí není zaznamenán jejich autor. Pro zajištění maximální anonymity jsou mazány i parametry v logovacích tabulkách. U otázek na cvičící je uložen záznam o osobě civčícího. Ten se automaticky určuje podle rozvrhové akce. Není-li civičící zadán nebo student nemá vybrané cvičení, nelze na tyto otázky odpovídat. Doplňující otázky nejsou vztaženy k předmětům a lze na ně odpovědět pouze jednou v rámci jedné ankety (pouze tam, kde je student řádně zapsán). Univerzitní informační systém III., Lednice 2004
Vyhodnocení dat Množinu zobrazovaných dat je nutné omezit podle rolí vyučujích. To se týká jak předmětů, tak jednotlivých otázek. Tři základní skupiny: Běžný vyučující – nastaven u předmětu jako garant, zkoušející, přednášející nebo cvičící. Pracuje s vyhodnocením přes záznamník učitele. Další omezení je aplikováno podle oprávnění na jednotlivé otázky. Vedoucí ústavu – má přístup ke všem předmětům, které garantuje jeho ústav (i mezifakultně). Při prohlížení výsledků má stejná práva garant. Osoba se speciálním právem – přístup k předmětům podle subjektu práva. Zobrazeny jsou předměty z daného subjektu a předměty, které studoval alespoň jeden student z daného subjektu. Univerzitní informační systém III., Lednice 2004
Vyhodnocení dat II K dispozici je několik metod pro vyhodnocení výsledků anket: Základní přehled o stavu ankety a počtu respondentů Statistika odpovědí k jednotlivým otázkám Respondenti otázky Respondenti předmětu Studenti předmětu Sdružení jednotlivých odpovědí podle anketních lístků Grafy pro jednotlivé otázky OLAP analýza pro porovnání závislostí mezi otázkami Univerzitní informační systém III., Lednice 2004
Vyhodnocení dat III Kromě detailních statistik pro jednotlivé předměty jsou k dispozici i souhrnné statistiky pro celou anketu Všechny ankety v rámci univerzitního období Sledované údaje: Potenciální počet respondentů Skutečný počet respondentů Počet řádně zapsaných předmětů v období Počet předmetů s odpověďmi Počet předmetů bez odpovědí Počet vyplněných anketních lístků Průměrný počet lístků na předmět Univerzitní informační systém III., Lednice 2004
Budoucnost Další výstupy (tisk, jiné typy sestav) Možnost rozšířit o vlastní otázky k předmětu Zájem ze strany studentů klesá, vyučující často kritizují použité otázky Další rozšiřování je při současném vytížení celkem sci-fi Univerzitní informační systém III., Lednice 2004
Děkuji za pozornost. Dotazy ? Univerzitní informační systém III., Lednice 2004