Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.1091 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_19 Předmět: Zeměpis Autor: Petra Morchová Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
VY_32_INOVACE_19_severnievropa Název: Z Severní Evropa Anotace: program upevňuje orientaci na mapě, rozšiřuje základní přehled o přírodních podmínkách a životě lidí regionu severní Evropy Datum vzniku: 29. 1. 2012 Jazyk: český Datum odpilotování: 30. 1. 2012 Očekávaný výstup: vytvoření souvislostí mezi přírodními podmínkami, historickým vývojem a životními podmínkami lidí žijících v severní Evropě, vytyčení společných znaků regionu Speciální vzdělávací potřeby: 1 Klíčová slova: Dánsko, Finsko, Švédsko, Norsko, Island, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Severoatlantský proud, Norské, Baltské, Severní a Barentsovo moře, Botnický a Finský záliv, Skandinávský a Jutský poloostrov, Skandinávské pohoří, Finská jezerní plošina, Baltská nížina, biomy – polární oblasti, tundra, tajga, opadavý listnatý les, ropa, dřevozpracující průmysl, vodní elektrárny, rybolov Druh učebního materiálu: PPT prezentace Druh interaktivity: podle pokynů u slepé mapy a obrázků vlajek vyhledávání informací z atlasu, encyklopedií Cílová skupina: 9. ročník Stupeň a typ vzdělávání: základní – druhý stupeň Typická věková skupina: 14 – 15 let Celková velikost: 9,95 MB
Severní Evropa
O které země se jedná?
Zkontroluj si:
Znáš vlajky jednotlivých států?
Dánsko Finsko Švédsko Norsko
Island Litva Estonsko Lotyšsko
Klima: na jihozápadě ovlivněné Severoatlantským proudem
Jak se jmenují moře a zálivy?
Kontrola: 1. Norské moře 2. Botnický záliv 3. Finský záliv 4. Baltské moře 5. Severní moře 6.Barentsovo moře
Povrch V mapě vyhledej: názvy poloostrovů (1, 2) název pohoří (3) názvy nížin a plošin (4, 5)
Kontrola: 1: Skandinávský poloostrov 2: Jutský poloostrov 3. Skandinávské pohoří 4: Finská jezerní plošina 5: Baltská nížina
Biomy V severní Evropě můžeme nalézt tyto biomy. Určíš podle obrázků jejich názvy? 1 . 2. 3. 4.
Kontrola: 2. tundra (sever Skandinávského poloostrova) 4. Tajga (převážná část Skandinávského poloostrova) 1. polární oblasti (ostrovy v Severním ledovém oceánu) 3. opadavý listnatý les (jih oblasti)
Hospodářství Dvojí úroveň: ve Skandinávii na vysoké úrovni Těžba ropy v Severním moři Dřevozpracující a papírenský průmysl Vodní elektrárny (na krátkých a prudkých řekách) Rybolov Zemědělství – kromě Dánska nevhodné podmínky Pobaltské státy – v minulosti součástí Sovětského svazu – proti skandinávským zemím ekonomická zaostalost (v současnosti rychlý ekonomický růst)
Obyvatelstvo Nízká hustota zalidnění (pouze 20 obyvatel na km2) Nerovnoměrné osídlení Nejhustší na jižním pobřeží Nejvíce lidí žije ve městech (80%)
Použité zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Northern-Europe-map.png; licence: Svobodná licence GNU pro dokumenty http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Corrientes-oceanicas.gif; licence: Toto dílo je ve Spojených státech volným dílem, protože jde o dílo úřadů americké federální vlády podle ustanovení Hlavy 17, Kapitoly 1, Sekce 105 amerického právního řádu; autor: L30nc1t0 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Norway-_Fjord_on_a_rainy_day.jpeg; licence : Svobodná licence GNU pro dokumenty
Evropa : Sešitové atlasy pro základní školy. 2. vydání Evropa : Sešitové atlasy pro základní školy. 2. vydání. Praha : Kartografie, 1998. 24 s. ISBN 80-7011-374-X. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Polar_Bear_2004-11-15.jpg; licence: Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 2.5 Generic; autor: Ansgar Walk http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tundra_coastal_vegetation_Alaska.jpg; autor: U.S. Fish and Wildlife Service
http://cs. wikipedia. org/wiki/Soubor:Forest_in_Sigulda_Latvia http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Forest_in_Sigulda_Latvia.jpg; licence: Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vasyugan.jpg; licence: Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported; autor: Vadim tLS Andrianov / Вадим tLS Андрианов
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky na všech typech škol. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu.