NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_19_Rozmnožovací soustava - opakování.
Genetické parametry Heritabilita, korelace. primární GP genetický rozptyl prostřeďový rozptyl kovariance sekundární GP heritabilita opakovatelnost genetické.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_6C_16_AZ kvíz vylučovací soustava.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_26_Státní rozpočet Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Rostlinná buňka. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
NÁZEV ŠKOLY: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_1C_20_Zaklady.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluZáklady.
Energetická hodnota potravin (EH)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nervová soustava vyšších obratlovců
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Vlastnosti zvuku - test z teorie
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Základní škola, Hradec Králové
Barva světla, šíření světla a stín
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Teplota – souhrnná cvičení II.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Mezinárodní migrace AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název prezentace (DUMu):
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Název projektu: Moderní škola
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1082 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_1C_17_Dedicnost kvantitativnich znaku TÉMA SADY: Genetika I. ROČNÍK: 4.ročník, oktáva DATUM VZNIKU: září 2013 AUTOR: Markéta Fialová

Anotace prezentace je určena pro výuku genetiky v hodinách biologie a biologického semináře ve 3. a 4.ročníku gymnázia (a odpovídajících ročnících víceletého gymnázia) studenti se v prezentaci seznámí s dědičností kvantitativních znaků, které jsou multifaktoriálně podmíněny závěr prezentace je doplněn krátkým opakováním klíčová slova: kvantitativní znaky, polygenní ovlivnění, majorgeny, heritabilita (dědivost)

DĚDIČNOST KVANTITATIVNÍCH ZNAKŮ

Poznámka: dědičnost kvalitativních znaků, jejichž vznik ovlivňují geny velkého účinku= majorgeny (barva květů, barva očí, krevní skupiny, tvar semen,...)

Kvantitativní znaky měřitelné; jejich projev lze vyhodnotit měřením určitých parametrů jejich vznik je ovlivněn větším počtem genů (polygenně) malého účinku (minorgeny) př. výška, hmotnost, inteligenční koeficient

Fenotyp potomstva v potomstvu nelze vymezit jednotlivé fenotypově odlišné skupiny a stanovit jejich přesné štěpné poměry poměrná zastoupení jedinců s různou intenzitou fenotypového projevu odpovídají normálnímu rozložení četností charakterizovanému Gaussovou křivkou = křivka normálního rozložení nejméně jsou zastoupeni jedinci s extrémně nízkými nebo naopak extrémně vysokými hodnotami, nejvyšší podíl tvoří jedinci s hodnotami blízkými průměru

naprostá většina kvantitativních znaků je podmíněna multifaktoriálně= společnými vlivy genotypu a faktorů vnějšího prostředí př. klimatické vlivy, množství potravy, parazité, predátoři; u člověka hraje také velkou roli výchova, sociální zázemí a vzdělání

Heritabilita (dědivost) určuje, do jaké míry se při vyjádření určitého znaku uplatňují genetické vlivy a do jaké míry se uplatňují vlivy prostředí udává míru dědičného určení znaku stanovuje se u multifaktoriálně podmíněných znaků vyjadřuje se pomocí tzv.koeficientu dědivosti (heritability)

Koeficient dědivosti h2= VG/VP VG… geneticky podmíněná proměnlivost (variabilita) VP… celková fenotypová variabilita (odráží společný vliv genotypu i faktorů vnějšího prostředí) h...může nabývat hodnot od 0 do 100% (rsp.od 0 do 1) h2 se blíží 100% převládá vliv dědičnosti h2 se blíží 0 převládá vliv prostředí př. dědivost IQ je mezi 60-80% (někde uvedeno až 87%)→ „pouze“ 20-40% individuální hodnoty IQ je výsledkem působení negenetických vlivů, tedy výchovy a vzdělání

OPAKOVÁNÍ Odpovídejte ANO/ NE 1) Polygenní dědičnost se od monogenní odlišuje větším podílem vlivů prostředí na utváření genotypu. 2) Při dědičnosti kvantitativních znaků se uplatňuje méně genů velkého účinku. 3) Při vyjádření multifaktoriálně podmíněných znaků se uplatňuje interakce genotypu a prostředí. 4) Dědivost neboli heritabilita (h²) je podíl mezi dědičnou a celkovou složkou proměnlivosti (variability). 5) Při hodnotě 0 je veškerá proměnlivost (variabilita) znaku způsobena genetickými faktory.

Správné řešení: 1)ANO 2)NE 3)ANO 4)ANO 5)NE

ZDROJE KOČÁREK, Eduard. Genetika. Praha: Scientia, 2008, ISBN 978-80-86960-36-4. JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN 80-7182- 217-5.

OBRAZOVÝ MATERIÁL Str.7- AUTOR NEUVEDEN. home.tiscali.cz [online]. [cit. 10.9.2013]. Dostupný na WWW: http://home.tiscali.cz/marylynn/genetika.html Str.11- PAVEL JOSEF. hrooch.wz.cz [online]. [cit. 10.9.2013]. Dostupný na WWW: http://hrooch.wz.cz/school/zsv/zsv.html