Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Psychologie nadaných dětí Doc.Mgr.Šárka Portešová, Ph.D.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
OSOBNOST.
Technická, taktická a psychologická příprava
Schopnosti, nadání a talent
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Schopnosti Milana Reichlová.
VY_32_INOVACE_PSYPS110460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Schopnosti Pavel Šuranský.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VY_32_INOVACE_PSYPS14360ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Osobnost – situace – predikce chování
Schopnosti.
Vývoj kognitivních schopností v mladším školním věku
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
TALENT ..
Reintegrace žáků s chronickým onemocněním zpět do škol projekt TIMSIS Action Comenius 2.1 Action Comenius 2.1 Doba trvání projektu: 3 roky Doba trvání.
Diagnostika a reedukace
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Psychologie pro sportovní praxi
Sociální patologie SCPT SCPA
Modely mentální retardace
Nadané děti. Nadané děti, jejich identifikace a zařazení do vzdělávacího programu Definice nadání: Nadaní jsou identifikováni profesionálně kvalifikovanými.
Gender ve škole.
Téma Hypotézy ve výzkumu
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Metody psychologie III.část – testy Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele SŠ k tématu – METODY PSYCHOLOGIE - testy. V prezentaci je uvedeno –
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – VÝKONOVÉ SLOŽKY Mgr. Jiřina Boušková.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Pedagogická diagnostika
Inteligence DUM_19.
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Nadané děti.
Inteligence,tvořivost, paměť
Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti
Inteligence.
Jak se učíme 7 (Styly učení)
Metody psychologie.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
SEMINÁŘ Mgr. Karolina BOSTLOVÁ
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Diagnostické metody.
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Test silných stránek (Scio)
Transkript prezentace:

Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar

Inteligence Jako přizpůsobení se okolí, adaptace. Jako schopnost abstraktně myslet Jako vhled a pochopení Jako schopnost učení se. Schopnost učení se z nově vzniklých situací Jako schopnost vyrovnávat se s životními úkoly Inteligence je věc, která se uplatňuje pouze v testech inteligence

Inteligence Obecná inteligence- tzv. G faktor (Spearman) Není zárukou úspešnosti, ale předpokladem pro ní Speciální dovednosti Spíše predikují úspěšnost Rozvoj - řeč, kritické období vývoje, vlčí děti Howard Gardner - model mnohočetné inteligence

H. Gardner 1.Jazyková inteligence 2.Matematicko-logická inteligence 3.Vizuálně-prostorová inteligence 4.Tělesně-pohybová inteligence 5.Hudební inteligence 6.Interpersonální inteligence 7.Intrapersonální inteligence 8.Přírodopisná inteligence

IQ testy obecný termín pro standardizované testy, kterými se měří inteligenční kvocient jedince. Velké množství testů Nejznámější: WAIS III (autor Wechsler) (v psychologii nejvyužívanější), IST, Ravenovy progresivní matice Nadání – 130 a více, genialita 140 a více (180)

IQ Inteligenční kvocient 1912 německý psycholog William Stern, 100 x mentální věk/chronologický věk - problém u dospělých lidí - stabilní výše iIQ x stárnutí Dnes se využívá deviační kvocient

IQ testy

Rozložení IQ ve světě

Rozložení IQ ve světě Jsou Evropani nadanější než Afričani? Jak jsme na tom oproti a Číňanům či Mongolům? Černoši v USA dosahují o cca 15 bodů nižších výsledků, než běloši. Průměrné IQ Romů u nás je 80. Proč?

Rozložení IQ ve světě Flynnův efekt Kultura, systém a náročnost školství. Špatná výživa Genetické rozdíly? Enviromentální rozdíly? Konstrukce IQ testů

Diagnostika Jaký má smysl diagnostikovat nadání?

Thomasův teorém Thomasův teorém Definujeme-li situaci jako reálnou, může být reálná ve svých důsledcích. Pokud jsou očekávání negativní jedná se o Golemův efekt, očekávání pozitivní se označují jako Pygmalion efekt. Pozitivní chyba x negativní chyba

Diagnostika Inteligenční testy, testy tvořivosti, kognitivní testy Pozorování učitelem Pozorování rodiči V dospělosti spíše oceňovaná tvořivost než IQ

Charakteristické rysy nadaných dětí Impulsivní hoši (problém s disciplínou, bývají umravňováni, bývají sociálně deptáni, horší známkové hodnocení, ne moc populární) Dívky (přijímány učiteli pozitivně, velmi populární, originální, vysoký spol. status ve skupině) Reflektivní Hoši (uzavření do sebe, malá fyzická zdatnost, šediví, nezajímaví, u žáků spíše nepopulární) Dívky (mlčenlivé, nespolečenské, okrajové, pomlouvané, „šedá myš“)

Rozvoj nadaných dětí Vztah nadání, prospěchu, excelentního výkonu v dospělosti. Bloom (1980) –výzkum 100 mimořádných dospělých lidí – retrospektivní, pouze 10 procent bylo v dětství identifikováno jako nadané V dospělosti spíše oceňovaná tvořivost než IQ

Rozvoj nadání - prostředí Stimulující x nestimulující prostředí rodina – podpurná, odmítající, stresující – děti ambiciozních rodičů vrstevníci – např. konkurence v rámci skupiny Společenská třída – přístup k vzdělání, k příležitostem Epocha Různé kultury jsou podpůrné pro různé typy nadání. Záměrně získávaná zkušenost – trénink 10 let intenzivního tréninku na plné rozvinutí nadání

Rozvoj nadání Implicitní teorie Motivace Self-efficacy Víra v to, jestli mé schopnosti jsou nebo nejsou vrozené Vysoká souvislost s reakcí na úspěch x neúspěch Motivace To, jestli je rodiči oceňován výkon, nebo úsilí Posilování zájmu Self-efficacy

Školní systém a nadání Jsou výběrové školy vhodným řešením? Jaké jsou důsledky výběrových škol – gymnázií, sportovních gymnázií?