Celá čísla Úvod. Porovnávání celých čísel.
Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2012 Ročník: 7. Tematická oblast: Matematická gramotnost Téma: Celá čísla Metodický list (anotace): Rozdělení, porvnávání,
Přirozená čísla Vyjadřujeme počet osob, zvířat, předmětů a podobně nebo pořadí.
Celá čísla K obrazu každého přirozeného čísla na číselné ose existuje obraz souměrný. Středem souměrnosti je zde číslo nula. Říkáme, že ke každému přirozenému číslu přiřazujeme číslo opačné. -9 +9, -4 +4, -2 +2
Celá čísla Celá čísla jsou čísla přirozená, čísla k nim opačná a nula. Čísla na číselné ose vpravo od nuly se nazývají celá kladná čísla, vlevo od nuly celá záporná čísla. číslo nula Číslo nula čísla záporná Čísla opačná k přirozeným Čísla přirozená čísla kladná
Každé kladné číslo je větší než nula. Porovnávání celých čísel Směrem doprava leží na číselné ose čísla větší, směrem doleva menší. . Číslo 7 je číslo kladné a kladná čísla leží vpravo od nuly. Číslo 7 je tedy větší než nula. Každé kladné číslo je větší než nula.
-6 < Každé záporné číslo je menší než nula. Směrem doprava leží vždy na číselné ose čísla větší, směrem doleva menší. Číslo -6 je číslo záporné a záporná čísla leží vlevo od nuly. Číslo -6 je tedy menší než nula. Každé záporné číslo je menší než nula. -6 <
Směrem doprava leží vždy na číselné ose čísla větší, směrem doleva menší . Ze dvou kladných čísel je vždy větší to, jehož obraz leží na číselné ose více vpravo 3 < 8
-4 > -9 Směrem doprava leží na číselné ose čísla větší, směrem doleva menší. . Obraz čísla -9 leží na číselné ose více vlevo. Číslo -9 je tedy menší než číslo -4. -4 > -9
Důležité Ze dvou záporných čísel je menší to, jehož obraz leží na číselné ose více vlevo
-7 < 4 Porovnávání celých čísel Směrem doprava leží na číselné ose čísla větší, směrem doleva menší. Číslo -7 je číslo záporné, zatímco číslo 4 je číslo kladné. Číslo 4 je tedy větší než číslo -7. -7 < 4
-7 < 4 Porovnávání celých čísel Směrem doprava leží na číselné ose čísla větší, směrem doleva menší. Číslo -7 je číslo záporné, zatímco číslo 4 je číslo kladné. Číslo 4 je tedy větší než číslo -7. -7 < 4
Důležité Každé kladné číslo je větší než číslo záporné.
Procvičení K daným číslům urči čísla opačná. 15 82 -3 73 9 -27 -8 65 582 163 77 -96 -39 87 -2 320 6 -89 -101
Procvičení Urči absolutní hodnotu daných čísel. 6 2 -8 -71 67 -206 -5 55 -52 1 -73 -39 -32 7 -501 400 23 -919 -100
Řešení: 6 6 2 2 -8 8 -71 71 67 67 -206 206 -5 5 55 55 -52 52 1 1 -73 73 -39 39 -32 32 7 7 -501 501 400 400 23 23 -919 919 -100 100
Porovnej následující dvojice čísel. 6 -6 62 62 -8 8 -73 -31 67 -77 1 -202 -208 -22 -2 98 45 -32 -52 12 -2 -73 73 -41 -45 -32 232 8 -17 -501 -51 405 450 203 23 -918 1918 -100 101
Uspořádej vzestupně čísla. Vzestupně znamená od nejmenšího po největší! -31; 2; -4; 5; 3; 0; -3; -7; 4; 6; -8; 9 -4, -3, 5, -6, 22, -41, -11, 0, 8, 87, -1,
Využití celých čísel v praxi Normální stav hladiny řeky je dán výškou 150 cm. Zapište kladnými či zápornými čísly odchylky od normálního stavu hladiny: 156 cm 148 cm 167 cm 206 cm 135 cm 143 cm 139 cm 157 cm 201 cm 111 cm
Zdroje Wikipedie.cz Sbírka příkladů, materiál UP Olomouc,1980 Vlastní materiály stažení zdarma klipart