Autor: Mgr.Renata Viktorinová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Moc výkonná I Prezident VY_32_INOVACE_ 07 - Moc výkonná I.
Advertisements

SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Občanská výchova 9. ročník
Česká republika-demokratický stát
Česká republika-demokratický stát
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_541_VyOv8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Výchova k občanství.
Česká republika – demokratický stát
Moc zákonodárná VY_32_INOVACE_ 06 - Moc zákonodárná.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
TEST 17. POLITOLOGIE
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
VY_32_INOVACE_SVF33260DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceStát a jeho představitelé Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje státní.
VY_32_INOVACE_51_12 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Moc výkonná Pavel Šuranský.
VY_32_INOVACE_29-14 TEST 4 VOLBY, VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Základy práva 14. Moc výkonná Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
Exekutiva a justice VkO 9.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
VLAST 6. ročník.
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
Prezident a vláda. Prezident ● Prezident je titul, kterým se označuje vedoucí organizace, obchodní společnosti nebo státu. V některých jazycích (francouzština)
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Č ESKÁ REPUBLIKA – NAŠE VLAST Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy státního zřízení a politického.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, zkr. PSP ČR, PS PČR, v Ústavě České republiky označovaná jen jako Poslanecká.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
JÁ JAKO OBČAN ČESKÉ REPUBLIKY ZS1BP_PIV4, jaro 2015 Mgr. Kateřina Mrázková, Ph.D.
PREZIDENT. Prezident České republiky  je hlava České republiky  od roku 2013 volen přímo občany ČR  skládá slib do rukou předsedy Senátu
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045 Autor: Mgr. Andrea Filípková Název : VY_32_INOVACE_14/12_VLÁDA__MINISTŘI_PREZIDENT Téma: Vláda, ministři,
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Právní základy státu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Výchova k občanství Moc výkonná
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Kdo rozhoduje v ČR Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektu: Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Výchova k občanství Moc zákonodárná
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_04_Parlament ČR
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Česká republika - opakování
VY_32_INOVACE_11_ČR – demokratický stát
MOC ZÁKONODÁRNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
Česká republika Srdce Evropy.
POLITICKÝ SYSTÉM NĚMECKA
Ústavní systém České republiky
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Autor: Mgr.Renata Viktorinová VY_32_ INOVACE_ 07_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou DEMOKRATICKÝ STÁT Autor: Mgr.Renata Viktorinová

DEMOKRATICKÝ STÁT OVĚŘENÍ VE VÝUCE: 3.10.2011 PŘEDMĚT: Vlastivěda ROČNÍK: 4. KLÍČOVÁ SLOVA: státní zřízení, svobodné volby, Parlament, Poslanecká sněmovna, Senát, prezident, premiér, vláda, ministr MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY: Český jazyk – diskuze nad daným tématem ANOTACE: DUM opakuje poznatky žáků o státním zřízení ČR. Seznamuje žáky s principem svobodných voleb; pravomocemi Parlamentu, vlády, prezidenta. Navrhuje praktické procvičení daného tématu.

Opakujeme – státní zřízení: Kdo má státní moc v demokratickém státě? Kdy vznikla naše republika? Co rozumíš pod pojmem „lid republiky“? Jak vykonává lid naší republiky svou moc? Vysvětli pojem „demokracie“. Znáš jiné státní zřízení než republiku?

Volby v České republice: Občané našeho státu volí ve svobodných volbách své zástupce do Parlamentu. Právo volit může občan starší 18 let. Parlament se skládá z Poslanecké sněmovny (tu tvoří poslanci) a ze Senátu (ten tvoří senátoři). Parlament schvaluje a vydává zákony. Parlament volí nejvyššího představitele státu – prezidenta republiky.

Doplň správně: Jak probíhají volby? občan prezident Parlament Poslanec (Poslanecká sněmovna) Senátor (Senát)

Prezident republiky: zastupuje naši republiku na různých jednáních se zastupiteli cizích států podepisuje mezinárodní smlouvy schvaluje zákony naší republiky na základě výsledku poslaneckých voleb jmenuje předsedu vlády Znáš jméno předchozího prezidenta ČR? Jak se jmenuje současný prezident naší republiky? Znáš jméno prezidenta jiné republiky?

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY: Předseda vlády (premiér) sestavuje vládu a stojí v jejím čele. Vláda řídí chod státu. Skládá se z ministrů. Každý ministr se stará o určitou oblast - spravuje své ministerstvo. Vyjmenuj ministerstva, která znáš. Jak se jmenuje premiér naší republiky? Znáš jméno některého ministra? O co se stará?

Zahrajte si na vládu a Parlament ČR. Učitel jako volič zvolí žáky jako poslance a senátory. Poslanci a senátoři zvolí ze třídy prezidenta. Prezident určí z poslanců premiéra. Premiér sestaví svoji vládu z poslanců. Přidělí jim jednotlivá ministerstva. Každý ministr navrhne, co by se mohlo zlepšit v jeho oblasti. Návrh zákona se odsouhlasí ve vládě i v Parlamentu. Prezident podepíše navržený zákon.

trestá nedodržování zákonů ministerstva řídí chod celé země STÁTNÍ MOC - doplň: ZÁKONODÁRNÁ VÝKONNÁ SOUDNÍ podepisuje zákony Prezident Soudy trestá nedodržování zákonů vytváří a schvaluje zákony Vláda Parlament Poslanecká sněmovna Senát ministerstva řídí chod celé země

STÁTNÍ MOC – správné řešení: ZÁKONODÁRNÁ SOUDNÍ VÝKONNÁ Parlament Soudy Vláda Prezident Poslanecká sněmovna Senát trestá nedodržování zákonů vytváří a schvaluje zákony ministerstva řídí chod celé země podepisuje zákony

v čele stojí předseda – premiér SOUDY ČR trestají nedodržování zákonů POLICIE ČR dohlíží na dodržování zákonů VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY zajišťuje chod státu v čele stojí předseda – premiér členové jsou voleni z poslanců, kteří jsou jmenováni ministry ministři se starají o svá ministerstva PARLAMENT ČR členové jsou voleni občany ve volbách skládá se z Poslanecké sněmovny a Senátu vydává a schvaluje zákony volí prezidenta ČR

Státní zřízení – odpovědi k opakování Česká republika vznikla 1.ledna 1993. Česká republika je demokratickým státem. Veškerou moc má lid – tj. všichni občané ČR. Lid nevykonává svou moc přímo, ale tím, že volí své zástupce, kteří za ně rozhodují o nejdůležitějších věcech státu. Toto zřízení označujeme jako republiku. Demokracie zaručuje všem občanům základní práva, svobody a rovnost před zákonem.