Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství látek - vypařování, var a kondenzace
Změny skupenství.
Vypařování.
Var Do kádinky s vodou umístíme teploměr. Vodu budeme zahřívat.
Změny skupenství látek
Var, sublimace a desublimace
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Vypařování (Učebnice strana 82 – 83)
Var a vypařování 2 příklady z praxe
Vypařování , var LC.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTepelné jevy.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
Teplo Ing. Radek Pavela.
Aneta Brabencová Kristýna Nachtigalová Zuzana Aimová Jiří Dušek
zpracovaný v rámci projektu
Vypařování: Na rozdíl od tání a tuhnutí vypařování probíhá
Vypařování a kapalnění
Kapalnění Do sklenice nalijeme vodu.
Digitální učební materiál
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Vypařování a kapalnění
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTepelné jevy.
 ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK  NÁZEV: VY_32_INOVACE_08  AUTOR: Mgr., Bc. Daniela Kalistová  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
 ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK  NÁZEV: VY_32_INOVACE_17  AUTOR: Mgr., Bc. Daniela Kalistová  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 8  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
FYZIKA Změny skupenství.
 ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK  NÁZEV: VY_32_INOVACE_16  AUTOR: Mgr., Bc. Daniela Kalistová  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 8  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Vypařování a kapalnění
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Vypařování a kapalnění - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
 ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK  NÁZEV: VY_32_INOVACE_11  AUTOR: Mgr., Bc. Daniela Kalistová  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 8  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
Var – otázky a úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Var TÉMATICKÝ CELEK: Energie ČÍSLO PROJEKTU:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
 ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03  AUTOR: Mgr., Bc. Daniela Kalistová  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 7  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
 NÁZEV: VY_42_INOVACE_33  AUTOR: Petr Kubec  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_27_FYZIKA
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Fyzika hrou-opakování II.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8.Vl.29_Prace Datum: Ročník: Osmý
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.52_Hydrostaticky_tlak Datum:
Vypařování a kapalnění
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Tání a tuhnutí - početní úlohy
TÁNÍ A TUHNUTÍ. TÁNÍ A TUHNUTÍ ? Umíš odpovědět 1.Uveď příklady tání a tuhnutí. 2.Tají a tuhnou pevné látky stejně? 3.Na čem závisí tání látky?
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_34_FYZIKA
zpracovaný v rámci projektu
Třída 3.A 18. hodina.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí Komenského nám. 209, 271 01 Nové Strašecí tel. 311 240 401, 311 240 400, email: zsnovstra@email.cz ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK NÁZEV: VY_32_INOVACE_20 AUTOR: Mgr., Bc. Daniela Kalistová OBDOBÍ: 2012-13 ROČNÍK: 8   VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda VZDĚLÁVACÍ OBOR: Fyzika TÉMATICKÝ OKRUH: Energie TÉMA: Vypařování, var ANOTACE: Materiál slouží jako osnova k hodině

Vypařování, var

Přeměna kapaliny na plyn Probíhá za každé teploty Vypařování Přeměna kapaliny na plyn Probíhá za každé teploty

Pokus: na dlaň si kápni pár kapek lihu. Co pociťuješ? Prudké ochlazení Při vypařování opouštějí kapalinu částice s největší energií – kapalina přijímá teplo ze svého okolí – studí mi ruka Vypařování probíhá pouze na povrchu kapaliny

Prst namočený v lihu studí víc, než prst namočený ve vodě Pokus: jeden prst si namoč do lihu, druhý do vody. Zavři oči a vnímej, co cítíš. Prst namočený v lihu studí víc, než prst namočený ve vodě Různé látky se vypařují za stejných podmínek různě.

Jakým způsobem se dá vypařování urychlit? Zahřátím kapaliny Odvodem par vzniklých nad kapalinou Zvětšením povrchu kapaliny

Proč nás studí mokré ruce? Odpověz na otázky: Proč nás studí mokré ruce? Kdy se lépe suší mokré prádlo? Za bezvětří, větru, za chladného počasí, nebo v letním horku? Proč voda rozlitá na podlaze se vypaří rychleji než voda stejné hmotnosti v otevřené sklenici? Proč se za horkých dní kropí silnice? Je-li voda přechovávána v otevřené plechové nádobě obalené vlhkou látkou, má to vliv na její teplotu? Aby pokosená tráva rychleji uschla a vzniklo seno, několikrát se obrací a načechrává. Není to zbytečná práce?

Var Přeměna kapaliny na plyn Probíhá za určité teploty – teploty varu - tv Najdi v tabulkách teplotu varu těchto látek : voda železo kyslík rtuť 100°C 2750°C -183°C 357°C

Var Probíhá v celém objemu kapaliny Teplota varu závisí na tlaku, který působí na kapalinu

Jaký je rozdíl mezi vypařováním a varem? Odpověz na otázky: Jaký je rozdíl mezi vypařováním a varem? Proč horolezci v Himaláji při vaření vody na čaj dosáhnou maximálně teploty 60°C? Proč se v hlubokých šachtách voda vaří při vyšší teplotě než 100°C? Jak velké teplo je třeba dodat vodě o hmotnosti 5 kg a teplotě 100°C, aby se přeměnila v páru stejné teploty? Co tvoří stoupající bublinky ve vroucí vodě?

Použité zdroje: JÁCHIM, František a Jiří TESAŘ. Fyzika pro 9. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 2000. ISBN 80-7235-130-3. BOHUNĚK, Jiří. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ: 2.díl. 1. vyd. Praha: Galaxie, 1993. ISBN 80-85204-21-5. Obrázky: www.office.microsoft.com