NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STŘEDOVĚKÁ MĚSTA V 11.a 12.století města nabývají na významu, důležitá ekonomická, kulturní a politická role Měšťané (obyvatelé měst) – různá práva a privilegia.
Advertisements

ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Rozvoj rodové společnosti
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-52 Anotace
EVROPA PO ZÁMOŘSKÝCH OBJEVECH
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Středověká vesnice Kdy vznikla vesnice, ve které bydlíte?
Středověká Města Šárka Papoušková 2.B.
Vznik měst a jejich význam
Vznik měst a jejich význam
Identifikátor materiálu:VY_32_Inovace_ICT2.4_3-53
Struktura středověké společnosti
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Všeználek vypravuje o středověku.
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
Vrcholný středověk SPOLEČNOST.
Středověká města Města = místa příhodná k obchodování, podnikání, usídlení - v Čechách a na Moravě byla zakládána od 13. století - vznikala na - křižovatkách.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Marcela Kubištová Materiál: VY_62_INOVACE_FG4.01 Téma: Vznik bankovek.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Rozvinutý středověk - města Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno:
Středověká řemesla.
Středověk, gotický sloh
VY_12_INOVACE_85 Pro žáky 7. ročníku Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Prosinec 2011 Mgr. Regina Kokešová.
SPOLEČNOST VRCHOLNÉHO A RANÉHO STŘEDOVĚKU
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-51 Anotace
Vznik řeckých městských států
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Identifikátor materiálu:ICT_ x- xx Pořadové číslo projektuCZ.1.07./1.4.00/ Anotace AutorTomáš Lešingr Očekávaný výstup Speciální vzdělávací potřebyžádné.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_23_ČS TEMA: SPOLEČNOST PO TŘICETILETÉ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_32_ČS TEMA: Život na vesnici v.
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Téma: Gotika v českých zemích Vypracovala: Ing. arch. Marie Nosková.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Anotace: Prezentace pro 7. ročník. K výkladu o životě v středověkém městě a městských právech. Slouží též k zápisu do sešitu a procvičení nových pojmů.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_02 TÉMA: Proměna středověké.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Rostoucí úloha středověkých měst TÉMATICKÝ.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
VY_32_INOVACE_D7.15   Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola,
FINANČNÍ GRAMOTNOST Ten dělá to a ten zas tohle
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Jak se žilo ve vrcholném středověku?
Středověká města Města = místa příhodná k obchodování, podnikání, usídlení - v Čechách a na Moravě byla zakládána od 13. století - vznikala na - křižovatkách.
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Naše země v dávných dobách.
ČESKÉ KRÁLOVSTVÍ. ČESKÉ KRÁLOVSTVÍ Obsah Přemysl Otakar I. Situace ve městech Přemysl Otakar II. Nástup Lucemburků Zdroje.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
9.Vrcholný a pozdní středověk
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov AUTOR: Marcela Schmiedhamerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_Vlastivěda 4.ročník TEMA: Středověká města. ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/21.1262

Anotace: Prezentace je určena k seznámení žáků s učivem o středověkých městech, jakým způsobem byla města ve středověku zakládána, jak lidé ve středověkých městech žili, jak se lišily jednotlivé vrstvy obyvatel podle majetku, jaká byla hygiena středověkých měst.

Jak to vypadalo v městských domech? Středověká města Zakládání měst Většina našich dnešních měst byla založena za vlády Přemyslovců. Města byla zakládána na místech řemeslnických osad, v podhradí nebo na křižovatkách obchodních cest. Nejbohatší měšťané si vybudovali honosné domy ve středu města na náměstí s tržištěm a městským kostelem. Dále od náměstí byly domy chudší a prostší. Jak to vypadalo v městských domech? V přízemí městského domu byl průjezd vedoucí na dvůr. Vedle něj měl řemeslník dílnu, kde zhotovoval své výrobky a prodával zákazníkům. Nábytku bylo málo a nebyl příliš pohodlný- stoly, lavice, postele většinou široké, aby na nich mohlo spát více osob. Nákladnější kusy nábytku byly truhlice, do kterých se ukládaly šaty, nádobí, peníze a šperky. Vařilo se na otevřeném ohni.

Měšťané Na ulicích měst Nejbohatší obyvatele města byli patriciové, kteří bohatli z obchodu, výnosných řemesel a těžby stříbra. Měli vliv na správu města. Další skupina měšťanů byli řemeslníci a obchodníci – ve městě vlastnili dům a měli právo provozovat řemeslo a obchod. Ve městě žili také ti, kteří neměli žádný majetek - městská chudina, sloužili u bohatých měšťanů, byli pomocníky v řemeslných dílnách. Nejhůře na tom byli tuláci, žebráci a mrzáci, kteří byli odkázáni na žebrotu a soucit ostatních. Na ulicích měst Na ulicích města se každý týden konaly městské trhy a dvakrát do roka byly pořádány velké trhy- jarmarky. Na tržišti prodávali své výrobky domácí řemeslníci, nebo zboží přiváželi kupci ze vzdálenějších měst. Na tržiště přicházeli i vesničané, aby zde prodali svou úrodu a domácí zvířata. Velký zájem vzbuzovali kupci z ciziny, kteří přiváželi vzácné sukno, hedvábí, koření, mořské ryby a sůl. Na ulicích bylo často vidět hromady hnoje i odpadky vyhazované z domu. Nečistota a špatná hygiena ve městech byla příčinou mnoha nemocí, které lidé ještě neuměli léčit

Městská řemesla Městské lázně Hlavním zaměstnáním měšťanů se stala řemesla. Nejpočetnější mezi řemeslníky byli ti, kteří vyráběli věci každodenní potřeby- pekaři, řezníci, mlynáři a pivovarníci. Dále řemeslníci, kteří zhotovovali oblečení a obuv- tkalci, soukeníci, krejčí a ševci. Ve městech bylo stále co stavět, proto bylo hodně tesařů, zedníků a pokrývačů. Železo se zpracovávalo v kovárnách a dalších řemeslných dílnách, kde pracovali kováři, mečíři, helmíři. Městské lázně Městské lázně byly pro měšťany jediným místem, kde mohli pečovat o svou tělesnou čistotu, ve svých domech neměli vybavení na důkladné mytí. Ke koupelím se užívaly velké dřevěné kádě, na peci se ohřívaly velké kameny a když se rozpálily, polévaly se studenou vodou – vzniklá pára vytvořila lázeň podobnou dnešní sauně.

Použité zdroje: /citace 2012-10-7 / Obrázky byly vytvořeny v otevřené galerii Microsoft Office. Text je vytvořen autorem materiálu.