POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Advertisements

Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
C) Změna optima při změně mzdové sazby
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Analýza chování spotřebitele
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Teorie chování spotřebitele - model spotřebitelské volby - vlastnosti spotřebitelského optima - cenová spotřební křivka a poptávková funkce - mikroekonomická.
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
D) Substituční a důchodový efekt
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Optimum a volný čas.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
A) Determinanty poptávky po volném čase
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Teorie chování spotřebitele
Chování spotřebitele a teorie užitku
Užitek, preference a optimum spotřebitele
Formování trhu Základní elementy trhu.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Analýza chování spotřebitele Jak se chová racionální spotřebitel?
Základy ekonomie Téma č. 3: Spotřebitelská rovnováha
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Teorie mezního užitku Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Analýza chování spotřebitele
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Teorie chování spotřebitele
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Analytický aparát mikroekonomie
Poptávka Rozhodování za rizika
Analýza chování spotřebitele
Chování spotřebitele Druhý seminář.
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Ing. Martin Petříček, MBA
Základy ekonomie Seminář 6..
 Celková (T) a mezní (M)  T  M > 0 (T roste konvexně  M kladná a roste, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste konkávně  M kladná a klesá, T.
Teorie užitku a chování spotřebitele Analýza poptávky.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Teorie chování spotřebitele
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Poptávka po volném čase
Ing. Jaroslav ŠETEK, Ph.D. Katedra ekonomiky, JČU
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3) Pavel Seknička

Užitek a mezní (marginální) užitek Užitek znamená uspokojení, týká se subjektivního potěšení nebo užitečnosti, které člověk získává spotřebováním zboží nebo služby. Mezní (marginální) užitek je dodatečný či další užitek, který poměřujeme k užitku posledního spotřebovaného statku.

Zákon klesajícího mezního užitku Zákon klesajícího mezního užitku tvrdí, že roste-li množství spotřebovaného statku, mezní užitek tohoto statku obvykle klesá.

Zákon rovnosti mezních užitků Zákon rovnosti mezních užitků na korunu tvrdí, že každý statek je považován až do té doby, dokud je mezní užitek posledního koruny, která byla na něj vynaložena, přesně stejný mezní užitek poslední koruny vynaložené na jakýkoliv jiný statek.

Tržní poptávka Sčítáním individuálních poptávek při každé ceně nakonec dostaneme křivku tržní poptávky.

Spotřebitelský přebytek Spotřebitelský přebytek ukazuje dodatečný užitek, který spotřebitelé získali navíc oproti tomu, co zaplatili za statek. Pojem spotřebitelského užitku je mimořádně významný při přijímání mnoha rozhodnutí o veřejných statcích. V praxi byl vyzužíván při rozhodování o letištích, silnicích, železnicích, přehradách apod.

Geometrická analýza spotřebitelské rovnováhy – ordinalistický přístup Indiferenční křivka – zákon substituce, tj. čím vzácnější je statek, čím větší je jeho relativní substituční hodnot: Jeho mezní užitek vzhledem meznímu užitku statku, který se stal hojný, roste. Indiferenční mapa Rozpočtová přímka Rovnovážná poloha tečny Odvození poptávkové křivky