Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou Mojmír Lejska SAOF 8.-9.dubna 2016
Foniatrie versus ORL ORL = lékařský obor řešící organické potíže orgánů hlavy a krku (ucho, nos a dutiny, krk) Foniatrie = lékařský obor zabývající se poruchami komunikačních funkcí (sluch, hlas, řeč), a to z medicínského hlediska příklady
Rozdíle ORL a foniatrie …opakovanými záněty středního ucha se mohou ve středouší objevovat jizvy, které pak vedou k vzniku tympanosklerosy …opakovanými záněty středního ucha se mohou ve středouší objevovat jizvy, které pak vedou k vzniku převodní poruchy sluchu
primární patro foramen incisivum sekundární patro
Dělení rozštěpů Kernahan-Stark (1988) I. rozštěp primárního patra (ret, alveolární výběžek) % II. rozštěp primárního a sekundárního patra (ret, alv.výběžek, tvrdé patro, měkké patro, uvula III. rozštěp sekundárního patra (tvrdé patro za foramen incisivum, měkké patro, uvula) IV. vzácné atypické rozštěpy
Dělení rozštěpů Kernahan-Stark (1988) I. rozštěp primárního patra (ret, alveolární výběžek) subdermální rozštěp rtu částečný rozštěp rtu celkový rozštěp rtu (jednostranný nebo oboustranný) rozštěp rtu a alveolárního výběžku (front. před for.incisivum)
Dělení rozštěpů Kernahan-Stark (1988) II. rozštěp primárního a sekundárního patra (ret, alveolární výběžek, tvrdé patro, měkké patro, uvula)) jednostranný rozštěp rtu, alv.výběžku, tvrdého a měkkého patra oboustranný rozštěp rtu, alv. výběžku, tvrdého a měkkého patra submukosní rozštěp patra s rozštěpem rtu
Dělení rozštěpů Kernahan-Stark (1988) III. rozštěp sekundárního patra (dorzálně za foramen insicivum: tvrdé patro, měkké patro, uvula)) rozštěp tvrdého patra rozštěp měkkého patra (středem) submukosní rozštěp patra s uvula bifida (nebo jen uvula bifida)
Dělení rozštěpů Kernahan-Stark (1988) IV. vzácné atypické rozštěpy mediální rozštěp horního rtu šikmé rozštěpy příčné rozštěpy rozštěp dolního rtu nebo nosu
I. rozštěpy primárního patra jednostranný částečný oboustranný kompletní jednostranný kompletní
II. rozštěpy primárního a sekundárního patra jednostranný kompletní oboustranný kompletní
III. rozštěpy sekundárního patra rozštěp tvrdého a měkkého patra
Důsledky rozštěpů na rozvoj komunikačních prostředků OVŘ – dítě začíná mluvit později a rozvoj je mnohem pomalejší Samohlásková řeč Značná příměs nosovosti Porušení plynulosti řeči nedostatečným proudem vzduchu Poruchy výslovnosti hlásek, slabik i slov z úniku vzduchu Poruchy výslovnosti z poruch vývoje dentice Slabý dyšný hlas, může se objevit i hlasová únava z přemáhání Poruchy vývoje řeči z převodní nedostatečnosti – auditivní dyslalie Souhyby nosních křídel a mimických svalů Kompletní postižení verbální komunikace
Důsledky rozštěpů na rozvoj komunikačních prostředků OVŘ – dítě začíná mluvit později a rozvoj je mnohem pomalejší Samohlásková řeč Značná příměs nosovosti Porušení plynulosti řeči nedostatečným proudem vzduchu Poruchy výslovnosti hlásek, slabik i slov z úniku vzduchu Poruchy výslovnosti z poruch vývoje dentice Slabý dyšný hlas, může se objevit i hlasová únava z přemáhání Poruchy vývoje řeči z převodní nedostatečnosti – auditivní dyslalie Souhyby nosních křídel a mimických svalů Kompletní postižení verbální komunikace
Důsledky rozštěpů velofaryngeální insuficience poruchy komunikace vady estetické psychosociální problémy
Důsledky rozštěpů velofaryngeální insuficience - poruchy sání, polykání, porucha fyzického vývoje dítěte, časté záněty nosohltanu, průdušek a středouší, poruchy sluchu sekretorického typu 2. poruchy komunikace 3. vady estetické 4. psychosociální problémy
Důsledky rozštěpů velofaryngeální insuficience poruchy komunikace - všechny složky komunikace: :porucha sluchu = malá slovní zásoba, malá jazyková zkušenost, nerozumění, auditivní dyslalie :porucha hlasu = ostrý, vysoko položený, mekavý, tlačený, otevřená rhinolalie (zvýšené napětí hlasivek i extralaryng. svalů; zkrácení rezonanční trubice :porucha artikulace = nedostatečný uzávěr, redukce intraorálního tlaku, postižená dentice, defektní svaly patra :řeč = samohlásková 3. vady estetické 4. psychosociální problémy
Důsledky rozštěpů velofaryngeální insuficience poruchy komunikace vady estetické - deformace kostních i měkkých částí obličeje, nosu, poruchy chrupu, skusu, deformace čelisti 4. psychosociální problémy
Důsledky rozštěpů velofaryngeální insuficience poruchy komunikace vady estetické psychosociální problémy - poruchy sebevědomí, osobnosti, socializace, emotivita apod.
Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality posouzení stavu sluchu z hlediska řeči 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti
Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality - na kvalitu polykání - na kvalitu hlasu řeči - na kvalitu vlastní struktury řeči % posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti
Posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality Gutzmanova A-I : opakovat A, I a posloucháme rozdíl ve fonaci I mezi otevřeným nosem a zavřeným chřípím Czermakova zk.: na zrcadle velikost zamlžení Zk. otofonem: olivka v nose a posloucháme únik vzduchu Schlessingerova zk.: porovnává se otevřená rinofonie v lehu a stoji. Pokud se nemění jedná se o organické postižení uzávěru. Zk. Nafouknutí tváří – hodnotí kvalitu uzávěru Manometrická zkouška Spirometrická zkouška Endoskopicky
Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality 2. posouzení stavu sluchu - kvalita komunikace v expresivní i perceptivní složce - otoskopie, ladičky, klasická zkouška sluchová - audiometrické, slovní nebo percepční test, VRA, tympanometrické vyšetření % 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti
Posouzení stavu sluchu a jeho vlivu na vývoj řeči Kvalita komunikace v expresní i percepční složce – nejlépe je na obrázcích, kde sledujeme pojmenování, opakování a ukazování. Dále zevšeobecňování a abstrahování (podle věku). Objektivní vyšetření a základní posouzení stavu sluchu otoskopie ladičkové zkoušky klasická zkouška sluchová audiometrické zkoušky behaviorální : prahový tónový audiogram, slovní dětské sestavy, percepční test, VRA, tympanometrie - křivky Stav celkové komunikační schopnosti
Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality 2. posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti - ochota komunikace - komunikační dovednosti - srozumitelnost v běžné řeči - celkový komunikační dojem (??) %
Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality 2. posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti - ochota komunikace : často odpovídá psychickým potížím, fonofobie, poruchy sebevědomí atd. - komunikační dovednosti - srozumitelnost v běžné řeči - celkový komunikační dojem (??) %
Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality 2. posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti - ochota komunikace : často odpovídá psychickým potížím, fonofobie, poruchy sebevědomí atd. - komunikační dovednosti : řečové reakce a realizace (souhyby atd) - srozumitelnost v běžné řeči - celkový komunikační dojem (??) %
Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality 2. posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti - ochota komunikace : často odpovídá psychickým potížím, fonofobie, poruchy sebevědomí atd. - komunikační dovednosti : řečové reakce a realizace (souhyby atd) - srozumitelnost v běžné řeči : lze posoudit podle toho jak rozumím já sám - celkový komunikační dojem (??)
Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality 2. posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti - ochota komunikace : často odpovídá psychickým potížím, fonofobie, poruchy sebevědomí atd. - komunikační dovednosti : řečové reakce a realizace (souhyby atd) - srozumitelnost v běžné řeči : lze posoudit podle toho jak rozumím já sám - celkový komunikační dojem (??) : co si pomyslím o řeči i osobnosti dítěte(zkušenosti a vědomosti)
Úloha foniatra v péči o dítě se sluchovou vadou Děkuji za pozornost