Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příznaky onemocnění dýchacího systému.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Reedukace hlasu po parciálních výkonech na hlasivkách
Opakování – dýchací soustava
Poruchy sluchu praktický přístup
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Diferenciální diagnostika závratí
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Audiologická problematika senia
Kostra 2.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Komunikace sluchově postižených
Rozštěpy rtu a patra.
Zvuková stránka jazyka
Vyšetření GRBAS MUDr. Martin Kučera (1) RNDr. Marek Frič (2)
Poruchy rezonance hlasu a řeči
Alternativní a augmentativní komunikace
Překlad: PhDr. Jan Kuneš
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Dentice, čelisti, tvrdé patro – variety i patologie
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
MUDr. Petr DOŠEL MUDr. Miloš SÁZEL, CSc. Ing. Ludvík CETTL, CSc.
Dysfonie, Afonie, Fonastenie,
Ošetřovatelská péče o nemocné na ORL - otorinolaryngologie
Vývoj hlavy, krku.
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Specifické poruchy školních dovedností
Dýchací soustava.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Zobrazovací metody ve stomatologii
Vývojová dysfázie.
Ušní šelest Radka Horáková, 2006
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
„Pane doktore, moje díte má rozštep“ XX. setkání SAOF Humpolec
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.
Konzervativní léčba hlasových poruch 69. kongres ORL Plzeň Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Reinkeho edém Jak na něj ???
Dopad minimální a lehké sluchové vady na děti. The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Anne Marie Tharpe Nashville, Tennessee, USA.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
Problematika hluku z pohledu audiologie
Korekce lehké vady sluchu
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014
Korekce lehké vady sluchu
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Zkouška S/Z jako klinický ukazatel hrtanové patologie
Základní principy pro posuzování hlukařů
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
Bártková,E., Lejska,M., Weberová,P., Havlík, R., AUDIO-Fon centr. Brno
Rinolalie a palatolalie
Narušená komunikační schopnost
ORL. Otorinolaryngologie, zkráceně ORL chirurgický lékařský obor, který se specializuje na diagnózu a léčbu chorob ušních, nosních a krčních. Vedle toho.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou Mojmír Lejska SAOF 8.-9.dubna 2016

Foniatrie versus ORL ORL = lékařský obor řešící organické potíže orgánů hlavy a krku (ucho, nos a dutiny, krk) Foniatrie = lékařský obor zabývající se poruchami komunikačních funkcí (sluch, hlas, řeč), a to z medicínského hlediska příklady

Rozdíle ORL a foniatrie …opakovanými záněty středního ucha se mohou ve středouší objevovat jizvy, které pak vedou k vzniku tympanosklerosy …opakovanými záněty středního ucha se mohou ve středouší objevovat jizvy, které pak vedou k vzniku převodní poruchy sluchu

primární patro foramen incisivum sekundární patro

Dělení rozštěpů Kernahan-Stark (1988) I. rozštěp primárního patra (ret, alveolární výběžek) % II. rozštěp primárního a sekundárního patra (ret, alv.výběžek, tvrdé patro, měkké patro, uvula III. rozštěp sekundárního patra (tvrdé patro za foramen incisivum, měkké patro, uvula) IV. vzácné atypické rozštěpy

Dělení rozštěpů Kernahan-Stark (1988) I. rozštěp primárního patra (ret, alveolární výběžek) subdermální rozštěp rtu částečný rozštěp rtu celkový rozštěp rtu (jednostranný nebo oboustranný) rozštěp rtu a alveolárního výběžku (front. před for.incisivum)

Dělení rozštěpů Kernahan-Stark (1988) II. rozštěp primárního a sekundárního patra (ret, alveolární výběžek, tvrdé patro, měkké patro, uvula)) jednostranný rozštěp rtu, alv.výběžku, tvrdého a měkkého patra oboustranný rozštěp rtu, alv. výběžku, tvrdého a měkkého patra submukosní rozštěp patra s rozštěpem rtu

Dělení rozštěpů Kernahan-Stark (1988) III. rozštěp sekundárního patra (dorzálně za foramen insicivum: tvrdé patro, měkké patro, uvula)) rozštěp tvrdého patra rozštěp měkkého patra (středem) submukosní rozštěp patra s uvula bifida (nebo jen uvula bifida)

Dělení rozštěpů Kernahan-Stark (1988) IV. vzácné atypické rozštěpy mediální rozštěp horního rtu šikmé rozštěpy příčné rozštěpy rozštěp dolního rtu nebo nosu

I. rozštěpy primárního patra jednostranný částečný oboustranný kompletní jednostranný kompletní

II. rozštěpy primárního a sekundárního patra jednostranný kompletní oboustranný kompletní

III. rozštěpy sekundárního patra rozštěp tvrdého a měkkého patra

Důsledky rozštěpů na rozvoj komunikačních prostředků OVŘ – dítě začíná mluvit později a rozvoj je mnohem pomalejší Samohlásková řeč Značná příměs nosovosti Porušení plynulosti řeči nedostatečným proudem vzduchu Poruchy výslovnosti hlásek, slabik i slov z úniku vzduchu Poruchy výslovnosti z poruch vývoje dentice Slabý dyšný hlas, může se objevit i hlasová únava z přemáhání Poruchy vývoje řeči z převodní nedostatečnosti – auditivní dyslalie Souhyby nosních křídel a mimických svalů Kompletní postižení verbální komunikace

Důsledky rozštěpů na rozvoj komunikačních prostředků OVŘ – dítě začíná mluvit později a rozvoj je mnohem pomalejší Samohlásková řeč Značná příměs nosovosti Porušení plynulosti řeči nedostatečným proudem vzduchu Poruchy výslovnosti hlásek, slabik i slov z úniku vzduchu Poruchy výslovnosti z poruch vývoje dentice Slabý dyšný hlas, může se objevit i hlasová únava z přemáhání Poruchy vývoje řeči z převodní nedostatečnosti – auditivní dyslalie Souhyby nosních křídel a mimických svalů Kompletní postižení verbální komunikace

Důsledky rozštěpů velofaryngeální insuficience poruchy komunikace vady estetické psychosociální problémy

Důsledky rozštěpů velofaryngeální insuficience - poruchy sání, polykání, porucha fyzického vývoje dítěte, časté záněty nosohltanu, průdušek a středouší, poruchy sluchu sekretorického typu 2. poruchy komunikace 3. vady estetické 4. psychosociální problémy

Důsledky rozštěpů velofaryngeální insuficience poruchy komunikace - všechny složky komunikace: :porucha sluchu = malá slovní zásoba, malá jazyková zkušenost, nerozumění, auditivní dyslalie :porucha hlasu = ostrý, vysoko položený, mekavý, tlačený, otevřená rhinolalie (zvýšené napětí hlasivek i extralaryng. svalů; zkrácení rezonanční trubice :porucha artikulace = nedostatečný uzávěr, redukce intraorálního tlaku, postižená dentice, defektní svaly patra :řeč = samohlásková 3. vady estetické 4. psychosociální problémy

Důsledky rozštěpů velofaryngeální insuficience poruchy komunikace vady estetické - deformace kostních i měkkých částí obličeje, nosu, poruchy chrupu, skusu, deformace čelisti 4. psychosociální problémy

Důsledky rozštěpů velofaryngeální insuficience poruchy komunikace vady estetické psychosociální problémy - poruchy sebevědomí, osobnosti, socializace, emotivita apod.

Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality posouzení stavu sluchu z hlediska řeči 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti

Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality - na kvalitu polykání - na kvalitu hlasu řeči - na kvalitu vlastní struktury řeči % posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti

Posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality Gutzmanova A-I : opakovat A, I a posloucháme rozdíl ve fonaci I mezi otevřeným nosem a zavřeným chřípím Czermakova zk.: na zrcadle velikost zamlžení Zk. otofonem: olivka v nose a posloucháme únik vzduchu Schlessingerova zk.: porovnává se otevřená rinofonie v lehu a stoji. Pokud se nemění jedná se o organické postižení uzávěru. Zk. Nafouknutí tváří – hodnotí kvalitu uzávěru Manometrická zkouška Spirometrická zkouška Endoskopicky

Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality 2. posouzení stavu sluchu - kvalita komunikace v expresivní i perceptivní složce - otoskopie, ladičky, klasická zkouška sluchová - audiometrické, slovní nebo percepční test, VRA, tympanometrické vyšetření % 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti

Posouzení stavu sluchu a jeho vlivu na vývoj řeči Kvalita komunikace v expresní i percepční složce – nejlépe je na obrázcích, kde sledujeme pojmenování, opakování a ukazování. Dále zevšeobecňování a abstrahování (podle věku). Objektivní vyšetření a základní posouzení stavu sluchu otoskopie ladičkové zkoušky klasická zkouška sluchová audiometrické zkoušky behaviorální : prahový tónový audiogram, slovní dětské sestavy, percepční test, VRA, tympanometrie - křivky Stav celkové komunikační schopnosti

Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality 2. posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti - ochota komunikace - komunikační dovednosti - srozumitelnost v běžné řeči - celkový komunikační dojem (??) %

Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality 2. posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti - ochota komunikace : často odpovídá psychickým potížím, fonofobie, poruchy sebevědomí atd. - komunikační dovednosti - srozumitelnost v běžné řeči - celkový komunikační dojem (??) %

Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality 2. posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti - ochota komunikace : často odpovídá psychickým potížím, fonofobie, poruchy sebevědomí atd. - komunikační dovednosti : řečové reakce a realizace (souhyby atd) - srozumitelnost v běžné řeči - celkový komunikační dojem (??) %

Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality 2. posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti - ochota komunikace : často odpovídá psychickým potížím, fonofobie, poruchy sebevědomí atd. - komunikační dovednosti : řečové reakce a realizace (souhyby atd) - srozumitelnost v běžné řeči : lze posoudit podle toho jak rozumím já sám - celkový komunikační dojem (??)

Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality 2. posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti - ochota komunikace : často odpovídá psychickým potížím, fonofobie, poruchy sebevědomí atd. - komunikační dovednosti : řečové reakce a realizace (souhyby atd) - srozumitelnost v běžné řeči : lze posoudit podle toho jak rozumím já sám - celkový komunikační dojem (??) : co si pomyslím o řeči i osobnosti dítěte(zkušenosti a vědomosti)

Úloha foniatra v péči o dítě se sluchovou vadou Děkuji za pozornost