Network science.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přednáška č. 1 Úvod, Historie zpracování dat, Základní pojmy
Advertisements

 Informací se data a vztahy mezi nimi stávají vhodnou interpretací pro uživatele, která odhaluje uspořádání, vztahy, tendence a trendy  Existuje celá.
Historie a princip INTERNET.
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Úvod do teorie grafů.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Teoretická výpočetní chemie
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Lekce 13 Počítačový experiment a jeho místo ve fyzice a chemii Osnova 1. Počítačový experiment 2. Srovnání s reálným experimentem 3. Výhody počítačového.
Základní pojmy V informatice.
Topologie sítí Topologií sítě rozumíme způsob zapojení počítačů do počítačové sítě. Rozeznáváme čtyři druhy: Sběrnicová topologie Prstencová topologie.
Shlukovací algoritmy založené na vzorkování
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Sociologický výzkum.
Systémy pro podporu managementu 2
Relační databáze.
Internet jako nástroj vlivu ? Dana Bérová
R VY a Aplikovaná informatika Aplikovaná informatika Prezentace studijních oborů 2013.
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Grafové pojmy Projekt učitelé.
Oborová brána TECH tech.jib.cz Seminář „Okna oborů dokořán! Proč a jak využívat oborové brány & jak dál v CPK? “ Praha, NTK PhDr. Lenka Hvězdová.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Web 2.0, folksonomie a uživatelská rozhraní Lenka Němečková Eliška Pavlásková Založeno mimo jiné na prezentacích prof. B. Whitea „The Promise of Rich User.
Databázové modelování
Počítačové sítě Informatika – 7. ročník
Pohled z ptačí perspektivy
Řešení informační bezpečnosti v malých a středních firmách Pavel Šnajdr – Informační management 2 Diplomová práce.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Šetření o využívání informačních technologií ve veřejné správě Konference ISSS 2006.
ŘÍZENÍ DOPRAVY POMOCÍ SW AGENTŮ Richard Lipka, DSS
Projektové plánování.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Počítačové sítě Terezie Gřundělová Historie Vznik a vývoj je spjat s rozvojem počítačů a výpočetní techniky První rozmach v padesátých letech.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Nový obor - počítače v medicíně a biologii  Proč je management informací ústřední otázkou v biomedicínském výzkumu.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Směrování -RIP. 2 Základy směrování  Předpoklady:  Mějme směrovač X  Směrovač nemůže znát topologii celé sítě  X potřebuje určit směrovač pro přístup.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Úvod do počítačových sítí
Vyhledávání v multimediálních databázích Tomáš Skopal KSI MFF UK
Typy počítačových sítí Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel.
Databázové systémy Úvod, Základní pojmy. Úvod S rozvojem lidského poznání roste prudce množství informací. Jsou kladeny vysoké požadavky na ukládání,
Sítě - nástin 5. AG. Sítě Abychom pochopili princip internetu, nesmíme se zapomenout pobavit o sítích. Abychom pochopili princip internetu, nesmíme se.
Vícerozměrné statistické metody Vícerozměrné statistické rozdělení a testy, operace s vektory a maticemi Jiří Jarkovský, Simona Littnerová.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Úvod do biomedicínské informatiky Lenka Lhotska Gerstnerova laboratoř, katedra kybernetiky ČVUT FEL Praha
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Aktivity CzT vůči TIC. VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ TIC Projekt: Rozvoj lidských zdrojů v oblasti CR formou dalšího vzdělávání Program: OPLZZ Cíl = zvýšení úrovně:
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Statistické metody pro prognostiku Luboš Marek Fakulta informatiky a statistiky Vysoká škola ekonomická v Praze.
 = jedná se o vzájemné propojení lokálních počítačových sítí pomocí vysokorychlostních datových spojů  vznikl spojením mnoha menších sítí  v každé.
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů  t-test pro nezávislé výběry  t-test pro závislé výběry.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
Základní informace o předmětu1. Přednášející: RNDr. Martin Hála, CSc. katedra matematiky, B105, Další informace a soubory ke stažení.
Inf Sociální sítě Facebook. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Network science. Věda o sítích interdisciplinární obor studium sítí – biologických, technologických, vědeckých atd. techniky a algoritmy vyvinuté v různých.
Kapitola 5: Úvod do analytických technologií Webu Vítězslav Šimon (SIM0047) Adaptivní webové systémy (AWS)
Sdílená katalogizace z pohledu manažera
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Internet - historie.
Znázornění dopravní sítě grafem a kostra grafu Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Poruchy krystalové mříže
Statistika a výpočetní technika
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Network science

Věda o sítích interdisciplinární obor studium sítí – biologických, technologických, vědeckých atd. techniky a algoritmy vyvinuté v různých oborech – matematika, statistika, fyzika, sociologie (analýza sociálních sítí), informační věda (bibliometrické sítě), počítačová věda teorie – původ v matematice (teorie grafů a diskrétní matematika), relevantní pro efektivní design technologických sítí, vědeckých sítí, komunikačních sítí apod.

Věda o sítích analýza sítí – tvorba popisných modelů modelování sítí design procesních modelů umožňujících predikce – vhled do struktury a dynamiky sítí

Relevantní otázky informační vědy Jak zajistíme stabilitu a zabezpečení technologické infrastruktury? (internet, www) Jaké vlastnosti sítí podporují/brání šíření a přístupu k informacím? Jaká je struktura vědeckých sítí, jak se vyvíjejí a jak mohou být využity k zefektivnění komunikace vědeckých poznatků?

Náhodné sítě zkoumá přírodní zákonitosti v různých sítích pokud každý uzel má 1 hranu – všechny spojeny do sítě náhodné sítě – spojují uzly náhodně, každý má stejnou pravděpodobnost spojení s novýmuzlem většina uzlů má stejný počet hran – charakteristická škála

Bezškálové sítě slabé (překlenující) vazby mezi vzdálenými uzly – můstky zkracující vzdálenost centrální uzly – zapojeny do mnoha shluků, spojují menší shluky, předurčují topologii sítě, ovlivňují stabilitu a odolnost vůči chybám v reálných sítích většina uzlů málo hran, centrální uzly – anomální počet hran, vzácné→ neexistuje typický uzel, chybí škála

Mocninný zákon matematický výraz určuje rozdělení počtu vazeb mezi uzly

Sítě malého světa struktura malého světa – průměr hran uzlu roste nad kritickou hranici 1 → hustá síť vazeb utváří gigantickou pavučinu, shluk obrovské množství uzlů – malé vzdálenosti mezi nimi sítě s vysokým klastrovacím koeficientem a krátkou charakteristickou cestou mezi uzly

Sítě malého světa sociální sítě – princip šesti kroků kolik kroků mezi webovými stránkami? jaké další sítě mají strukturu malého světa? v nekonečně velkých sítích ani nekonečná nahodilost nevytvoří sítě malého světa

FLEMING, Lee – MARX, Matt. Managing Creativity in Small Worlds FLEMING, Lee – MARX, Matt. Managing Creativity in Small Worlds. California management review. Vol. 48, No. 4, 2006. p. 13.

Spojování sítí stupeň uzlu (node degree) – počet hran připojených k uzlu, tj. počet nejbližších sousedů, součet přicházejících a odcházejících hran cesta (path) – počet uzlů, které jsou mezi zvolenými uzly, které chceme spojit. Měří se nejkratší cesta, cykly, dosažitelnost, průměr – měří velikost sítě(kolik hran musí být překonáno, abychom spojili nejvzdálenější pár uzlů) hustota – poměr počtu hran v grafu k celkovému počtu uzlů na druhou

Vlastnosti uzlů a hran Bonacichův mocniný index – počítá i stupně uzlů spojených s vybraným uzlem blízkost (centrality) – závisí na stupni uzlu, vzdálenost uzlu ke všem ostatním Eigenvector – snaha najít nejcentrálnější uzel v celé síti Betweenness centrality – pozice uzlu v síti, tok který je schopný kontrolovat, počet nejkratších cest mezi párovými uzly, které procházejí daným uzlem

Topologie sítí stromy – hierarchický graf, uzel potomek má jeden uzel rodiče, kořenový uzel – povstává z něj celá struktura multigraf – grafy obsahující smyčky (hrana spojuje uzel sám se sebou), více hran – dva uzly spojené více vazbami) sítě s váhami – zachycují sílu a frekvenci interakcí (př. velikost traffic mezi internetovými routery, počet pasažérů používajících různé aerolinky)

Topologie sítí - stabilita většina komplexních sítí v přírodě - bezškálové poruchy v bezškálových sítích – pravděpodobnost postihu stejná pro všechny uzly → většinou postiženy malé uzly, kterých je víc než centrálních → sítě se nerozpadají, ani při poruše jednoho centra, ostatní centra drží síť pohromadě

Topologie sítí - stabilita možnost poškození – cílená likvidace center → fragmentace sítě → kolaps sítě náhodné sítě – nutno odstranit velké množství uzlů bezškálové sítě – nutno odstranit malé množství center → necitlivé k poruchám, zranitelné cíleným útokem

Topologie sítí - stabilita průběh cílených útoků na internet

Topologie sítí - evoluce sítě nejsou statické, ale dynamické – rozrůstají se o nové uzly připojování uzlů se neřídí strukturním narůstáním (stejná pravděpodobností připojení), ale preferenčním připojováním (preferovány uzly s více vazbami) samoorganizované sítě – nezávislá činnost miliónů uzlů vytváří emergentní, složitě organizované chování → evoluce

Topologie sítí - konkurence necentralizované sítě – v bezškálových sítích konkurence → hierarchie uzlů (mocninný zákon), vítěz nevede příliš výrazně centralizované sítě – hvězdicová typologie,vytrácí se bezškálovost. Jediné centrum a malé uzly, vítěz bere vše (př. Microsoft na trhu s operačními systémy)

Topologie sítí orientované sítě – jednosměrné vazby (web, potravinové řetězce) → ovlivňuje topologii, síť je nehomogení neorientované sítě – obousměrné vazby, nejkratší cesta tam i zpět shodná

Lokální struktury klastrovací koeficient C – stupeň, jakým jsou mezi sebou spojeny uzly sousedící s daným uzlem – různé typy sítí – mřížka, malý svět, náhodný, bezškálový kliky – subgraf plně propojených tří uzlů frakce – celkový počet spojených trojic uzlů

Lokální struktury motivy – malá vzory spojení v síti: n-kliky - dlouhá vlákna n-grafy - nové uzly v klanech již spojeny s existujícími uzly n-plexy - spojení s k členy subgrafu

Komponenty sítě

Virtuální sítě spolupráce kolaboratoř – kolaborace + laboratoř termín Williama Wulfa laboratoř beze zdí, umožňující výzkum bez geografických omezení interakce s kolegy, vzdálený přístup k přístrojové technice, sdílení dat a výpočetních zdrojů, zpřístupnění informací v digitálních knihovnách vědec který chce používat → porozumění způsobu použití přístrojové techniky → pomoc zodpovědného vědce-technika → předchází uživateli, nutno budovat sociální vztahy

Virtuální sítě spolupráce sociální vztahy tvoří kolaboratoř stejně, jako její nástroje interaktivní pracovní prostor –eTable pro face to face konzultace klíčník (gatekeeper) – osoba s překlenujícími vazbami, spojuje firmy, týmy, oddělení organizací… - významná role při inovacích: důvěrné vztahy, kredibilita/exkluze, sdílení novinek,informací, větší podíl na rozhodování a moci, tj. tvořivém řešení

? Proč je těžké zaindexovat všechny dokumenty na www? Jaké výhody má centrální uzel při sdílení znalostí?

Senzorické sítě ve vědě vestavěné senzorické sítě – studium růstu rostlin, vzorce větru a počasí, chemické a biologické působení, aktivity zvířat, zdroje kontaminace půdy a vody

Senzorické sítě ve vědě případ malé vědy – inkonzistence výzkumných metod – adaptivní. vysoká validita dat, nízká replikovatelnost spojení inženýrů a techniků (vývoj aplikací pro vědu) s vědci (nové technologie pro výzkumné metody) velké množství dat přesahující možnosti ručního zpracování – př. růst kořenů – kamera v plastové trubici v zemi odesílá data do senzorické sítě, až 60 000 obrázků za den (10 GB), mořská biologie – lidé sběr vzorků vody 4 x za 24 hodin, senzory každých pět minut teorie, co jsou data se vyvíjí spolu vývojem technologií a dozráváním spolupráce a metod. Vliv rozhodnutí při designu hardwaru a softwaru – vliv jaká data mohou být získána

Senzorické sítě ve vědě senzory neměří vítr, arsen, nitráty a další vědecké proměnné přímo, měří napětí a další zjistitelné indikátory – binární signály interpretované statickými modely ground truting – používání známých metod měření k testování validity nových měřících metod – smysluplnost vědeckých dat vyžaduje vědecké modely chybí standardy dat, archivy, klasifikační mechanismy usnadňující a integrující výměnu zdrojů dat. Data management starostí výzkumníků, chybí vhodný aparát. Sdílení osobními kontakty, neexistují formální prostředky na propojení dat s publikacemi a dalšími výzkumnými objekty. data držena soukromě, sdílený fond požadován pouzze specializovanými obory jako seismologie či genomika