Česká literatura 1. poloviny 20. století Meziválečná česká literatura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady08 Číslo.
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_725_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Božena Němcová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Vladislav Vančura 9. ročník.
VLADISLAV VANČURA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Vladislav Vančura Markéta Lazarová.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
VIKTOR DYK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_KONTROLA_11 Název školyStřední škola služeb,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
● Experimentální próza, Vladislav Vančura ● Vytvořila: Mgr. Monika Vlková ● SPŠ Uh. Brod.
Vladislav Vančura ( ). Základní životopisné údaje ● Narodil se v Háji u Opavy ● Vystudoval medicínu na UK v Praze ● Lékařskou praxi vykonával.
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNE_CESKE_DRAMA_PR EZENTACE_16 Název školyStřední.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_KULTURNI_DEDICTVI_06 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_KRISTINA_EPPICHOVA_LITERATURA_STAROVEKU_NOVY_ZAKON_07 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_BOZENA_SEDIVA_HOLENI A UPRAVA VLASU A VOUSU_19 Název školy Střední škola služeb, obchodu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_KRISTINA_EPPICHOVA_CESKA_LITERATURA_2._POLOVINY_20._STOL ETI_DULEZITA_DATA_A_FAKTA_01.
Rozmarné léto Vladislav Vančura Jiří Korec Gymnázium Plasy Septima 2009/2010.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_NAPOJOVA_GASTRONOMI_HISTORIE_A_PESTOVANI_VINA_PREZENTA CE_01 Název školyStřední škola.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Vladislav Vančura Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_NAPOJOVA_GASTRONOMIE_ODRUDY_VINA_MODRE_PREZENTACE_10 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNA_PROZA_DEMOKRA TICKY_PROUD_PREZENTACE_10 Název.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._PROLETARSKA_POEZIE_PREZENTA CE_03 Název školyStřední.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_SPORTOVNI_DIVACI_DO_N EPOHODY_PREZENTACE_08 Název.
Secese – sochařství a užité umění Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_SOCHARSTVI_A_UZITE_UMENI_PREZE.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNA_PROZA_PSYCHOLO GICKA_PROZA_PREZENTACE_13.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_STRATIFIKACE_13 Název školyStřední škola.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
OSLOVOVÁNÍ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
OSTATNÍ HOSTINY Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Česká literatura 1. poloviny 20. století Meziválečná česká literatura
Česká literatura 1. poloviny 20. století Meziválečná česká literatura
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.05_Vladislav Vančura.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
IMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NOVOIMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
FRANCOUZSKÉ VINNÉ OBLASTI
ZASEDACÍ POŘÁDEK Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ROZDĚLENÍ HOSTIN Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
OBSLUHA, U STOLU Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Český jazyk 9. ročník Česká próza 20. století.
TÉMA: VLADISLAV VANČURA AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ JAZYK
OSTATNÍ HOSTINY III. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Secese - malířství Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_ČESKÝ JAZYK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Vladislav Vančura životopis, dílo,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Česká literatura 1. poloviny 20. století Meziválečná česká literatura Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0479 Číslo materiálu VY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNA_PROZA_IMAGINATIVNI_PROUD_PREZENTACE_12 Název školy Střední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník 3. Vzdělávací oblast Jazykové vzdělávání a komunikace Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Tematický okruh Česká literatura 1. poloviny 20. století Téma Meziválečná česká próza Jméno autora Mgr. Vladimír Čeloud Vytvořeno dne 5. 3. 2013 Metodický popis (anotace) Prezentace vytvořená v programu MS Powerpoint seznamuje žáky se základním přehledem podmínek, které utvářely českou společnost po skončení I. světové války a které napomohly vzniku nových směrů a proudů. Vyučujicí může využít konkrétní snímky dle aktuální potřeby. Prezentaci lze uložit rovněž ve formátu PDF a poskytnout ji žákům k jejich mimoškolnímu vzdělávání.

Meziválečná česká próza Vybrané umělecké směry a tendence Imaginativní proud Vladislav Vančura

Základní znaky: vliv postupů umělecké avantgardy, zvláště moderní poezie (asociace, obraznost, lyrické pasáže přibližují prózu poezii)

Vladislav Vančura * 1891 Háj u Opavy † 1942 Praha prozaik, publicista, dramatik, režisér a scénárista Lékařská fakulta UK lékařská praxe na Zbraslavi později se věnoval pouze literatuře 1. předseda Devětsilu 1929 vystoupil z komunistické strany za okupace v odboji proti nacismu 12. 5. 1942 zatčen a 1. 6. 1942 popraven Obr. 1: V. Vančura v mládí

Výběr z tvorby a její charakteristika: výjimečný až básnický jazyk kultivovaný styl vypravěčství časté jazykové experimenty jeho slovník i větná stavba čerpá z 19. a zejména pak z období 14. – 16. století jako autor se snaží komunikovat se čtenářem literární postavy jsou přímočaré, často podivíni a snílci, kteří dovedou vychutnávat život

Pekař Jan Marhoul – románová prvotina, příběh bezelstného, lidsky založeného pekaře, který je lidmi zneužíván, až nakonec končí jako dělník v pekárně, jež mu kdysi patřila Pole orná a válečná – reaguje na 1. světovou válku a její hrůzy, všudypřítomnou zkázu a absurdnost vliv poetismu, množství metafor a přirovnání Rozmarné léto – legendární humoristická novela, ve které příjezd kouzelníka Arnoštka a krásné Anny naruší ospalou pohodu lázeňského městečka jazykově formálně vytříbená, ovlivněná poetismem

Markéta Lazarová – jeden z vrcholů české prózy baladický román z lapkovského středověku, příběh dvou loupeživých rodů z Mladoboleslavska text vyniká prolínáním několika jazykových rovin, promyšlenou kompozicí, metaforičností Konec starých časů – konfrontace romantismu a prvorepublikové reality na postavě ruského šlechtice – barona Prášila a dona Quijota v jedné osobě vliv poetismu, množství metafor a přirovnání Obrazy z dějin národa českého – původně plánované jako kolektivní dílo – mělo posilovat národní sebevědomí v těžkých dobách nacistické okupace

Další románová a povídková tvorba Útěk do Budína, Tři řeky Dlouhý, Široký, Bystrozraký, Amazonský proud, Luk královny Dorotky Tvorba pro děti Kubula a Kuba Kubikula (večerníčková podoba) Filmové adaptace Markéta Lazarová (F. Vláčil, 1967) Rozmarné léto (J. Menzel, 1968) Konec starých časů (J. Menzel, 1991) Luk královny Dorotky (J. Schmidt, 1970)

Jaké jsou základní znaky imaginativní prózy? Kde se narodil Vladislav Vančura? Jakou vysokou školu vystudoval? Co bylo příčinou jeho předčasného skonu? Co je typické pro Vančurovu tvorbu? Jak se jmenuje román z lapkovského středověku? Co je námětem novely Rozmarné léto? Jak se jmenuje jeho kniha pro děti ?

Použité zdroje PROKOP, Vladimír. Přehled české literatury 20. století. Sokolov: O.K.- Soft, 2004 ANDREE, Lukáš a kol. Literatura pro 3. ročník středních škol. Brno: Didaktis, 2009, ISBN 978-80-7358-135-0. POLÁŠKOVÁ, Taťána a kol. Literatura - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová - nakladatelství VYUKA.CZ, 2006, ISBN 80-902571-6-X. DOLEJŠÍ, Pavel. Školní slovník českých spisovatelů. Humpolec: Pavel Dolejší, nakladatelství a vydavatelství, 2004, ISBN 80-86480-49-6. Použité obrázky Obr 1: AUTOR NEZNÁMÝ. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2.6.2013]. Dostupný na WWW: WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vladislav Vancura.jpg OCAL. clker.com [online]. [cit. 2.6.2013]. Dostupný na WWW: http://www.clker.com/clipart-3593.html Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora