OSOBNÍ A PROFESNÍ PŘÍNOS STUDIJNÍCH NÁVŠTĚV Karel Rýdl Fakulta filozofická Univerzity Pardubice karel.rydl@upce.cz
Účast v programu EU ARION Výjezdy: 1996 (Graz) The role of the headmasters in the Austrian schools. 1999 (Helsinki) Individualisation of Adult Education 2005 (Düsseldorf) Qualitätsorientierte Schulentwicklung in selbständigen Schulen
Účast v programu ARION Studijní pobyty v ČR V letech 1997-2007 celkem 10 pobytů, z toho 2 zrušeny pro nezájem. Postupně se v Praze a v Pardubicích vystřídalo 77 účastníků z 20 zemí Evropy.
Zaměření aktivit Poznání řešení aktuálních problémů v zahraničí (inovace, hodnocení kvality, CŽV) Zpřístupnění reformních snah v ČR, praxe vyučování, kultura škol, evaluace kvality. Propojení vzdělávání a kultury – komunikace kultur.
Proč jsem to dělal? Rozšíření profesních obzorů jako srovnávacího pedagoga. Získání nových kontaktů, materiálů, dokumentů. Poznání života školních komunit v zahraničí. Diskuse nad kroky české reformy. Konzultace o možnostech řešení podobných problémů. Zprostředkování dalších návazných aktivit pro kolegy a studenty. Zdokonalení vlastních prezentačních a komunikačních dovedností.
Profesní přínos Rozšíření obzorů v zahraničním školství. Získání konkrétních materiálů a poznání pozadí podobných jevů jako u nás. Nové kontakty (přechod do osobních přátelství) Možnost získávat nejnovější dokumenty i neoficiální materiály. Pokora a skromnost, úcta k činům jiných.
Osobní přínos Propojen s profesním přínosem – praxe organizačních dovedností. Nejvíce asi osobní přátelství (dodnes společné návštěvy, prázdninové akce, lektorování – DVU) Návaznost na další akce pro studenty (semináře – zvaní lidí z Arionu, posílání studentů na praxe – propojení lidí z Arionu během ERASMUS pobytů (Finsko, Německo, Norsko). Využití známých pro organizaci exkurzí ředitelů z Prahy 6 každoročně do jiné země. Stále nové a aktuální informace pro výuku a odbornou práci – výměna z obou stran. Motivace pro další kolegy a organizátory studijních pobytů. Nabytí přesvědčení, že komunikace i s chybami je vítanější než mlčení bez chyb.
Děti a dospělí mají všude podobné problémy, jen kulisy jsou odlišné.
Děkuji za pozornost a podporu přirozené různorodosti a pestrosti