Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 2. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
Advertisements

NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÁ SOUSTAVA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA1_03  Název materiálu: Vzájemné působení těles, pohybové zákony  Tematická oblast:Fyzika 1.ročník  Anotace:
Zákon setrvačnosti Autor: Lukáš Polák Pokračovat.
NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY.
Daniel Nevole IX.B ZŠ Velké Březno
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
VY_32_INOVACE_06 - POSUVNÉ ÚČINKY SÍLY. POHYBEM TĚLESA ROZUMÍME ZMĚNU JEHO POLOHY VŮČI JINÝM TĚLESŮM V ZÁVISLOSTI NA ČASE. ROZLIŠUJEME DVA DRUHY JEDNODUCHÝCH.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_07_NEWTONOVY.
Fyzika 7.ročník ZŠ Newtonovy pohybové zákony Creation IP&RK.
Setrvačnost.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_F7 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
Rychlost a měření rychlosti
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY I.
Sir Isaac Newton * 4. ledna 1643 † 31. března 1727
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_19_ Newtonovy pohybové zákony I Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_55_SETRVAČNOST TEMA: FYZIKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Setrvačnost.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZÁKON SÍLY. ZÁKON SÍLY ? Umíš odpovědět Jaký vliv má síla na pohyb tělesa Na čem závisí změna rychlosti Ovlivňuje změnu rychlosti tělesa jeho hmotnost.
Setrvačnost.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Účinky síly. Účinky síly Síla a tvar tělesa Najdeš příklady, jak působením síly změnit tvar tělesa ? Jak nazýváme tělesa s dočasnou změnou tvaru.
NEWTONOVY ZÁKONY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_29.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_01
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
POHYB Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_29.
NEWTONOVY ZÁKONY.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_55_SETRVAČNOST
VY_32_INOVACE_
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
1. Newtonův pohybový zákon – Zákon síly
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_20 Síly.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola pro 21. století Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3315 Téma sady: Mechanika Název: VY_32_INOVACE_První Newtonův pohybový zákon

Anotace Prezentace je určena pro výklad učiva o setrvačnosti a prvním Newtonově zákoně v 6. ročníku ZŠ. Prezentace se skládá ze dvou částí: Výklad nové látky (snímky 3 – 12): Isaac Newton, setrvačnost u těles v klidu a v pohybu, první Newtonův zákon, důsledky setrvačnosti. Snímky 5 - 8 jsou doplněny animacemi demonstrující probírané učivo. Shrnutí probrané látky a závěrečný interaktivní test (po kliknutí na odpověď se žáci dozví, zda odpověděli správně) s příklady na procvičení probrané látky (snímky 13 – 19). Časová náročnost 35 min.

První Newtonův pohybový zákon

Isaac Newton Anglický fyzik, matematik, astronom, přírodní filosof, alchymista a teolog 4. ledna 1643 – 31. března 1727 Položil základy klasické mechaniky Kniha Philosophiae Naturalis Principia Mathematica vydaná v roce 1687 patří mezi nejdůležitější knihy v historii vědy (popisuje zákon všeobecné gravitace a tři zákony pohybu) Věnoval se i jiným oblastem fyziky než mechanice: sestrojil dalekohled, rozložil bílé světlo hranolem na barevné, zkoumal rychlost zvuku, chladnutí těles, … Obr. 1

Setrvačnost (tělesa v klidu) Ze zkušenosti víme, že tělesa zůstávají v klidu, dokud na ně nezačneme působit nějakou vnější silou. 1. Míč Fotbalista kopne do míče určitou silou Míč je v klidu F Působící síla uvede míč do pohybu

Setrvačnost (tělesa v klidu) Ze zkušenosti víme, že tělesa zůstávají v klidu, dokud na ně nezačneme působit nějakou vnější silou. 2. Vlak Lokomotiva začne působit na vagóny silou Působící síla uvede vlak do pohybu F Vlak je ve stanici v klidu

Setrvačnost (tělesa v klidu) Ze zkušenosti víme, že tělesa setrvávají v rovnoměrném přímočarém pohybu dokud na ně nezačneme působit nějakou vnější silou. 1. Puk brankář začne působit silou proti směru pohybu Puk je v pohybu směrem k bráně Působící síla uvede puk do klidu F

Setrvačnost (tělesa v klidu) Ze zkušenosti víme, že tělesa setrvávají v rovnoměrném přímočarém pohybu dokud na ně nezačneme působit nějakou vnější silou. 2. Kulečník při nárazu působí druhá koule na první kouli silou F Koule je v pohybu rovnoměrném přímočarém Působící síla změnila směr a rychlost pohybu první koule

První Newtonův pohybový zákon (zákon setrvačnosti) Shrneme naše poznatky z předchozích animací: Ze zkušenosti víme, že tělesa zůstávají v klidu, dokud na ně nezačneme působit nějakou vnější silou. Ze zkušenosti víme, že tělesa setrvávají v rovnoměrném přímočarém pohybu, dokud na ně nezačneme působit nějakou vnější silou. První Newtonův pohybový zákon: Tělesa zůstávají v klidu nebo v rovnoměrném přímočarém pohybu, dokud na ně nezačneme působit nějakou vnější silou.

Důsledky setrvačnosti Když zakopneme, padáme dopředu Když autobus prudce zabrzdí, cestující přepadnou dopředu Vlak musí začít brzdit brzo před stanicí, aby zastavil přesně ve stanici Když se pes oklepe, odletují z něho kapičky vody …

Důsledky setrvačnosti Jakým směrem musí vyskočit posunovač z rozjetého vlaku, aby neupadl? Musí mít vesmírná sonda, která se pohybuje v meziplanetárním prostoru, stále zapnuté motory, aby se dostala k cíli? Proveď pokus: na hladkou pohlednici postav sklenici s vodou. Jak vytáhneš pohlednici, aniž bys zvedl sklenici? Posunovač seskočí (bez odrazu) ve směru jedoucího vlaku a popoběhne Sonda se může pohybovat i bez spuštěných motorů, zachovává si rychlost, kterou získala v okamžiku vypnutí motorů Vytáhnout rychlým trhnutím. Sklenice by měla zůstat v klidu

Vysvětlete: Jakým směrem musí vyskakuje posunovač z rozjetého vlaku, aby neupadl? Posunovač seskočí (bez odrazu) ve směru jedoucího vlaku a popoběhne. Musí mít vesmírná sonda, která se pohybuje v meziplanetárním prostoru, stále zapnuté motory, aby se dostala k cíli? Sonda se může pohybovat i bez spuštěných motorů, zachovává si rychlost, kterou získala v okamžiku vypnutí motorů. Proveď pokus: na hladkou pohlednici postav sklenici s vodou. Jak vytáhneš pohlednici, aniž bys zvedl sklenici? Vytáhnout rychlým trhnutím. Sklenice by měla zůstat v klidu.

Co jsme se dozvěděli? Kdo byl Isaac Newton. Jak se projevuje setrvačnost u těles v klidu. Jak se projevuje setrvačnost u těles v pohybu. Co říká první Newtonův zákon. Kde se setkáme s důsledky setrvačnosti.

Závěrečné opakování Následující test se skládá z 5 uzavřených otázek Každá otázka nabízí 3 možné odpovědi Právě jedna odpověď je správná. Jestli jste odpověděli správně, se dozvíte po kliknutí na odpověď Hodně štěstí …

Kam se pohne řidič auta, když prudce zabrzdí? směrem k zadnímu oknu auta směrem k bočnímu oknu auta směrem k přednímu oknu auta

Kam se pohne řidič auta, když se prudce rozjede? směrem k přednímu oknu auta směrem k zadnímu oknu auta směrem k bočnímu oknu auta

Kam se pohne řidič auta, když prudce zatočí doprava? směrem k přednímu oknu auta směrem k pravému oknu auta směrem k levému oknu auta

Kdo musí před semafory začít brzdit nejdřív? nákladní automobil osobní automobil motocykl

Při intenzivním brzdění na kole je nebezpečnější brzdit: zadní brzdou je to jedno přední brzdou

Použité zdroje Použitá literatura: RAUNER, Karel; HAVEL, Václav; RANDA, Miroslav. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005, ISBN 80-7238-431-7. RAUNER, Karel; HAVEL, Václav; RANDA, Miroslav. Fyzika 7 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005, ISBN 80-7238-432-5. Jiné zdroje: Obr. 1 - AUTOR NEUVEDEN. fyzweb.cz [online]. [cit. 12.12.2013]. Dostupný na WWW: http://fyzweb.cz/materialy/aplety_hwang/PohybTelesVcentralnimGravitacnimPoliZeme/projectileOrbit_cz.html Zdroj obrázků: www.office.microsoft.com