Víno a veřejné právo, vše se zvláštním zřetelem na Evropskou unii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tržní opatření Březen 2003 Žatec. 22 Společných organizací trhu - chronologicky •nařízení Rady (EHS) č. 136/1966, o zřízení společné organizace trhu olejů.
Advertisements

Zahraniční obchod Obchodní politika.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
WTO World Trade Organisation
Volný pohyb zboží.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Evropské soutěžní právo Michal Částek
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Celní správa České republiky
Mgr. Michal ŠAFRA DOHLED NAD OBECNOU BEZPEČNOSTÍ VÝROBKŮ (OBV) V RÁMCI DOVOZU ZE TŘETÍCH ZEMÍ Mgr. Michal ŠAFRA
Celnictví Význam a druhy cel.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2014.
Licenční správa říjen 2008 KONTROLA EXPORTU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ- SOUČASNÝ VÝVOJ PRÁVNÍ PŘEDPISY ES V OBLASTI KONTROLY VÝVOZU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ A.
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ.
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ.
Společná zemědělská politika Transformace organizací v resortu.
Daňová teorie a politika
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Osvobození od DPH U plnění, která jsou předmětem DPH, přichází v úvahu pouze 3 možnosti: 1. Uplatnění DPH podle příslušné sazby DPH a to u plnění, která.
Spotřebitelská legislativa EU a nejnovější vývoj
Vytvoření velkého vnitřního trhu a počátky Evropské hospodářské a měnové unie Dějiny EU Marian Kebísek.
EU legislativa v oblasti kontroly vývozu zboží dvojího použití Ing. Zora Ondrejčíková Licenční správa Oddělení mezinárodních kontrolních režimů 10. listopadu.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
UZNÁNÍ A VÝKON CIZÍCH ROZHODČÍCH NÁLEZŮ PŘEDNÁŠKA Č. 6.
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Společná obchodní politika EU
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
EKONOMICKÉ INTEGRACE.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Evropská ekonomická integrace.
EVROPSKÁ UNIE.
Zdanění alkoholu Michal Radvan
Evropské právo životního prostředí Osnova Opakování z předchozí přednášky Prosazování evropského práva Soudní dvůr EU a jeho role v ochraně.
Harmonizace akcízů Michal Radvan
Hospodářská politika Téma 2 Evropská integrace. Evropská integrace Historie „společné“ Evropy Instituce EU.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Harmonizace daní v EU.
Fáze ekonomické integrace
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Právo hospodářské soutěže
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Společná zemědělská politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná zemědělská politika Zemědělství obecně: Je základním sektorem ekonomiky Dnes nehraje tak důležitou.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 30. listopadu 2015.
E K O N O M I K A Nepřímé daně - úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Východisko protialkoholové strategie EU Boj proti alkoholu jako takovému nebo boj proti alkoholu jako návykové látce?
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
POZADÍ VZNIKU ALKOHOLOVÉ STRATEGIE V EU A JEJÍ SOUČASNÁ PODOBA.
12. přednáška Daně ze spotřeby. Daně ze spotřeby - Osnova 1. Úvod, základní pojmy, výnosy 2. DPH 3. Daně spotřební 4. Harmonizace v EU.
Akcízy s využitím materiálů P. Mrkývky
SPOTŘEBNÍ DANĚ zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních
Východiska evropské úpravy
Evropská integrace Společná zemědělská politika
Společná obchodní politika
Evropská integrace= SCELOVÁNÍ, SJEDNOCENÍ
Evropská družstevní společnost
Digitální učební materiál
Fáze ekonomické integrace
SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
Regulační funkce spotřebních daní
Ekonomika Clo a celní politika 4. Ing. Miroslava Farmačková
Spotřební a energetické daně
Transkript prezentace:

Víno a veřejné právo, vše se zvláštním zřetelem na Evropskou unii Filip Křepelka Masarykova univerzita – Právnická fakulta krepelka@law.muni.cz

Svatá písma jako prazdroj veřejného práva vinařského a vinného Tóra – řada zmínek o pěstování, výrobě a pití vína u řady starozákonních postav (Noe...) Postupně se vytvořil v rámci pravidel stravy (košer) koncept ritálně přijatelného vína. V souvislosti s pěstováním vína se požaduje též zaopatření chudých (paběrky). Korán – zakazuje pití alkoholických nápojů, tedy s ohledem na klima a technologie především vína včetně ovocných. Evangelia – víno hraje opakovaně čarovnou roli (svatba v Káni, poslední večeře)

Spotřební daně S výjimkou zemí se zákazem výroby a prodeje se alkoholické daně podrobují zvláštnímu zdanění: spotřební daň (akcíz, přirážka k dani z přidané hodnoty, obratu či prodejní dani). Ve srovnání s pivem a destiláty vychází bývá zvláštní daňová zátěž vína příznivější. Výrobu není tak snadné zdaňovat. Důvodem nižších spotřebních daní nebo jejich neuplatňování však může být též podpora zemědělců – vinařů stejně jako pocit menší nebezpečnosti pití vína ve srovnání s jinými alkoholickými nápoji.

Prohibice výroby a spotřeby Po řadu staletí státy, města, panství omezovaly různými nástroji včetně daní spotřebu alkoholických nápojů. Ve 19. a 20. století řada států zavedla všeobecnou prohibici. Jednalo se však vždy o státy, kde se převážně konzumovalo pivo a destiláty. Státy s převládající konzumací vína nikdy prohibici nezavedly. V USA, Kanadě a dalších zemích přistěhovalci původem z „vinných zemí“ prohibici odmítali.

Restrikce spotřeby Věk pro spotřebu a nákup alkoholických nápojů bývá nižší v zemích „vinných“ (16 let Itálie, Německo, Francie) ve srovnání se zeměmi „pivními“ a „destilátovými“ (21 let USA). Připouští se spotřeba pod dozorem rodičů (14 let Německo, 15 let Itálie). Vinné země připouštějí řízení pod nízkým (až do 0.05% alkoholu v krvi) více než země „pivní“ a „destilátové“. To nevylučuje přísnější postih v případě dopravní nehody.

Evropská integrace a víno - daně a cla Směrnice (92/83/EHS, 92/84/EHS) sjednocují prostřednictvím vnitrostátního práva členských států konstrukci daně z jednotlivých alkoholických nápojů a stanoví minimální sazby. Pro víno jako jediný alkoholický nápoj se připouští sazba daně v nulové výši. V rámci volného pohybu zboží bez vypořádávání nepřímých daní při dovozu a vývozu pro osobní potřebu se s ohledem odstranění soustavných celních kontrol na společných hranicích stanoví minimální maximální objem dovozu pro osobní potřebu: 90 litrů vína (ve srovnání s 110 litry piva či 10 litry destilátů). Uvolnění je velkorysé. Ve světě státy v rámci celní politiky dovolují bezcelní a bezdaňový dovoz 1-2 litry alkoholických nápojů, pokud jej vůbec připouštějí. Evropská unie v rámci jednotné celní politiky: 2 litry vína.

Rozsudky Soudního dvora o zdanění vína Komise proti Velké Británii (170/78 z roku 1983) – odsouzena výrazně vyšší sazba na převážně dovážené víno, mezi vínem a pivem byla shledána možnost a skutečnost substituce spotřebiteli. Komise proti Švédsku (C-167/05 z roku 2007) – rozdíly v sazbách na alkoholické nápoje o různém podílu alkoholu nebyly shledány diskriminačními vůči převážně dováženému vínu. Rozdíly v sazbách nebyly tak vysoké. Podobně se zaměnitelnost zkoumá v případě rozdílného zdanění jednotlivých druhů destilátů. Nepředstavuje možnost nulové sazby na víno legislativně uznanou diskriminaci piva a destilátů?

Společná zemědělská politika EU – legislativa a instituce Právní rámec společné zemědělské politiky stanovuje nařízení Rady 1493/99. Podrobnosti stanoví řada nařízení Komise. Na legislativě se tedy prakticky nepodílí Evropský parlament. Nařízení se uplatňuje přímo. Vyžaduje nicméně v mnoha ohledech doprovod či upřesnění legislativou členských států. Výkon legislativního rámce společné zemědělské politiky je svěřen příslušným orgánům členských států: v ČR ministerstvo zemědělství, Státní zemědělský intervenční fond a Vinařský fond ČR Komise – Generální ředitelství zemědělství slaďuje a dozoruje uplatnění jednotné právní úpravy. Na národní a evropské úrovni existují asociace pěstitelů a zpracovatelů stejně jako vinařských oblastí.

Společná zemědělská politika EU – kvóty pro vinice Obecná zápoveď výsadby nových vinic (výjimky: dodatečné kvóty, rezervy apod.). Podobné jsou produkční kvóty na některé zemědělské a potravinářské výrobky (cukr, mléko, hovězí). Zápověď výsadby a užívání vinic se prosazuje prostřednictvím územního plánování včetně postihování protiprávního využívání stejně jako odepření dotací. Kvótování vinic je na evropské úrovni předmětem složitého politického vyjednávání. Na úrovni vnitrostátní je předmětem soudních sporů, nezřídka se v této souvislosti argumentovalo základními právy na majetek a podnikání, ovšem neúspěšně (rozsudek Hauer).

Společná zemědělská politika EU – dotace na vinice a víno Poskytují se dotace na vyklučení vinice. Poskytují se dotace na vývoz vína a meziproduktů. Poskytují se dotace v rámci intervenčních nákupů národních zemědělských intervenčních fondů (v ČR SZIF). Část nadprodukce se na základě dotací vykupuje a zpracovává na průmyslový alkohol. Navrhuje se výrazná redukce dotací ve spojení se zrušením produkčních kvót. Rámec pro dotace stanoví závazky v rámci Světové obchodní organizace (WTO).

Malá osobní kauza na závěr Evropská unie nepublikovala včas nové jazykové verze svého práva v Úředním věstníku. Celní orgány vyměřili pokutu za nesprávnou celní deklaraci desertního vína dovezeného ze třetího státu. Námitce nepoužitelnosti čelil Krajský soud v Ostravě, dotázal se v rámci tzv. předběžné otázky Soudního dvora. Soudní dvůr (Skoma-Lux, C-161/06) potvrdil nepoužitelnost protiprávně nezveřejněného práva na vrub jednotlivce.