Proměny evropského divadla: Wagner, Craig, Appia

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(Literární výchova - 7. ročník)
Advertisements

Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Divadelní inscenace jako kolektivní dílo I Dramatická výchova a umění Obr. 1.
Obecné poučení o literatuře
Antické umění Starověké Řecko.
Romantismus v hudbě německých skladatelů
Kubismus I. Polovina 20. století.
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Klasicismus a romantismus
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv10/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_52_INOVACE_DEK_60 Konceptuální umění Akční umění
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
EVROPSKÝ vs. ASIJSKÝ DIVADELNÍ SYSTÉM Pavel Trtílek, 2014.
DIVADLO – Zpracovali: M. Richtrmoc, 1.B a A. Slezáková, 1.A
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Richard Wagner –
ANTONÍN DVOŘÁK.
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze st ř edním školám Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzd ě lanosti Č íslo šablony:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 1. – 9.
Řecké divadlo.
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Poezie ve světové literatuře
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
Název: VY_32_inovace_HV6789_03 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s rysy romantické hudby a v druhé části se zaměřuje.
Emil František Burian
Národní obrození.
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
KUBISMUS.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Environmentální etika hlubinná ekologie I. & etické principy.
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ Proměny francouzského divadla: Jacques Copeau, Kartel.
FRANK CASTORF PORTRÉT REŽISÉRA. „Moje základní technika: rozbíjení.“ Frank Castorf v interview o svém působení na festivalu v Bayreuthu 2013.
JIŘÍ MYRON (BOHUMIL PROŠEK) HUMPOLEC OSTRAVA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
DIVADLO POSTMODERNÍ A POSTDRAMATICKÉ Vývojové trendy v divadle na konci 20. a na počátku 21. stol.
Pavla Tesařová Základní škola Řevnice Vedoucí práce: PhDr.Olga Tomková, Ph.D. školní rok:
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA KONCI DEVATENÁCTÉHO A NA POČÁTKU DVACÁTÉHO STOLETÍ Proměny evropského divadla: Wagner, Craig, Appia.
KULTURNÍ INSTITUCE Mgr. Michal Oblouk.
MOSKEVSKÉ UMĚLECKÉ DIVADLO
Divadlo By : Vanessa Thorne.
ANTIREALISTICKÉ DIVADLO
FRANCOUZSKÁ RENESNACE
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
BAROKO KLASICISMUS ROMANTISMUS
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDBA NA JEVIŠTI
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Národní divadlo, jeviště, hlediště.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/13 
Opera AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_09_HV6_Skála
PŘÍRUČKA ČESKÝCH BÁSNÍKŮ, SPISOVATELŮ A HERCŮ
Novoplatonismus.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

Proměny evropského divadla: Wagner, Craig, Appia ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA KONCI DEVATENÁCTÉHO A NA POČÁTKU DVACÁTÉHO STOLETÍ Proměny evropského divadla: Wagner, Craig, Appia

„Sen, tento drahocenný svědek, nám skýtá více objasnění o nejpodstatnějších přáních naší osobnosti, než by byla schopna nám poskytnout ta nejpřesnější a nejjemnější analýza…“ Adolphe Appia, 1899 Václav Cejpek - 4. 3. 2010

„Aby bylo divadlo zachráněno, musí být zničeno; všichni herci a herečky musí zemřít na mor… oni divadlo ničí.“ Eleonora Duseová, 1900 Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Sarah Bernhardtová 1844 – 1923 S. B.v roli Hamleta Václav Cejpek - 4. 3. 2010

ALFRED JARRY 1873 – 1907 Král Ubu Spoutaný Ubu Ubu paroháčem uveden 1896 (Lugné-Poë) princip morální převrácenosti (comédies rosses v naturalismu) Spoutaný Ubu Ubu paroháčem Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Richard Wagner 1813 - 1883 Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Wagnerovy opery Bludný Holanďan Tannhäuser Lohengrin Tristan a Isolda Mistři pěvci norimberští Prsten Nibelungův (tetralogie) Zlato Rýna Valkýra Siegfried Soumrak bohů Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Wagner Opera a drama Umělecké dílo budoucnosti „Gesamtkunstwerk“ - syntetické umělecké dílo romantismus – sebevědomí umělce dovoluje tvrzení, že člověk jako tvůrce je roven tvůrčí síle přírody řecká tragédie – pro Wagnera příklad Gesamtkunstwerku všechna umění mají společný cíl, jemuž jsou podřízena - divadelní syntetické umělecké dílo (operu) Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Bayreuth – festivalové divadlo Zelený kopec v Bayreuthu 1872 – 1876 první premiéra Zlato Rýna úvěr 400 tis. marek – Ludvík Bavorský Václav Cejpek - 4. 3. 2010

jeviště jevištní portál výška 11, 8 m šířka 13 m, maximálně 27 m hloubka 22 m + zadní jeviště 13 m (celkem 35 m) celková délka divadla 100 m výška (k provazišti) 26 m, výška (ke střeše) 36 m hloubka sjetého jeviště 13 m Václav Cejpek - 4. 3. 2010

orchestr - pro diváka neviditelný Bayreuth orchestr - pro diváka neviditelný hluboké orchestřiště ozvučná deska – kryje orchestr a směruje zvuk hudby na jeviště orchestr = „mystická prohlubeň“ hlediště rovnoměrně stoupající amfiteátr téměř ideální pohled ze všech míst podlaha a sloupy ze dřeva jsou potaženy sádrou – vynikající akustika (smíšený zvuk) dnes 1974 sedadel Václav Cejpek - 4. 3. 2010

hlediště festivalového divadla v Bayreuthu Václav Cejpek - 4. 3. 2010

hlediště festivalového divadla v Bayreuthu Václav Cejpek - 4. 3. 2010

úplné zatemnění hlediště vynikající akustika Bayreuth wagnerovská opona otvírá se diagonálně do stran a současně nahoru úplné zatemnění hlediště vynikající akustika hrají se zde jen Wagnerovy opery letní festival – každý rok 25. 7. – 28. 8) Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Tannhäuser Zlato Rýna Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Ludwig II. Bavorský obdivující mecenáš Richarda Wagnera „šílený král“, „pohádkový král“ … Ludvík II. Zámek Neuschwanstein Václav Cejpek - 4. 3. 2010

První divadelní reforma zpochybnění iluzivního divadla – proti realismu a naturalismu významný bod obratu a proměny představitelé: Adolphe Appia Edward Gordon Craig Jacques Copeau Vsevolod Emiljevič Mejerchold Peter Behrens Georg Fuchs (…) Václav Cejpek - 4. 3. 2010

ADOLPHE APPIA 1862 – 1928 Inscenace wagnerovského dramatu Hudba a inscenace Dílo živého umění I. teorie inscenace II. analýza Wagnerových děl Václav Cejpek - 4. 3. 2010

základní cíl představení umělecká jednota - tři protichůdné vizuální prvky pohybující se trojrozměrný herec vertikální scéna horizontální podlaha jeviště Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Jevištní prostředky, zásady odmítá malované dekorace – doporučuje trojrozměrné objekty (rampy, schody, pódia…) podpora pohybu herce světlo – sjednocuje všechny prvky, proměňuje nálady, vyjadřuje emoce světlo – vizuální protějšek hudby celek inscenace musí řídit jedna osoba – režisér Václav Cejpek - 4. 3. 2010

1923 inscenace Tristana a Isoldy (Milán) 1924 Prsten Niebelungů (dva díly, Basilej) Appia je především teoretik – inscenační tvorba je spíše okrajová Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Rytmický prostor - Ulička Wagner – Zlato Rýna Rytmický prostor - Ulička Rytmický prostor - Vodopád Rytmický prostor – Večerní oblouk Václav Cejpek - 4. 3. 2010

EMILE JACQUES DALCROZE 1865 – 1950 docent na ženevské konzervatoři Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Hellerau u Drážďan – Dalcrozova škola Eurytmika Ženeva taneční gymnastika Hellerau u Drážďan – Dalcrozova škola Eurytmika fyzické vyjadřování hudby, rytmus určuje gesta a pohyb na jevišti zvládnutí rytmu sjednotí všechny prostorové a časové prvky v jeden celek Václav Cejpek - 4. 3. 2010

HELLERAU (Drážďany) Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Spolupráce Appia - Dalcroze divadelní využití eurytmiky – systém, který vede k fyzickému vyjadřování hudby rytmus v textu určuje gesta a pohyb na jevišti zvládnutí rytmu sjednotí prostorové a časové prvky v harmonický celek společné inscenace v Hellerau Appia navrhl pro Dalcrozovu školu první divadlo moderní doby – jeviště nemá portál, je zcela otevřené a je propojeno s hledištěm Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Anglie Londýn (konec 19. stol.) prudký rozvoj města zakládání velkého počtu (komerčních) divadel módní naturalismus, vytvoření dokonalé scénické iluze Henry Irving 1838 – 1905 herec a režisér divadla Lyceum Theatre Václav Cejpek - 4. 3. 2010

EDWARD GORDON CRAIG 1872 – 1966 Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Craig v roli Hamleta Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Ellen Terryová a Edward Gordon Craig v představení Mrtvé srdce Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Edward Gordon Craig 1872 – 1966 syn herečky Ellen Terryové a architekta Edwarda Godwina vliv matky – kniha Ellen Terry and her Secret Self 1889 hrál poprvé malou roli v Lyceum Theatre 8 let v Lyceum Theatre, vliv Henry Irvinga Václav Cejpek - 4. 3. 2010

1898 ukončil práci v divadle – pochybnosti Craig role Hamleta návrhy scény a figurin 1898 ukončil práci v divadle – pochybnosti studium Nietzscheho, Wagnera… 1899 Purcel Operatic Society – společnost pro uvádění starších operních děl 1900 Dido a Aeneas – revoluce ve zobrazení poetického dramatu inscenace v přírodě Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Spolupráce Craig-Duncanová Isadora Duncanová 1878 – 1927 americká tanečnice turné po Evropě konfrontace s jejím tanečním uměním = koncepce divadla budoucnosti Václav Cejpek - 4. 3. 2010

spolupráce s Otto Brahmem v Berlíně (1904) Craig Divadelní umění (The Art of the Theatre, 1905) – psána formou platónského dialogu spolupráce s Otto Brahmem v Berlíně (1904) Herec a nadloutka (1907-1908, v časopise Maska) Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Craig Hamlet v MCHATu (1912) založení školy ve Florencii (1913) – Arena Goldoni divadelní laboratoř výzkum divadla + divadelní praxe 1914 setkání s Appiou – výměna názorů Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Hamlet (MCHAT Moskva) Václav Cejpek - 4. 3. 2010

principy Craigova učení o divadle: divadlo je samostatné umění – spojuje jednání, slova, linie, barvy a rytmus do jednoho celku celek inscenace je jednotný a čistý jako obraz nebo socha ne pouze realizace textu scénografie – divadlo je vizuální umění (divák chce hru vidět, nikoliv slyšet) monumentalita Václav Cejpek - 4. 3. 2010

pravé úhly a rovnoběžky mobilní dekorace – paravány (screens); mají se pohybovat analogicky s pohybem herců nehierarchizuje prvky inscenace, odmítá dominantnost jednoho prostředku odsuzuje herecké hvězdy nadloutka (Übermarionette) nemá vlastní já je schopna vyhovět všem požadavkům Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Craig – Schody (scénické možnosti) Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Craig Pohybové studie Screens Václav Cejpek - 4. 3. 2010

Appia a Craig – srovnání divadelní umělec je A: interpretem díla skladatele-dramatika C: plnohodnotný a svéprávný tvůrce hierarchie prvků v inscenaci A: hierarchizuje divadelní prvky C: odmítá hierarchizaci inscenačních prvků scéna A:sukcesivní scéna (různá dějiště pro každé místo ve hře) C: scéna má vyjádřit ducha celého díla, změny odráží kineticky Václav Cejpek - 4. 3. 2010