Dvourozměrné geometrické útvary

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření úhlů Stupňová míra (devadesátinná, nonagesimální) je zavedena tak, že pravý úhel je rozdělen na 90 dílů, které se nazývají (úhlové) stupně, značí.
Advertisements

Úhel Úhel je část roviny
Konstrukce trojúhelníků
Konstrukce trojúhelníku
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Rozdělení úhlů podle velikosti
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce trojúhelníku
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Úhel, rozdělení úhlů podle velikosti
Základní konstrukce Rovnoběžky.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
(polohové vlastnosti) POZNÁMKY ve formátu PDF
POZNÁMKY ve formátu PDF
Lichoběžník Obsah lichoběžníku.
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Dvourozměrné geometrické útvary
Dvourozměrné geometrické útvary
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
20..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Užití Thaletovy kružnice
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
17..
Digitalizace výuky Příjemce
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Úhly – definice, značení
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
32.1 Úhel Víš, co je to zorný úhel?…. Diskutuj o tom se spolužáky….
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor: Mgr. Radek Martinák Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Základní geometrické rovinné útvary 3 - úhly.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Dvourozměrné geometrické útvary
ÚHLY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Hájková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Dvourozměrné geometrické útvary
Dvourozměrné geometrické útvary
Základní konstrukce Osa úhlu.
Dvourozměrné geometrické útvary
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Marie.
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Množina bodů dané vlastnosti
Konstrukce trojúhelníku
Množina bodů dané vlastnosti
Dvourozměrné geometrické útvary
Obdélník (známe-li délky jeho stran)
Konstrukce trojúhelníku
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Dvourozměrné geometrické útvary
Základní konstrukce Osa úhlu.
Konstrukce trojúhelníku
Dvourozměrné geometrické útvary
Množina bodů dané vlastnosti
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Lichoběžník Obvod lichoběžníku.
Úhly Názvosloví Rozdělení úhlů Jednotky velikosti Dvojice úhlů
39 ČTYŘÚHELNÍKY ROVNOBĚŽNÍKY.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Čtverec (známe-li délku jeho strany)
Transkript prezentace:

Dvourozměrné geometrické útvary Úhel Rýsování konvexních úhlů. Autor obrázků © Mgr. Radomír Macháň

Zopakujme si nejdříve, co o úhlu už víme. Úhel je část roviny vymezená dvěma polopřímkami se stejným počátkem. Tyto polopřímky se nazývají ramena úhlu, jejich společný počátek je pak vrchol úhlu. A B + V Tak tedy myslí si ještě stále někdo, že úhel jsou ty dvě „čáry“ (ramena)? Pak tedy ještě jednou: Úhel jsou nejen ta dvě ramena, ale i všechny body mezi nimi! Je to část roviny vymezená rameny úhlu.

Úhel. Úhel se značí dvěma způsoby: α 1) pomocí vrcholu a dvou bodů, z nichž každý leží na jednom z ramen. Písmenko označující vrchol se píše mezi těmito dvěma body (v našem příkladě jde o úhel AVB). Zapisujeme: AVB 2) pomocí malých písmen řecké abecedy (α, β, γ, δ, …) A α B + V

Úhel je veličina, která se dá měřit, ale zároveň i rýsovat pomocí úhloměru.

Základní jednotkou velikosti úhlů je stupeň (pozor ne ten Celsiův). Velikost úhlu AVB se značí … AVB nebo jen …  Nejmenší úhel má velikost 0 stupňů, zapisujeme … 0° Největší úhel má velikost 360 stupňů, zapisujeme … 360°

Menšími jednotkami velikosti úhlů jsou minuty a vteřiny. Každý stupeň má 60 minut (1°= 60′) a každá minuta má 60 vteřin (1′ = 60″). 1°= 60′ = 3600″

Úhly se dají sčítat a odčítat. Když se mluví o sčítání nebo odčítání úhlů, myslí se tím sčítání a odčítání jejich velikostí. Když mají úhly stejnou velikost, tak jsou shodné. Při sčítání a odčítání se zvlášť sčítají a odčítají stupně a zvlášť minuty, případně vteřiny.

Nyní se zaměříme na to, abychom se naučili úhly daných velikostí rýsovat. AVB =  = 54°

Rýsování úhlů. Sestroj úhel AVB =  = 60° Úhly daných velikostí rýsujeme pomocí úhloměru. A to tak, že vycházíme z daného vrcholu úhlu a jednoho jeho ramene. Úhloměr pak přiložíme svým počátkem k vrcholu úhlu a jednou jeho nulou (ramenem) k danému rameni rýsovaného úhlu. K danému rameni budoucího úhlu jsme přiložili pravé rameno úhloměru a z toho plyne, že budeme měřit na stupnici od nuly zprava (proti směru pohybu hodinových ručiček). Sestroj úhel AVB =  = 60°

Rýsování úhlů. Sestroj úhel AVB =  = 110° Úhly daných velikostí rýsujeme pomocí úhloměru. A to tak, že vycházíme z daného vrcholu úhlu a jednoho jeho ramene. Úhloměr pak přiložíme svým počátkem k vrcholu úhlu a jednou jeho nulou (ramenem) k danému rameni rýsovaného úhlu. K danému rameni budoucího úhlu jsme přiložili levé rameno úhloměru a z toho plyne, že budeme měřit na stupnici od nuly zleva (ve směru pohybu hodinových ručiček). Sestroj úhel AVB =  = 110°

Rýsování úhlů. Sestroj úhel AVB =  = 58° Úhly daných velikostí rýsujeme pomocí úhloměru. A to tak, že vycházíme z daného vrcholu úhlu a jednoho jeho ramene. Úhloměr pak přiložíme svým počátkem k vrcholu úhlu a jednou jeho nulou (ramenem) k danému rameni rýsovaného úhlu. Sestroj úhel AVB =  = 58°

Příklady na procvičení - 1 Sestroj k přímce p v bodě A přímku q tak, aby s přímkou p svírala úhel 125°.

Příklady na procvičení - 1 Sestroj k přímce p v bodě A přímku q tak, aby s přímkou p svírala úhel 125°.

Příklady na procvičení - 2 K dané úsečce AB sestroj úhel OAB = 34° a ABP = 98°.

Příklady na procvičení - 2 K dané úsečce AB sestroj úhel OAB = 34° a ABP = 98°.

Příklady na procvičení - 2 K dané úsečce AB sestroj úhel OAB = 34° a ABP = 98°. Jaký geometrický útvar vznikl? Změřte třetí vnitřní úhel trojúhelníku.

Příklady na procvičení - 2 K dané úsečce AB sestroj úhel OAB = 34° a ABP = 98°.  +  +  = 34°+ 98°+ 48°= 180° Ověř platnost „věty“ o vnitřních úhlech trojúhelníku.

Shrnutí. AVB =  = 54° Tak na závěr ještě jednou to nejdůležitější: Úhly rýsujeme úhloměrem v jednotkách zvaných stupně. AVB =  = 54°