Sčítání a odčítání mnohočlenů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úroky ve slovních úlohách Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Advertisements

Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
Hustota látky Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření RočníkŠestý - prima Stručný.
Zobrazení kulovým zrcadlem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník4.
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Závislost odporu kovového vodiče na teplotě Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastFYZIKA - Kmitání, vlnění a.
Užití složeného úrokování Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Aritmetický průměr Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika Datum.
Rovnice s neznámou ve jmenovateli 1. Opakování rovnic se zlomky Autor: Mgr. Vladimíra Trnková, ZŠ Lhenice.
Sčítání a odčítání mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sčítání a odčítání mnohočlenů jednočlen 3x 2 4y5z 3 4x 2 y + -5x 3 x.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
C# konzole – Objem kvádru Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastInternetové technologie, programování Datum.
Věty o shodnosti trojúhelníků
Průměrná rychlost Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Úrok Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
Elektrický proud Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Elektrický výkon Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Pravopis tvarů zájmena já
C# konzole – TEST Program spotřeba vody
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Název vzdělávacího materiálu
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Práce se sloupkovými diagramy
Pravopisné veršování Tematická oblast Pravopis vesele i vážně
Název vzdělávacího materiálu
Sloupkový diagram Tematická oblast
Elektrická energie Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
Rovnoměrný pohyb Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Rozklad mnohočlenu na součin
Lomené algebraické výrazy
Název vzdělávacího materiálu
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
Rychlost a zrychlení kmitavého pohybu
Příčné zvětšení zrcadla
Ohyb světla na optické mřížce
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
C# konzole – Součet dvou čísel
Konstrukce trojúhelníku podle věty sus
Konstrukce trojúhelníku podle věty Ssu
Násobení výrazů – 2 (odstranění závorky)
Násobení lomených výrazů
C# konzole – Program pro výpočet výrazu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dostupné z Metodického portálu
MATEMATIKA – ARITMETIKA 8
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Coulombův zákon Tematická oblast FYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina
Dělení mnohočlenů jednočlenem
Dělení lomených výrazů
Interference na tenké vrstvě
Obvod a obsah rovnoběžníku
Dostupné z Metodického portálu
Konstrukce lichoběžníku
Jednočleny a mnohočleny
Zobrazení tenkou čočkou
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Kontrolní práce – složené lomené výrazy
Lomené výrazy (8) Dělení
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Pythagorova věta Tematická oblast Planimetrie Datum vytvoření Ročník
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
20 MNOHOČLENY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Sčítání a odčítání mnohočlenů Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření 20. 10. 2012 Ročník 3. ročník osmiletého G Stručný obsah Opakování sčítání a odčítání mnohočlenů, užití závorek. Způsob využití První dva snímky prezentace obsahují pravidla pro sčítání, odčítání a odstraňování závorek. Na dalších snímcích jsou příklady na procvičení včetně řešení. Autor Mgr. Sylva Potůčková Kód VY_32_INOVACE_21_MPOT02 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

Pravidla pro sčítání a odčítání mnohočlenů Při sčítání mnohočlenů sčítáme pouze koeficienty některých členů. Sčítat lze jen takové členy mnohočlenů, které mají stejné proměnné případně stejné mocniny stejných proměnných. Odečíst mnohočlen znamená přičíst mnohočlen opačný.

Pravidla pro odstranění závorek Je-li před závorkou znaménko mínus, změní se znaménka u všech členů uvnitř závorky na opačná. Příklad: 2𝑎− 3 𝑎 2 −𝑎+5 =2𝑎−3 𝑎 2 +𝑎−5 Je-li před závorkou znaménko plus, znaménka u všech členů uvnitř závorky se nezmění. Příklad: 2𝑎+ 3 𝑎 2 −𝑎+5 =2𝑎+3 𝑎 2 −𝑎+5

Příklady na procvičení Vypočtěte: 3 𝑟 2 +(𝑟−4 𝑟 2 ) 3 𝑥 2 y−6xy+9x 𝑦 2 −4𝑥𝑦 − 33 𝑏𝑐 2 𝑑 3 −66 𝑏 2 𝑐 3 𝑑 3 −13𝑏 𝑐 2 𝑑 3 𝑝𝑞+𝑝𝑞−4𝑝−4𝑝 2𝑎𝑏−2𝑎𝑐−𝑎 𝑏 2 +𝑎𝑐 𝑥 2 𝑦−3 𝑥 2 𝑦+𝑦+ 𝑥 2 − 𝑥 2 +2y −6𝑚+4𝑛+3𝑚− 6𝑚−4𝑛

Řešení 3 𝑟 2 + 𝑟−4 𝑟 2 =− 𝑟 2 +𝑟 3 𝑥 2 y−6xy+9x 𝑦 2 −4𝑥𝑦=3 𝑥 2 𝑦−10𝑥𝑦+9𝑥 𝑦 2 − 33 𝑏𝑐 2 𝑑 3 −66 𝑏 2 𝑐 3 𝑑 3 −13𝑏 𝑐 2 𝑑 3 =−46𝑏 𝑐 2 𝑑 3 +66 𝑏 2 𝑐 3 𝑑 3 𝑝𝑞+𝑝𝑞−4𝑝−4𝑝=2𝑝𝑞−8𝑝 2𝑎𝑏−2𝑎𝑐−𝑎 𝑏 2 +𝑎𝑐=2𝑎𝑏−𝑎𝑐−𝑎 𝑏 2 𝑥 2 𝑦−3 𝑥 2 𝑦+𝑦+ 𝑥 2 − 𝑥 2 +2y=−2 𝑥 2 𝑦+3𝑦 −6𝑚+4𝑛+3𝑚− 6𝑚−4𝑛 =−9𝑚+8𝑛

Vypočtěte a výsledek ověřte dosazením: 𝑥 2 − 3𝑥𝑦− 𝑥 2 +4xy− −2 𝑥 2 −𝑥𝑦 𝑥=−2, 𝑦= 2 3

Řešení 𝑥 2 − 3𝑥𝑦− 𝑥 2 +4xy− −2 𝑥 2 −𝑥𝑦 = 𝑥 2 −3𝑥𝑦+ 𝑥 2 +4𝑥𝑦+2 𝑥 2 +𝑥𝑦=4 𝑥 2 +2𝑥𝑦 Dosazení do zadání: (−2) 2 − 3 −2 2 3 − −2 2 +4 −2 2 3 − −2 −2 2 − −2 2 3 =4− −4−4 − 16 3 − −8+ 4 3 =12− 16 3 + 20 3 = 36−16+20 3 = 40 3 Dosazení do výsledku: 4(−2) 2 +2 −2 2 3 =16− 8 3 = 48−8 3 = 40 3