Analýza nákladů TNH 1 – (4.) seminář

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Advertisements

Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Cvičení 7 – Náklady, příjmy a zisk
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Mikroekonomie II Volba technologie Ing. Vojtěch Jindra
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
3. Dlouhé období.
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
Nákladové funkce - celkové, variabilní a fixní náklady v krátkém období - průměrné a mezní náklady - nákladová křivka v dlouhém období - optimum výrobce,
D) Produkční a nákladová funkce
Výroba a náklady Pojmy Produkční funkce – je technický název vztahu mezi maximálním množstvím výstupu, které může být vyrobeno a vstupy požadovanými k výrobě.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Investiční výdaje. Podstata I = výdaje na kapitálové statky a změna stavu zásob Rozdíl mezi I a Ip. Ip = plánované investice, to co firmy chtějí vynaložit.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Základy ekonomie Seminář 7..
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Odvození nabídkové křivky
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Mikroekonomie II Náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
3. Produkční analýza firmy
Nedokonalé konkurence
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Základy ekonomie Seminář 7..
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb)
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
I. Firma a volba technologie II. Náklady firmy. 1.Firma a její cíl 2.Produkční funkce 3.Nákladová funkce 4.Produkční a nákladová funkce v krátkém období.
MIKROEKONOMIKA Efektivnost podniku a její základní kategorie.
Základy firemních financí
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Analýza nákladů 1 TNH 1 (S-4)
Náklady firmy.
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Analýza nákladů PaE 1 (S-5B)
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Analýza nákladů TNH 1 – (4.) seminář Pavel Seknička

Celkové náklady Celkové náklady – představují nejnižší celkové výdaje potřebné k vyrobení každé úrovně vstupu q. TC rostou, když roste q. Platí: TC = FC + VC

Fixní náklady Fixní náklady (FC) představují celkové výdaje, které zaplatíme, které zaplatíme, i když se nevyrobí žádné výstupy, změny množství výstupu nemají na fixní náklady vliv.

Variabilní náklady Variabilní náklady (VC) představují výdaje, které se mění s úrovní výstupu, např. výdaje na suroviny, mzdy, palivo apod. a zahrnují všechny náklady, které nejsou fixní. Podle vztahu k úrovni výstupu (objemu produkce) rozlišujeme: Progresívní (nadproporcionální) VC, Proporcionální VC, Degresívní (podproporcionální) VC, Indiferentní VC, např. manka a škody.

Průměrné náklady Průměrné náklady (AC) označují celkové náklady vydělené počtem vyrobených jednotek. AC = TC/q

Základní pravidla Pokud jsou mezní náklady pod průměrnými náklady, průměrné náklady klesají, Jestliže jsou mezní náklady nad průměrnými náklady, průměrné náklady rostou, Pokud se mezní náklady rovnají průměrným nákladům, průměrné náklady dosahují svého minima.

Pravidlo substituce Pokud cena jednoho výrobního faktoru klesá, zatímco ceny ostatních výrobních faktorů se nemění, firmám se vyplatí nahradit nyní levný faktor za ostatní faktory, pokud se mezní produkty na korunu pro všechny produkty nevyrovnají.

Mezní náklady Mezní náklady (MC) jsou dodatečné náklady výroby, které musíme vynaložit na výrobu dodatečné jednotky vstupu.

Alternativní náklady Alternativní náklady jsou svou podstatou implicitní či skryté, jelikož jsou spojeny, resp. spočívají ve ztrátě možnosti využít svůj čas (vzácný ekonomický zdroj) jiným způsobem. Tyto náklady provedeného rozhodnutí označujeme jako náklady alternativ či ušlých příležitostí.

Transakční náklady Transakční náklady jsou náklady na provoz ekonomického systému, jsou jakousi analogií tření ve fyzikálních systémech, jejich existenci zdůvodňuje efektivnost. (L. Mlčoch). R. Coase (1937) definoval transakční náklady jako náklady využití trhu. Dahlman v roce 1979 charakterizoval transakční náklady jako „…náklady na vyhledávání a informace, náklady na vyjednávání rozhodování, náklady na dohled a prosazení.“ Transakční náklady jsou spjaty s omezenou racionalitou, která avizuje přítomnost transakčních nákladů. Do transakčních nákladů často zahrnujeme náklady shody či vyhovění (compliance náklady), jejichž součástí jsou i náklady administrativní náročnosti.