Směsi – výklad jistě existuje spousta učebnic a publikací věnujících se problematice směsi a chemie vůbec, já bych však nezapomínal na sice starší, ale.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Vlastnosti látek − hustota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
Rodina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Edita Havránková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Směsi Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Objem a povrch kvádru a krychle
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Výpočet hmotnostního zlomku
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
Halogeny Obr. 1 fluor Obr. 2 chlor brom jod
MAGNETICKÉ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
„Svět se skládá z atomů“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vlastnosti látek − hustota
Lékařská chemie Podzimní semestr 2014/2015.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Směsi.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Směsi Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Skládání sil, rovnováha sil
Kvadratické nerovnice
Lékařská chemie Podzimní semestr 2011/2012.
Autor: Stejskalová Hana
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_05
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pořadí obrázků – domeček
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Skupenství látek.
výpočty „kádinkovou“ metodou
zpracovaný v rámci projektu
Projekt voda.
Interaktivní elektrický obvod
Název: VY_32_INOVACE_CH_8A_15G
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Atomy a molekuly Z čeho jsou složeny látky?
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Co nás obklopuje?.
Mgr. Jana Schmidtmayerová
Vlastnosti látek − hustota
Z čeho jsou složeny látky?
Pořadí obrázků – auto Postup práce:
Definiční obor funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Definiční obor funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Modelová oblast PR Příhrazské skály
Transkript prezentace:

Směsi – výklad jistě existuje spousta učebnic a publikací věnujících se problematice směsi a chemie vůbec, já bych však nezapomínal na sice starší, ale stále výbornou knihu Chemie kolem nás od Zdeňka Opavy (str. 10 – 12) Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 1

SMĚSI Směs je výsledek mechanického smíchání chemických látek, tzn. prvků, molekul nebo sloučenin. smícháme složku A se složkou B a vznikne směs A + B Rozlišujeme tyto druhy směsí: homogenní směs (voda + cukr) heterogenní směs (sůl + cukr, písek + voda) koloidní směs (vaječný bílek + voda) za svou prozatím nedlouhou praxi učení chemie jsem měl vždy problém dětem vysvětlit tyto pojmy – individuum, molekula, atom, sloučenina vřele doporučuji vypůjčit si od známých nebo třeba ve školní družině stavebnici Lego a na jejích kostičkách a skládáním tvarů a barev tyto pojmy během výkladu objasnit (člověk si tím navíc oživí dobu, kdy sám Lego s chutí skládal, a zjistí, že to má něco do sebe…) 2

rozpuštěná látka rozpouštědlo roztok Homogenní směs – jednotlivé složky těchto látek nelze opticky rozlišit (okem, mikroskopem); homogenní směs vypadá, jakoby byla tvořena pouze jednou látkou. rozpuštěná látka + rozpouštědlo = roztok definice roztoku – zde se různí definice v učebnicích a literatuře A) definován jako homogenní směs v kapalné fázi B) definován jako jakákoli homogenní směs ač je stále modernější používat video, na tomto místě je třeba postupovat experimentálně, i tyto triviální pokusy jsou vděčné, zvláště když vznikne zajímavá barvička roztoku (nemusí to být zrovna dvojchroman…); je to rozhodně zajímavější než neustále opakované „….každý ráno to děláš, když si dáváš cukr do čaje, to nemá cenu ukazovat…“ Roztoky se skládají z rozpouštědla a rozpuštěných látek. 3

Heterogenní směs (také různorodá směs) - je to takový druh směsi, ve kterém jednotlivé složky můžeme většinou rozlišit pouhým okem. 4

Rozlišujeme čtyři hlavní druhy heterogenních směsí: (jejich složky jsou omezeně mísitelné, nebo nemísitelné) suspenze (pevná látka + kapalina) emulze (kapalina + kapalina) pěna (kapalina/pevná látka + plyn v určitém poměru: bubliny plynu oddělené kapalinou či pevnou látkou) opět použijte co možno nejvíce příkladů, v kabinetě jich určitě máte spoustu na výrobu dýmu v baňce doporučuji pokus s HCl a amonnou vodou, pára vznikajícího salmiaku naplní celou nádobu, na pěnu potom použijte imitaci hasícího přístroje z jaru, hydrogenuhličitanu sodného a HCl (citronové) – oboje ve výborné kuchařce pokusů Jak (ne)vyhodit školu do povětří 2 od Milana Bárty (nakladatelství Didaktis) aerosoly - mlha (plyn + kapalina v určitém poměru: kapénky kapaliny oddělené plynem) - dým (plyn + pevná látka: tělíska pevné látky oddělená plynem) 5

Koloidní roztok je směs vyznačující se vlastnostmi někde na pomezí mezi homogenní a heterogenní směsí (někdy se označuje jako mikroheterogenní). Skládá se z velmi malých částic (1 – 100 nm). - průchod laserového paprsku skrz kádinku s vaječným bílkem Tyndallův jev laserové ukazovátko a vaječný bílek udělá své, pokud si troufnete ve škole kouřit cigaretu (nám to ukazoval ve fyzice pan profesor Karel Bartuška) a máte k dispozici totální zatemnění, je pokus průchodu paprsku kouřem ještě efektnější i když je možná zmínka o koloidech zbytečná, jako příjemné zpestření bych ji doporučil 6

Menší shrnutí na závěr… Směsi Homogenní Heterogenní Koloidní Suspenze Emulze Pěna Aerosol vyznačuje se Tyndallovým jevem nelze rozeznat okem, ani mikroskopem pokuste se dovést žáky k tomu, aby za každým pojmem ve schématu měli zafixován konkrétní experiment 7

Použité obrazové materiály: Slide 4 ………http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Mineraly.sk_-_granit.jpg Slide 5 ………http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:WaterAndFlourSuspensionLiquid.jpg Slide 5 ………http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Low_fog.jpg Slide 5 ………http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Smoke_Machine_engineer.jpg Slide 5 ………http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Propofol.jpg Slide 5 ………http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Sea_foam_on_the_shore.jpg Slide 6 ………http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:John_Tyndall_%28ca._1885%29.jpg Ostatní použité obrázky a fotografie jsou dílem autora. Mgr. Adam Schröfel Ostrava 5. 1. 2009