Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracovaný v rámci projektu EU
Advertisements

Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Metody oddělování složek směsi. Krystalizace Krystalizací se oddělují složky směsí na základě jejich rozdílné rozpustnosti. Látka méně rozpustná vykrystalizuje.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY.
Směsi – opakování základních znalostí Autor: Mgr. Studená Iveta Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Směsi Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
14 směsi VY_32_INOVACE_14 autor:Mgr. Helena Žovincová identifikace:H2-14 třída:8. předmět:Ch anotace:Materiál slouží k probírání a procvičení nového učiva.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Třídění směsí © Aneta Krhovská příloha č. 10. pěna aerosol emulze pěna suspenze.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10C_18_Tlak_plynu_z_hlediska_molekulové_.
VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY
VLASTNOSTI LÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Roztoky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_27-16
Molekulová fyzika 4. prezentace.
Směsi – výklad jistě existuje spousta učebnic a publikací věnujících se problematice směsi a chemie vůbec, já bych však nezapomínal na sice starší, ale.
Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Změny skupenství látky
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_27-04
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_07-13
Lékařská chemie Podzimní semestr 2014/2015.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Předtest – vlastnosti látek
VY_32_INOVACE_ , upravené tuky Ing. Blanka Kožíšková
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Směsi.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-14
Směsi Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Obecná a anorganická chemie
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_27-01
Obecná a anorganická chemie
Lékařská chemie Podzimní semestr 2011/2012.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o.p.s AUTOR: Bc. Vladimíra Benediktová NÁZEV: VY_32_INOVACE_206_FYZIKA_LÁTKY TÉMA: LÁTKY ČÍSLO PROJEKTU:
Autor: Stejskalová Hana
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_27-11
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_07-12
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_05
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
výpočty „kádinkovou“ metodou
VY_32_INOVACE_20_ Jednotky objemu
Roztoky Acidobazické děje
Název: VY_32_INOVACE_CH_8A_15G
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Atomy a molekuly Z čeho jsou složeny látky?
Mgr. Jana Schmidtmayerová
Molekulová fyzika 4. prezentace.
Základní pojmy.
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0029 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice Autor Ing. Věra Čechová Tematický celek Chemie Ročník 1. Datum tvorby 10.7.2012 Anotace - pro učitele - výklad nové látky a okamžité procvičení - prezentace Metodický pokyn výkladová prezentace na interaktivní tabuli nebo projektor Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

CHEMICKÉ SOUSTAVY SMĚSI

Soustava - chem. látka v určitém prostoru oddělená stěnami od okolí 1) uzavřená – dochází k výměně energie 2) otevřená – výměna látek i energie 3) izolovaná – neumožňuje výměnu látek ani energie

O jaké soustavy se jedná ? otevřená izolovaná uzavřená

Chemické látky čisté – mají stálé chemické vlastnosti v celém svém objemu, jsou ze stejných atomů, molekul nebo iontů (př. O2, H2, NaCl) 2) směsi – soustava složená ze dvou či více různých chem. čistých látek - mají proměnlivé složení

DRUHY SMĚSÍ stejnorodé = homogenní = pravé roztoky složky nerozeznáme okem velikosti částic < 10-9 m 2) koloidní - tzv. nepravé roztoky, velikost částic 10-7 – 10-9 m, po vyschnutí nekrystalizují, ale sráží se (shluky) díky velkému povrchu např. vaječný bílek 3) různorodé = heterogenní složky rozeznáme okem, lupou nebo mikroskopem jejich složky mají odlišné fyz. a chem. vlastnosti (např. teplotu tání) velikost částic > 10-7 m

ad 1) Stejnorodé směsi - pravé roztoky vznikají rozpouštěním látek ve vhodném rozpouštědle, které je v nadbytku - skupenství roztoku podle převládajícího rozpouštědla plynné (např. vzduch) kapalné (např. slaná voda, limonáda) c) pevné (např. sklo, slitiny - bronz, mosaz )

Roztoky - důležité pojmy Rozpustnost látky - hmotnost látky v gramech, která se úplně rozpustí ve 100 g rozpouštědla při určité teplotě a tlaku - látky dobře rozpustné (sůl, cukr), málo rozpustné (jedlá soda) a nerozpustné Nasycený roztok – roztok, ve kterém se při dané teplotě již více látky nerozpustí (x nenasycený roztok) Koncentrace roztoku – množství látky (%) rozpuštěné v rozpouštědle o určitém objemu nebo hmotnosti

ad 3) různorodé = heterogenní směsi Speciální názvy některých heterogenních směsí suspenze – pevná látka v kapalině (např. písek ve vodě) pěna – plynná složka v kapalině (např. čistící prostředky, bublifuk) aerosol – pevná nebo kapalná složka v plynné (lak na vlasy, mlha, smog) emulze – 2 nebo více navzájem nemísitelných kapalin (olej ve vodě, mléko)

Doplňte“strom“ dělení směsí směsi

Doplňte“strom“ dělení směsí - řešení směsi stejnorodé koloidní různorodé plynné pevné emulze smog kapalné pěna mlha

stejnorodý plynný roztok- propan butan Pojmenuj typy směsí aerosol emulze stejnorodý plynný roztok- propan butan pěna dým stejnorodá pevná směs slitina - mosaz

Použité zdroje obrázků: galerie Microsoft office