Makroekonomické a mikroekonomické aspekty podpory sportu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
Advertisements

Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
Poptávka na trhu zboží a služeb
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Externality.
Agregátní poptávka a nabídka
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
ANALÝZA BLAHOBYTU CELÉ SPOLEČNOSTI – DŮLEŽITÁ PRO POSOUZENÍ ZÁSAHŮ VEŘEJNÉHO SEKTORU, TEDY PRO EKONOMII VEŘEJNÉHO SEKTORU.
Inflace.
Marketing a sport Ing. Petr Hedrlín.
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Krátkodobé kolísání ekonomiky
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Základy ekonomie Seminář 10..
Struktura přednášky Analýza poptávky
Trh práce a politika zaměstnanosti
Mikro a makroekonomické aspekty tělesné kultury
EKOS P1 Základní pojmy.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
2 JAK FUNGUJE TRH.
Příčiny existence veřejného sektoru
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Ing. Martin Petříček, MBA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
TRH (tržní mechanismus)
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Základní pojmy & Makroekonomické a mikroekonomické aspekty tělesné kultury EKOS P2.
Tělesná kultura EVSE Ing. Marek Pavlik, Ph.D.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Koncepční přístupy k hospodářské politice
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Makroekonomické a mikroekonomické aspekty podpory sportu

obsah Typologie produktů Makroekonomické aspekty Mikroekonomické aspekty Poptávka a nabídka Důchodový a substituční efekt Externality

Sports market

Produkty v oblasti sportu Specifické vlastnosti sportovních produktů subjektivní oceňování sportovních produktů převážná abstraktnost a nemateriálnost produktů nepředvídatelný vývoj produktů (nejistý výsledek) malá možnost kontroly složení produktů (jsou možné dva stejné výsledky) sport jako veřejně poskytovaný statek (sport, ale spíše není veřejným statkem) u části sportovních produktů nelze stanovit tržní cena

Typologie produktů základní produkty tělesné kultury nabídka tělesných cvičení nabídka sportovních akcí nabídka sportovně-rekreačních akcí produkty podmiňující sport sportovní zařízení společenské akce pojištění, doprava, vstupenky klasické materiální produkty nářadí, oblečení, náčiní produkty vázané na osobnost sportovce výkony trenéra reklamní vystoupení sportovců myšlenkové produkty iniciují tělovýchovu a sportovní oblast (skol, OH) sportovní informace šířené médii hodnoty zážitku v tělesné kultuře a sportu Produkty navazující na sport Sázky,reklama

Podíl TK na výkonu ekonomiky Podíl sportu a tělovýchovy na HDP 1,5-2% Odhad průměr EU 3,7% (2009) Podíl TK na veřejných výdajích 0,4-1,7% Zaměstnanost- ČR odhad 1,5% (SRN 2%, Finsko 0,8%) Odhad průměr EU 5,4% (2009) HDP=C+I+G+X C: odhad cca 10tis položek (některé mají alternativní zařazení např. kolo, oblečení,…). Hlavně služby I: pro školní TV, pro vrcholový a výkonnostní sport, tělovičně-rekreační,… včetně technické infrastruktury G: výdaje ze státního rozpočtu (včetně municipalit). X: Im>Ex (nadnárodní firmy, sportovní produkty) Problém započítání jednotlivých položek

Makroekonomické aspekty TK Agregátní poptávka a nabídka Posun AD – stimul spotřebitele, fiskální politika Posun AS- stimul producenta, monetární politika Vliv dotací (NNO) na posun AS – alternativní pohledy (Znamená dotace pro NNO ↑ Q nebo by poskytované Q bylo stejné i bez dotace?)

Sledování sportu v médiích Češi a sport ¾ Čechů mají zájem o sport, 2/5 aktivně Ti, kteří se zajímají o sport, sledují sport několikrát týdně (44 %), čtvrtina ho sleduje dokonce denně (25 %). nějaký sport aktivně provozuje 60,8% mužů a 58,5% žen. Pravděpodobnost, že se lidé aktivně věnují nějakému sportu, klesá s rostoucím věkem. Nejoblíbenější sporty aktivně muži: fotbal a posilovna ženy: aerobic Sledování sportu v médiích Muži Ženy lední hokej krasobruslení fotbal motoristické sporty lyžování a snowboarding atletika aerobic tenis gymnastika

http://dx.doi.org/10.1080/00036846.2011.566204

Počet sportovců v ČR? 11,4 milionů (rok 2012) ??? 1 sportovec 5x6 započítán Odhad 2-2,5milionů Důležité pro rozdělování financí Více zakoupených členských známek zastř.org. (např. ČSTV), více hlasů po svaz

Literatura Studijní text Doporučená Hobza, Rektořík – kpt. 1,2 Tisková zpráva (Factum invenio) – Češi a sport http://www.factum.cz/tz114.html Tisková zpráva (Factum invenio) – Sport v médiích http://www.factum.cz/tz135.html Novotný: Ekonomika sportu (vybrané kapitoly). VŠE 2005

2. Mikroekonomické aspekty Struktura Poptávka a nabídka Substituční a důchodový efekt externality

Poptávka poptávka Poptávku ovlivňuje tvar křivky (sport jako zbytný statek, vysoká cenová elasticita – D1 nebo D2?) Poptávku ovlivňuje Struktura preferencí poptávajících Výše cen poptávaného zboží a služeb TK Informace Disponibilní volný čas Výše příjmu Vliv institucionálních podmínek gender, age, occupation and education level are all significant factors in analysing sports participation Neoklasický přístup: cena versus užitek Behaviorální přístup: lze poptávat i při nízkém užitku (odložený užitek) poptávka P D1 D2 Q

Poptávka Cena za aktivitu – compozitní (složená) Cena ostatních statků Fixní část – členské příspěvky (karta), vybavení a oblečení (nezbytné nebo nepůjčitelné) Variabilní část – vstupní poplatek, cestovní náklady, pití a jídlo při cvičení, pronájem pomůcek + časové náklady (např. ušlá mzda) Cena ostatních statků Záleží na charakteru statku – komplementy, blízké substituty, počet poskytovatelů statku Co ovlivní substituci sportu A za sport B? Diskuze….Empiricky nezodpovězeno

Nabídka nabídka Nabídku tvoří subjekty dle: …mezní náklady jednotky Právní formy Živnosti, s.r.o., nadace,… Dle cílové orientace Non profit, for-profit Dle funkčnosti a způsobu plnění věcných úkolů Města, spolky, podnikatelské subjekty… Dle šířky nabídky sportu Sportovní centra, účelová zařízení …mezní náklady jednotky P Q

Nabídka Stát Neziskový sektor Ziskový sektor Statky i služby Stát Poskytovatel/provozovatel x sponzor/donátor Neziskový sektor Vliv dobrovolnictví Ziskový sektor For profit Tvorba poptávky (NeDoKo, nové aktivity, inovace produktů + iluze nesubstituovatelnosti produktů) PPP – spolupráce veřejného a soukromého sektoru

Dopad změny ceny Důchodový efekt Substituční efekt Pro normální statky : důchodový efekt je Negativní = pokles ceny statku X zvyšuje reálný důchod a zvyšuje poptávané množství normálního statku Substituční efekt růst relativní ceny statku X => pokles Qx a růst poptávky po jiném statku

Důchodový a substituční efekt Úkoly: Vliv dotace (nižší cena sportu) na rozpočtové omezení Změna rozpočtového omezení (vyšší plat) Změna IC při poklesu BC (sport x kultura, sport x zdravotnické služby) Kultura IC BC Sport

K zamyšlení substituční a důchodový efekt v praxi Fitcentrum s nízkou návštěvností. Proč nechodí lidé častěji/více? Cena Změna ceny, „výhodné balíčky“, happy hour…. Čas Lepší nabídka Jiné preference (substituce) Nabídka nové aktivity (substituce zpět k fitku)

Poptávka a nabídka - shrnutí Krok 1: poptávka po volném čase Teorie: optimum – práce nad optimem neracionální Praxe:…? Krok 2: poptávka po sportu Neklasický přístup: cena x užitek (Cena ovlivněna fixními a variabilními náklady pro účastníka) Behaviorální přístup: lze poptávat i při nízkém užitku (odložený užitek) Nabídka Stát – tržní selhání, rovnost, ekonomický rozvoj (…vládní selhání) Neziskový sektor (dobrovolníci) Komerční sektor – zboží a služby

Poptávka a nabídka z zamyšlení Jste pořadatel sportovní akce na stadionu, víte, že kapacita hlediště je 1000 míst a chcete vyprodat stadion. Loni stály lístky 200 Kč a hlediště bylo zcela vyprodané a minimálně 300 zájemců se na stadion nedostalo (ceteris paribus) Z průzkumu mezi všemi návštěvníky na stadionu vyplynulo, že při ceně 500 by lístek zakoupila polovina z nich Zakreslete do grafu a určete optimální cenu. Předpokládáme, že poptávka je lineární

Mechanismus podpory sportu Obecné důvody podpory sportu Ekonomické Stimul ekonomiky – (investiční multiplikátor) Řešení tržního selhání Neekonomické (nepřímý ekonomický potenciál) Politické Sociální Principy podpory Finanční podpora Daňové úlevy Dotace Redistribuce výnosů loterií Investice Nefinanční podpora

Tržní selhání Tržní selhání jsou: 1 2 3 4

Veřejný statek a sport Veřejné statky Smíšené statky Soukromé statky Aktivity ve volné přírodě Smíšené statky Veřejné stadiony, koupaliště Soukromé statky Dle individuálních potřeb – trh Veřejný statek ≠ veřejně poskytovaný statek Statky pod ochranou Spotřeba Vyloučitelná Nevyloučitelná Rivalitní Soukromé Smíšené Nerivalitní Veřejné

Nedokonalá konkurence Informační asymetrie Monopol x Monopson Oligopol Informační asymetrie Příklad ve sportu?

Externality Brown J. definuje externalitu poněkud obšírněji. Stiglitz definuje externality jako „Případy, ve kterých činnost jednotlivců nebo společností způsobuje vyšší náklady u jiných spotřebitelů nebo výrobců, nazýváme negativní externality. Existují ale také důležité pozitivní externality, kdy činnost jednotlivců nebo společností přináší prospěch ostatním.“ Brown J. definuje externalitu poněkud obšírněji. „Externalita vzniká, když produkční nebo spotřební aktivity jedné strany vstoupí jako přímý argument do produkční nebo spotřební funkce jiné strany. … Aby se předešlo zmatkům, jsou pro externality používány dva odlišné významy: technologické externality. To je, … když spotřební a produkční činnosti jednoho činitele nebo skupiny ovlivňují úroveň produkce a spotřeby jiných agentů. peněžními externality. Chování výrobců a spotřebitelů v tomto případě ovlivňuje soustavu cen v ekonomice a následně, v důsledku změn rozpočtového omezení, je ovlivněn blahobyt jiných producentů a spotřebitelů.“ Sport vytváří externality (pozitivní i negativní) Je těžké je vyčíslit v penězích Teoretická řešení existují – obtížně uplatnitelná Obvykle uváděna jejich existence (pozitivních) jako potřeba státních zásahů

Pozitivní externality Podpora zdraví člověka Ovlivňovaní zdravotního stavu Biologický základ zdravého životního stylu Vliv pohybové aktivity na zdraví Možnosti ovlivnění životního stylu Formování osobnosti člověka a jeho systému životních hodnot a idejí Prevence kriminality Rizikových aktivit/životního stylu Tvorba a kvalita sociálních vztahů Propagace země či regionu Zdravotní vlivy Snížení pracovní neschopnosti (úspory v čerpání nemocenského a zdravotního pojištění): +SS, +VS Zvýšení výkonnosti subjektů: +SS Snížení nákladů firem na pracovní sílu: +SS…↓U→↑C→↑HDP Potenciál ke zlevnění produkce SS – soukromý sektor; VS veřejný sektor

Negativní externality Negativní vlivy na zdraví člověka Negativní vlivy na životní prostředí Komercionalizace tělesné kultury Někdy sporné Negativní vlivy na hodnoty člověka a jeho osobnost

Negativní a pozitivní externalita p2 p1 q2 q1 q1 q2 d (MPU = MSU) s (MPC) s‘ (MSC) s (MPC = MSC) MEC MEU q p Cit podle: DP Jindra: https://is.muni.cz/auth/th/99636/esf_m/DP_externaity.pdf Zdroj: Vítek, 1998, strana 54 Externalita je druh tržního selhání, tedy výchozí situace Q1,P1 není optimální… žádoucí je změna…např. stimul/zásah státu (Existují i jiné názory – liberálové - internalizace nákladů)

K zamyšlení externality Pokud „já“ sportuji, komu vzniká pozitivní (negativní externalita)- příklady Vyjmenujte pozitivní externality sportu z pohledu státu Identifikujte negativní externality z pohledu obce (ve vztahu ke sportu v obci)

Literatura Studijní text IS Doporučená K problematice Mikroekonomie – např. Samuelson, Soukupová, Varian,.. Hobza, Rektořík – Základy ekonomie sportu – kpt. 6 a 7 (s.62-96)

Dobrovolný úkol na C2 – 3 body Do dokumentu (viz link) vyplňte údaje za 3 vybrané obce (obce se nesmí opakovat) Pokud je dostupná metodika rozdělování dotací, nahrajte ji do odevzdávárna/cvičení/C2/metodika https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AutaMow64BO7dDJZZFpLRkZ2ZG4waGVjd2tMMFlncGc&usp=sharing Termín: do začátku C2