Bezpečnost práce v chemii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bezpečnost práce.
Advertisements

Bezpečnost práce a základní znalosti z oblasti chemie
SKLADOVÁNÍ A POUŽÍVÁNÍ CHEMIKÁLIÍ Chemie 8. ročník
Bezpečnost práce v chemii
Nebezpečné chemické látky
Příprava, vlastnosti, užití
Nebezpečné látky Bc. Karolína Růtová
ČISTICÍ PROSTŘEDKY (VÝSTRAŽNÉ SYMBOLY) hořlavé látky
Nebezpečné vlastnosti látek
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Příprava, vlastnosti, užití
CHEMICKÉ POKUSY V LABORATOŘI
Bezpečnost práce v chemii
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Bezkyslíkaté kyseliny
Chemie jako věda, bezpečnost práce v laboratoři,
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
PRAVIDLA O BEZPEČNOSTI, OCHRANĚ ZDRAVÍ A OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ PŘI PRÁCI S VYBRANÝMI NEBEZPEČNÝMI CHEMICKÝMI LÁTKAMI A PŘÍPRAVKY § 44 a) odst. 10.
Bezpečnost práce v chemii
Neutralizace.
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
What Time Is It? – Part 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Kam letí letadlo? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Chemické riskuj! Opakování – chemických prvků, laboratorního skla, směsí a oddělování složek ze směsí © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Ch_013_Bezpečnost při práci Ch_013_Chemická laboratoř_Bezpečnost při práci Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Kyanid draselný, cyankali, Kalium cyanatum, KCN Jedná se o prudký jed.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět: Chemie 8 Tématická oblast: Chemické látky a jejich změny Obsah zaměření:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Aby nás tělo nebolelo: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Edita Havránková. Dostupné z Metodického portálu
Pracovní materiál pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami – vady zraku Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Chemické nádobí a pomůcky.
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Bezkyslíkaté kyseliny
Nebezpečné chemické látky a přípravky
Kyseliny a jejich chemické vlastnosti
Interaktivní třídění domovního odpadu.
Proč ovoce voní Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Sulfidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Poznávačka - sudokopytníci a lichokopytníci
What Time Is It? – Part 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Zakresli popř. načrtni dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
Třídíme podle dvou kritérií
PUZZLE Podpora výuky o stálých a tažných ptácích
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název učebního materiálu
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Interaktivní vyhledávání dvou stejných obrázků.
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Půdní druhy Obr.1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Hoření je chemická reakce, při níž vzniká teplo a světlo.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Zakresli popř. načrtni dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
Transkript prezentace:

Bezpečnost práce v chemii Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Seznam se s některými pravidly bezpečnosti práce v chemické laboratoři V laboratoři je zakázáno jíst, pít, kouřit. Každá láhev nebo jiný druh obalu musí mít čitelně a srozumitelně popsán obsah (signatura). S pevnými chemikáliemi se nikdy nemanipuluje rukou, neodsypávají se do dlaně apod. Tekutiny ve zkumavce se zahřívají opatrně. Zkumavkou se přitom pohybuje, aby se obsah rovnoměrně prohříval a nedošlo k náhlému varu a vystříknutí vroucí kapaliny. Chemikálie se nikdy nesmí ochutnávat! Koncentrované kyseliny se ředí vléváním kyseliny do vody. Roztoky chemikálií se vylévají do odpadu jen za současného ředění nadbytkem vody z vodovodu. Při práci s hořlavinami se dbá na to, aby v blízkosti nebyl otevřený oheň. Při poleptání kůže kyselinami a louhy se postižené místo ihned dostatečně opláchne proudem studené vody. Při větším potřísnění se pak vyhledá lékařská pomoc.

Úkol 1 : Nyní doplň věty: V laboratoři je zakázáno …., …, …… . Chemikálie nebereme nikdy do ….. . Kyseliny ředíme vléváním …….. do …. . Při poleptání žíravinami zasažené místo opláchneme ……. …. . Při práci s ……….. nesmí být v blízkosti …….. oheň. S pevnými ……….. se nikdy nemanipuluje ….. .

Kontrola úkolu 1 V laboratoři je zakázáno jíst, pít, kouřit. Chemikálie nebereme nikdy do rukou. Kyseliny ředíme vléváním kyseliny do vody. Při poleptání žíravinami zasažené místo opláchneme proudem vody. Při práci s hořlavinami nesmí být v blízkosti otevřený oheň. S pevnými chemikáliemi se nikdy nemanipuluje rukou.

Nebezpečné chemické látky Nebezpečná látka Výstražný symbol Písmenné označení žíravá C hořlavá F toxická T nebezpečná pro životní prostředí N zdraví škodlivá Xn oxidující O

Látky hořlavé a oxidující Reakce dusičnanu draselného s dřevným uhlím – peklo ve zkumavce Hoření propanbutanové směsi Úkol 2: Po zhlédnutí videoklipů doplň věty: Látky oxidující ve styku s jinými s hořlavými látkami vyvolávají jejich prudké …… . Hořlaviny jsou látky, které prudce reagují se vzdušným …….. za vzniku ……. .

Kontrola úkolu 2 Látky oxidující ve styku s jinými s hořlavými látkami vyvolávají jejich prudké hoření. Hořlaviny jsou látky, které prudce reagují se vzdušným kyslíkem za vzniku plamene.

Látky žíravé Látky žíravé (žíraviny) mohou zničit živé tkáně, pokud s nimi přijdou do styku. Mezi žíraviny patří většina kyselin a hydroxidů. S těmito látkami smíte pracovat jen v malých koncentracích pod přímým dozorem učitele. Doma s nimi pracovat nesmíte! Na obrázku vlevo je kostka cukru, vpravo kostka cukru po 10 minutách působení 96% kyseliny sírové.

Další nebezpečné chemické látky Látky toxické (jedy), T nebo T+, již v malých dávkách způsobují poškození zdraví nebo smrt. Látky zdraví škodlivé, Xn, mají podobné účinky jako toxické, Ale účinky se projevují při vyšších dávkách. Látky nebezpečné pro životní prostředí, N, ohrožují složky životního prostředí, např. půdu, vodu, ovzduší atd. Krásně oranžový dichroman amonný je látka vysoce toxická, nebezpečná pro životní prostředí a mutagenní.

Úkol 3: Pojmenuj výstražné symboly a napiš písmenné označení: 1 2 3 6 4 5

Kontrola úkolu 3 nebezpečný pro životní prostředí, N hořlavý, F zdraví škodlivý, Xn toxický, T nebo T+ žíravý, C oxidující, O

Označení obalů s nebezpečnými chemickými látkami Nebezpečné látky jsou označovány výstražnými symboly podle svých nebezpečných vlastnosti. Dále jsou označeny R-větami (rizikovost látky) a S-větami (pokyny pro bezpečné zacházení). Úkol 4: Na obrázku chybí polovina označení obalu kyseliny sírové. Tvým úkolem je podle seznamu R-vět a S-vět v pracovním listu doplnit věty o rizikovosti a pravidlech bezpečného zacházení s H2SO4.

Kontrola úkolu 4 R35: Způsobuje těžké poleptání S1/2: Uchovávejte uzamčené a mimo dosah dětí S26: Při zasažení očí okamžitě důkladně vypláchněte vodou a vyhledejte lékařskou pomoc S30: K tomuto výrobku nikdy nepřidávejte vodu S45: V případě nehody, nebo necítíte-li se dobře, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc (je-li možno, ukažte toto označení)

Seznam se s chemickým nádobím a náčiním 1 2 3 4 5 6 7 8 15 12 14 16 9 10 11 13 17

Úkol 5: Chemické nádobí a náčiní Podle snímku 9 přiřaď k číslům názvy pomůcek: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17.

Kontrola úkolu 5 1. zkumavka 2. kádinka 3. kuželová baňka 4. varná baňka 5. frakční baňka 6. filtrační nálevka 7. dělicí nálevka 8. U-trubice 9. odměrný válec 10. odměrná baňka 11. pipeta 12. odpařovací miska 13. třecí miska s paličkou 14. žíhací kelímek 15. lžička na chemikálie 16. chemické kleště 17. spalovací lžička

Veškerá fotodokumentace a videoklipy pochází z wikimedia commons nebo z vlastních zdrojů. Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2009-27-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons – na http://www.wikipedia.org/. Snímek 9, obrázek 1: Hazard N.svg [online]. 2006 [cit. 2009-10-27]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazard_N.svg>. Snímek 9, obrázek 2: Hazard F.svg [online]. 2006 [cit. 2009-10-27]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazard_F.svg>. Snímek 9, obrázek 3: Hazard X.svg [online]. 2006 [cit. 2009-10-27]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazard_X.svg>. Snímek 9, obrázek 4: Hazard T.svg [online]. 2006 [cit. 2009-10-27]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazard_T.svg>. Snímek 9, obrázek 5: Hazard C.svg [online]. 2006 [cit. 2009-10-27]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazard_C.svg>. Snímek 9, obrázek 6: Hazard O.svg [online]. 2006 [cit. 2009-10-27]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazard_O.svg>. Použitá literatura: Snímek 14: ČTRNÁCTOVÁ, Hana, et al. Pracovní sešit pro 8. ročník základní školy. [s.l.] : [s.n.], 1999. 63 s. Mgr. Vlastimil Vaněk, autor