Logické úlohy Matematika 4. ročník Lenka Blažková 2013
Anotace Prezentace je určena pro žáky 4. tříd. Žáci řeší „matematické oříšky“.
Dnes se mají děti ve škole fotografovat Dnes se mají děti ve škole fotografovat. Pavla, Karolína, Ondra a Vilém se fotografují, jak vedle sebe sedí na lavičce. Najdi jejich místa a napiš do příslušného rámečku jejich jména. K tomu si pozorně přečti pokyny pod obrázkem. Ondra nechce sedět vedle Pavly. Vilém si nechce sednout vedle Karolíny. A ani jedno z děvčat nechce sedět na kraji. ŘEŠENÍ: Ondra, Karolína, Pavla, Vilém nebo Vilém, Pavla, Karolína, Ondra
Piráti se zmocnili truhly s pokladem, ale ještě potřebují klíč, aby ji mohli otevřít. Ten dostanou když naleznou hodnotu rámečku, kde je klíč schovaný. Vědí, že součet čísel jednoho sloupce nebo jedné řady je vždycky roven 100. Ale protože piráti nejsou dobří počtáři, potřebují, abys jim pomohl najít správná čísla tak, aby se dostali ke klíči od truhly. ŘEŠENÍ:
Tatínek věší prádlo na šňůru. Na tři kapesníky použije 4 kolíčky. Kolik kolíčků potřebuje na pověšení 9 kapesníků? ŘEŠENÍ: 10
D Na čtyřech obrázcích je plocha bílé části čtverce stejně velká jako plocha šedé části. Na kterém obrázku má bílá část jinou velikost než šedá? D ŘEŠENÍ:
3 Ve hře sudoku se čísla 1, 2, 3 a 4 mohou vyskytovat pouze jednou V každém řádku a v každém sloupci. V matematickém sudoku musí Patrik vypočítat nejprve výsledky a teprve potom může dořešit sudoku. Které číslo zapíše Patrik do šedého políčka? ŘEŠENÍ: 3
Kvádr je sestaven ze čtyř dílů (podívej se na obrázek). Každý díl Je tvořen ze čtyř krychlí stejné barvy. Určete tvar bílé části. ŘEŠENÍ:
Na zvláštních hodinách jsou tři ručičky, které ukazují hodiny, minuty a sekundy. Nevíme, která ručička co ukazuje, ale víme, že hodiny jdou správně. Ve 12.55:30 byly ručičky na hodinách tak, jak je vidíš na obrázku vpravo. Které hodiny ukazovaly správný čas v 8.10:00 večer? ŘEŠENÍ:
Který z útvarů ve čtverečkovaném sešitě má největší obsah? ŘEŠENÍ:
37 V každém čtverečku bludiště je kousek sýra. Myš chce na své cestě nasbírat co nejvíce kousků sýra. Nesmí ale projít přes žádný čtvereček labyrintu dvakrát. Urči největší počet kousků sýra, který může myš nasbírat. ŘEŠENÍ: 37
Vítek napsal čísla 6, 7, 8 do kroužků (podívej se na obrázek). Nyní Chce do zbývajících kroužků zapsat čísla 1, 2, 3, 4 a 5 tak, aby Součet čísel na každé straně čtverce byl 13. Jaký bude součet čísel Ve všech šedých kroužcích. ŘEŠENÍ: 8+2+5+1=16
Zdroje: MOLKOVÁ, Michaela. Logické úlohy pro děti od 7 do 11 let [online]. [cit. 24.3.2013]. Dostupný na WWW: MOLKOVÁ, Michaela. http://media0.mypage.cz [online]. [cit. 24.3.2013]. Dostupný na WWW: http://media0.mypage.cz/files/media0:4ad7018780a9d.pdf.upl/Logicke%20ulohy%20pro%20deti%207-11%20let.pdf MOLNÁR, J.; NOVÁK, B.; BÁRTKOVÁ, E. a kol. Matematický klokan [online]. [cit. 24.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.matematickyklokan.net/Sborniky/sbornik_klokan_2012.pdf MOLNÁR, J.; NOVÁK, B.; BÁRTKOVÁ, E. a kol. Matematický klokan [online]. [cit. 24.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.matematickyklokan.net/Sborniky/sbornik_klokan_2011.pdf
Zdroje obrázků: MOLKOVÁ, Michaela. http://media0.mypage.cz [online]. [cit. 24.3.2013]. Dostupný na WWW: http://media0.mypage.cz/files/media0:4ad7018780a9d.pdf.upl/Logicke%20ulohy%20pro%20deti%207-11%20let.pdf AUTOR NEUVEDEN. http://www.matematickyklokan.net [online]. [cit. 24.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.matematickyklokan.net/Sborniky/sbornik_klokan_2012.pdf AUTOR NEUVEDEN. http://www.matematickyklokan.net [online]. [cit. 24.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.matematickyklokan.net/Sborniky/sbornik_klokan_2011.pdf