Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2 Název výstupu: Pythagorova věta v praxi(EUPŠM19), M 8.r. Zpracoval: Mgr. Anna Sedlaříková
Anotace: DUM je zaměřen na upevnění a procvičení učiva – Pythagorova věta v praxi. Žáci řeší praktické slovní úlohy, rozvíjejí si logické myšlení a úvahu. DUM vytvořen: 9. 11. 2011
Pythagorova věta v praxi Řešení slovních úloh (s pomocí kalkulačky)
Úloha č. 1 Král smrků v pralese Boubín(před svým pádem v prosinci 1970, k němuž přispěli také návštěvníci) rostl šikmo. Vychýlení vrcholu od svislé osy činilo 11 m, dosahoval výšky 45,9 m. Jaká byla délka jeho kmene?
Řešení úlohy č. 1 a = 45,9 m b = 11 m c = ? m ( přepona) c² = a² + b² Délka jeho kmene byla 47,2 metrů. b A C . a c B
Úloha č. 2 Papírový drak je upoután na motouzu dlouhém 50 m a vznáší se nad místem vzdáleném 15 m. V jaké výšce se vznáší?
Řešení úlohy č. 2 c = 50 m b = 15 m a = ? m (odvěsna) a² = c² - b² Drak se vznáší ve výšce 47,7 metrů. B c a . : C A b
Úloha č. 3 Jak vysoko dosáhne žebřík dlouhý 12 m opřený o stěnu ve vzdálenosti 2 m od stěny?
Řešení úlohy č.3 c = 12 m b = 2 m a = ? m (odvěsna) a² = c² - b² Žebřík dosáhne do výšky 11,8 metrů. B c a . A C b
Úloha č. 4 Jaké nejdelší pletací jehlice je možné uložit na dno krabice? Rozměry dna krabice: c = 30 cm, d = 24 cm.
Řešení úlohy č.4 c = 30 cm d = 24 cm u = ? cm (přepona) u² = c² + d² Na dno krabice je možné uložit pletací jehlice s nejdelší délkou 38,4 cm. u d c
Použité zdroje: Učebnice Mullerová J.,Divíšek J.,Macháček V.,Repáš V.,Šmelhaus J.,Urbanová J.,Židek S. .: Matematika pro 7. ročník základní školy – cvičebnice 7,2.vyd., SPN Praha,1982 Mullerová J., Čižmár J.,Divíšek J.,Macháček V.: Matematika pro 7. ročník základní školy, 1.díl, 1.vyd., SPN Praha,1990,ISBN 80-04-24008-9 Zdena Rosecká, Arnošt Míček: Geometrie pro 8. ročník, Brno, 1999, ISBN 80-85607-93-X