Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_15_Citoslovce a částice Téma: 6A_ČJ7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 29.11.2012 v 7.B Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: DUM je určen k výkladu o posledních dvou slovních druzích. Obsahuje cvičení na vnímání rozdílů mezi oběma druhy a jejich vyhledávání ve větách.
Citoslovce a částice
Částice slova velmi podobná spojkám časem byli od spojek odlišeny na rozdíl od spojek věty nespojují, ale uvozují nebo vyjadřují různé významové odstíny a citová zabarvení Zpravidla uvozují samostatné věty, naznačují jejich druh, anebo vyjadřují postoj mluvčího k jejich obsahu. (ať, kéž, ano, ne, což, jestlipak, zdalipak,…)
Srovnej A to se podívejme. ….Cvičil a běhal. Že by nepřišla? ….. Myslím, že nepřišla. Aby se jí tak něco stalo! …Přišla, aby se ohřála. Tak už poběž! ….Nesměj se tak.
Vyhledej v textu částice a podtrhni je Kéž by už dozrály třešně! Ale to bych do vás neřekl, pane Macku. Ať mě moc neštve, nebo půjdu domů pěšky. Nechť přijde, rádi ho uvidíme. Kéž bych byl chytřejší než náš osel.
Citoslovce slova, která vyjadřují nálady, city (hurá, ach, ouvej) a vůli mluvčího (hop, hej rup) nebo naznačují hlasy a zvuky (mňau, bú, prásk). v řeči je oddělujeme pauzou, v písmu pak čárkou. Haló, je tam někdo? Fuj, to jsme se lekl. mohou nahrazovat jiný větný člen – zpravidla přísudek. Vrabec frr na střechu. Z půdy se ozvalo mňau. Zde je čárkou neoddělujeme
Užij tato citoslovce ve větách Uf ………………………………………….. Hú a hú a hú……………………………….. Ha………………………………………….. Hurá ………………………………………. Uf, to je mi těžko. Sova houkala hú a hú a hú. Ha, dostal jsem tě! Náhle se ozvalo mohutné hurá.
Vyhledej citoslovce a kde je to třeba odděl čárkou. Hele kdo to sem kráčí. Tomu je hej. Oho to je blázen! Heleďte já myslím, že to tak uděláme. Kráva bú a olízla mi brýle. Průvan prásk dveřmi. Žába žbluňk do louže. Pes nejdříve haf haf haf a pak za nohavici chňap.
Řešení Hele, kdo to sem kráčí. Tomu je hej. Oho, to je blázen! Heleďte, já myslím, že to tak uděláme. Kráva bú a olízla mi brýle. Průvan prásk dveřmi. Žába žbluňk do louže. Pes nejdříve haf, haf, haf a pak za nohavici chňap.
Nahraďte slovesa vhodnými citoslovci a upravte věty. Vodník tloukl na dveře. Moucha neustále bzučela kolem ucha. Zvon hlasitě udeřil. Praskla větev a já jsem spadl z višně. V hnízdě pípala mláďata. Budík právě zazvonil. Hejno vrabců frnklo na sousedovu střechu.
Řešení Vodník buch, buch na dveře. Moucha neustále bzz kolem ucha. Zvon hlasitě bum. Rup, a já jsem spadl z višně. V hnízdě mláďata píp, píp. Budík právě crrr. Hejno vrabců frr na sousedovu střechu.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje: Český jazyk – Učebnice pro 7. ročník Citace: [VLADIMÍRA BIČÍKOVÁ, Zdeněk Topil a Ilustrace Arna JURAČKOVÁ]. Český jazyk: učebnice pro 7. ročník. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2005. ISBN 80-731-1037-7. Anotace: DUM je určen k výkladu o posledních dvou slovních druzích. Obsahuje cvičení na vnímání rozdílů mezi oběma druhy a jejich vyhledávání ve větách.