Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Neohebné slovní druhy nedají se „ohýbat“ (skloňovat/časovat)
Advertisements

SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Kafková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_350_3TR_CJ Autor: Mgr. Lenka Nytrová.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky dle.
Věta.
Výukový materi á l zpracov á n v r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Š ablona: III/2 Č. materi.
Neohebné slovní druhy.
14.1 Předložky, spojky, částice, citoslovce
Neohebné slovní druhy Český jazyk - 7. ročník.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.16 Anotace: Prezentace uvádí přehled a stručnou definici jednotlivých neohebných slovních druhů. Vzdělávací oblast: český jazyk.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: český jazyk Ročník: 9.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_04 Tematická.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_02_10.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Citoslovce (interjekce).
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_452_Slovní druhy AUTOR: Mgr. Dagmar Petřeková ROČNÍK, DATUM:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_008_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
ČÁSTICE Mgr. Michal Oblouk.
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Za předpokladu použití psacích potřeb
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_496_Slovní druhy AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK, DATUM:
ČÁSTICE Název a adresa školy
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ x NEOHEBNÉ
VSUVKA Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-35
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_02_09.
CITOSLOVCE Vyjadřují city, nálady, výzvy nebo hlasy a zvuky lidí, zvířat a věcí. Označujeme je číslem 10.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Český jazyk – 2. ročník „Slovní druhy“
Prostředky oživující vypravování
Tvarosloví – slovní druhy
Každé slovo můžeme přiřadit k jednomu z deseti slovních druhů.
S LOVNÍ DRUHY – 6. ROČ. Mgr. Jablečníková J. - ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_83_SLOVNÍ DRUHY.
SPOJKY, ČÁSTICE, CITOSLOVCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_20_SPOJKY, ČÁSTICE,
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková SLOVNÍ DRUHY NEOHEBNÉ jupíí frrr hurá lidičký ohohóó dobřepředzaa.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_18_Skládání a zkracování Téma: 6A_ČJ7.roč.
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ NEOHEBNÉ 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
Věta se skládá ze slov Název školy
VY_32_INOVACE_26_Slovni_druhy_uvod Jazyk a jazyková komunikace
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
3.Prezentace 9.tř..
Český jazyk - 3.ročník, Citoslovce.
Prostředky oživující vypravování
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 14 – slova neohebná
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY VY_12_INOVACE_Rů_I_23
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Lenka Malčíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_32_Přídavná jména
Základní větné členy – přísudek
Transkript prezentace:

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy:   Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_15_Citoslovce a částice Téma: 6A_ČJ7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 29.11.2012 v 7.B Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: DUM je určen k výkladu o posledních dvou slovních druzích. Obsahuje cvičení na vnímání rozdílů mezi oběma druhy a jejich vyhledávání ve větách.

Citoslovce a částice

Částice slova velmi podobná spojkám časem byli od spojek odlišeny na rozdíl od spojek věty nespojují, ale uvozují nebo vyjadřují různé významové odstíny a citová zabarvení Zpravidla uvozují samostatné věty, naznačují jejich druh, anebo vyjadřují postoj mluvčího k jejich obsahu. (ať, kéž, ano, ne, což, jestlipak, zdalipak,…)

Srovnej A to se podívejme. ….Cvičil a běhal. Že by nepřišla? ….. Myslím, že nepřišla. Aby se jí tak něco stalo! …Přišla, aby se ohřála. Tak už poběž! ….Nesměj se tak.

Vyhledej v textu částice a podtrhni je Kéž by už dozrály třešně! Ale to bych do vás neřekl, pane Macku. Ať mě moc neštve, nebo půjdu domů pěšky. Nechť přijde, rádi ho uvidíme. Kéž bych byl chytřejší než náš osel.

Citoslovce slova, která vyjadřují nálady, city (hurá, ach, ouvej) a vůli mluvčího (hop, hej rup) nebo naznačují hlasy a zvuky (mňau, bú, prásk). v řeči je oddělujeme pauzou, v písmu pak čárkou. Haló, je tam někdo? Fuj, to jsme se lekl. mohou nahrazovat jiný větný člen – zpravidla přísudek. Vrabec frr na střechu. Z půdy se ozvalo mňau. Zde je čárkou neoddělujeme

Užij tato citoslovce ve větách Uf ………………………………………….. Hú a hú a hú……………………………….. Ha………………………………………….. Hurá ………………………………………. Uf, to je mi těžko. Sova houkala hú a hú a hú. Ha, dostal jsem tě! Náhle se ozvalo mohutné hurá.

Vyhledej citoslovce a kde je to třeba odděl čárkou. Hele kdo to sem kráčí. Tomu je hej. Oho to je blázen! Heleďte já myslím, že to tak uděláme. Kráva bú a olízla mi brýle. Průvan prásk dveřmi. Žába žbluňk do louže. Pes nejdříve haf haf haf a pak za nohavici chňap.

Řešení Hele, kdo to sem kráčí. Tomu je hej. Oho, to je blázen! Heleďte, já myslím, že to tak uděláme. Kráva bú a olízla mi brýle. Průvan prásk dveřmi. Žába žbluňk do louže. Pes nejdříve haf, haf, haf a pak za nohavici chňap.

Nahraďte slovesa vhodnými citoslovci a upravte věty. Vodník tloukl na dveře. Moucha neustále bzučela kolem ucha. Zvon hlasitě udeřil. Praskla větev a já jsem spadl z višně. V hnízdě pípala mláďata. Budík právě zazvonil. Hejno vrabců frnklo na sousedovu střechu.

Řešení Vodník buch, buch na dveře. Moucha neustále bzz kolem ucha. Zvon hlasitě bum. Rup, a já jsem spadl z višně. V hnízdě mláďata píp, píp. Budík právě crrr. Hejno vrabců frr na sousedovu střechu.

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje:   Český jazyk – Učebnice pro 7. ročník Citace:  [VLADIMÍRA BIČÍKOVÁ, Zdeněk Topil a Ilustrace Arna JURAČKOVÁ]. Český jazyk: učebnice pro 7. ročník. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2005. ISBN 80-731-1037-7. Anotace: DUM je určen k výkladu o posledních dvou slovních druzích. Obsahuje cvičení na vnímání rozdílů mezi oběma druhy a jejich vyhledávání ve větách.