NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
Advertisements

ELEKTRONIKA Usměrňovače – filtrace napětí. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceFiltry.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 12. Střídavý proud Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětOdborný výcvik Tematický okruhStavba napáječů a stabilizátorů.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětOdborný výcvik Tematický okruhStavba napáječů a stabilizátorů.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada37 AnotaceMůstkové.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_09_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_23_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Dioda Anotace:
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Usměrňovač alternátoru Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceSíťový.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceJedno.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transformátory.
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Zpětná vazba v zesilovačích 2
Elektronické zesilovače
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
Elektrické měřící přístroje
Elektrické měřící přístroje
Elektronické součástky a obvody
Vznik střídavého proudu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Základní zapojení zesilovačů
ELEKTRONIKA Unipolární tranzistor
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_19.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Elektronické součástky a obvody
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Další součástky s jedním přechodem PN
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Elektronické součástky a obvody
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Číslicové měřící přístroje
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
Měření vlastností zdrojů elektrické energie
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Digitální učební materiál
Logické funkce a obvody
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0458

Polovodiče Usměrňovače

Voltampérová charakteristika diody Usměrňovače jsou zařízení, které mění střídavý průběh napětí na periodický průběh se stejnosměrnou složkou. Tyto přístroje mají velké využití v elektrotechnické praxi. Nejjednodušší provedení je uvedeno na obrázku. Jednopulsní (jednocestný) usměrňovač je složen z transformátoru, který přizpůsobuje napětí sítě k napětí, které je použito u vlastního přístroje, na stejnosměrný proud. Například napětí 230 V se transformuje na 12 V pro použití napájení mnoha spotřebičů. Dále je zde dioda, kondenzátor a rezistor, který zde představuje zátěž. Jak jsme se již dověděli v minulých kapitolách, dioda propouští - usměrňuje kladnou polovinu sinusovky střídavého napětí, stejný průběh má i proud a nazýváme ho pulsující. Takový průběh proudu je ale pro praktické využití nevhodný. Pro příznivější průběh se připojuje paralelně k výstupním svorkám filtr, což může být v nejjednodušším případě kondenzátor (kapacitor).

V kladné půlvlně se kondenzátor nabíjí a ve druhé půlvlně se vybíjí do zátěže. Na velikosti kapacity kondenzátoru závisí, jaký bude mít průběh jeho vybíjení a tím také průběh výsledného usměrněného napětí. Pro ně se definuje základní parametr pro každý usměrňovač -zvlnění. p = (Uef / Uss).100 (%) Je to poměr efektivního napětí střídavého proudu k napětí usměrněnému a udává se v procentech(čím menší hodnota, tím lepší usměrnění). Výhodou jednopulsního usměrňovače je jeho jednoduchost. Nevýhodou je poměrně velké zvlnění nebo se musí použít velký kondenzátor.

Dvoupulsní usměrňovač Nevýhody jednopulsních usměrňovačů odstraňují dvoupulsní usměrňovače, které používají dvě diody a transformátor musí mít vyvedený střed. V kladné půlvlně protéká proud diodou D1  a v záporné půlvlně diodou D2. To znamená, že kondenzátor je dobíjen dvakrát za periodu, takže při síťovém napětí je tato frekvence 100 Hz. Jak je uvedeno na obrázku, výstup z usměrňovače je pak "příznivější", protože se diody ve vedení proudu střídají a také kondenzátor může mít menší hodnotu kapacity. Protože transformátor v tomto zapojení musí mít vyvedený střed, je tedy i dražší. Tuto nevýhodu odstraňuje můstkový usměrňovač. Zde v kladné půlvlně usměrňují diody D1 a D3 a v záporné diody D2 a D4. V případě usměrňování velkých proudů je možné v každé větvi použít několik diod paralelně. Počet diod je větší, ale jejich cena je v dnešní době natolik malá, že se na celkové ceně usměrňovače podílí daleko méně než transformátor. .

Tento druh usměrňovače je používán v elektrotechnické praxi velmi často a je používán i pro velké výkony. Zde je třeba si uvědomit, že polovodičové součástky jsou velmi citlivé na tepelné zatížení. Proto nedílnou součástí diod jsou chladiče, které pro velké výkony mohou být opatřeny ventilátory. Kontrolní otázky Jaký je princip činnosti jednopulsního usměrňovače? Jaký je princip činnosti dvoupulsního usměrňovače? Proč je nutné použít v zapojení usměrňovačů filtr? Co umožní zapojení můstkového usměrňovače? Jaké jsou základní parametry usměrňovačů?

ANOTACE Materiál lze použít jako teoretickou přípravu ke kapitole “Polovodiče - usměrňovače“, kde se žáci seznámí se základními typy usměrňovačů, jejich činností a použitím. Dále se žáci seznámí s průběhy napětí a proudu u jednotlivých typů usměrňovačů a vlivem filtrů na tyto průběhy. Na konci kapitoly jsou uvedeny kontrolní otázky, které si žáci písemně vypracují nebo na ně jednotlivě odpovídají v lavici. Předpokládaný čas 45 min. CITACE JAN KESL. Elektronika I analogová technika. Praha: BEN, 2004. ISBN 80-7300-143-8. VÍT ZÁHLAVA , Jan Vobecký. Elektronika. Praha: Grada. ISBN 8024712415.