ŠIKANA OBECNĚ program proti šikanování - dále PPŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
ŠIKANA Mgr. Jan Žufníček.
TERÉNNÍ PROGRAM BABYLON
Kariérové poradenství
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Systém včasné intervence ve Svitavách
Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
ŠIKANA.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Šikana Juchelková Katka.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní násilí Agresivita Šikana.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
ohroženým domácím násilím
Individuální výchovný plán
Školní poradenské pracoviště
ŠIKANA OBECNĚ program proti šikanování - dále PPŠ
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
ŽIVOT VE ŠKOLE - I VE ŠKOLE S PRAVIDLY
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Šikana Zdroj: .
ŠIKANA Mgr. Radka Mrázová.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Pásmo mapování vztahů ve třídním klimatu počáteční/zárodečné manuál Vypracovala Mgr. Michaela Moudrá V Kyjově dne ________________________ Mgr.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Minimální preventivní program školy
Školní program proti šikanování
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
Šikana příčiny diagnostika praktická pomoc
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Sociální patologie SCPT SCPA
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
Kazuistiky Problém Nejslabší místo Prvotní Intervence.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Agrese, šikana Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Šikana.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Záškoláctví
Školní program proti šikanování
seminář Teorie a metodiky výchovy
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Školská sociální práce
Novinky v předškolním vzdělávání
PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA, náměstek ústředního školního inspektora
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Záškoláctví.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ŠIKANA OBECNĚ program proti šikanování - dále PPŠ Odhalení šikany bývá obtížné. Významnou roli při jejím zjišťování hraje strach, a to nejen strach obětí, ale i pachatelů a dalších účastníků. Strach vytváří obvykle prostředí „solidarity“ agresorů i postižených. Účinné a bezpečné vyšetření šikany vychází z kvalifikovaného odhadu stadia a formy šikanování. Existuje rozdíl mezi vyšetřováním počátečních a pokročilých stádií šikanování. Jednotlivá stádia jsou blíže popsána níže.

Předcházení šikaně-bezpečné prostředí Škola respektuje identitu a individualitu každého svého člena, odmítá násilí a zneužití moci Na vytváření bezpečného prostředí a předcházení šikany se podílí celá škola Ve škole je pověřená alespoň jedna osoba z řad pedagogických pracovníků, která je kompetentní k šetření a řešení počáteční šikany Škola má nastavená srozumitelná pravidla v chování ve svém školním řádu

Pokračování Škola má nastavené důsledky za porušení pravidel Škola má nastavený funkční systém vzájemné komunikace mezi pedagogy Pravidelný monitoring varovných signálů výskytu šikany Škola zajistí informovanost všech svých členů Realizuje specifickou primární prevenci rizikového chování – školní program proti šikanování Zajištění vzdělávání pedagogů Třídnické hodiny Zmapovaná síť pomoci pro žáky i pedagogy

Šikanování nebo škádlení Hranice, která odlišuje šikanování od škádlení nebo agrese, bývá někdy nezřetelná. U žáků se za šikanování nepovažuje škádlení nebo agrese, která nemá znaky šikanování. Jedním z rozlišujících prvků je schopnost žáka škádlení opětovat, bránit se mu, zastavit ho. Ve chvíli,kdy se žák škádlení nebo agresi neumí nebo nemůže bránit, cítí se bezradný a bezmocný,a přesto agrese či škádlení pokračuje, pak toto chování přerůstá v šikanu. V případě pedagoga jde o šikanu v případě vědomého, záměrného a úmyslného nerespektování ze strany žáka/ů a cítí-li pedagog, že není v jeho moci tuto situaci zastavit. www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/msmt-rozsirilo-opatreni-k-reseni-sikany-a-kybersikany

Definice šikany Šikana je agresivní chování ze strany žáka/ů vůči žákovi nebo skupině žáků či učiteli, které se v čase opakuje(nikoli nutně) a je založeno na vědomé, záměrné, úmyslné a obvykle skryté snaze ublížit fyzicky, emocionálně, sociálně a/nebo v případě učitele také profesionálně. Šikana je dále charakteristická nepoměrem sil, bezmocností oběti, nepříjemností útoku pro oběť a samoúčelností agrese. www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/msmt-rozsirilo-opatreni-k-reseni-sikany-a-kybersikany

Kyberšikana Jednou z nejčastějších forem šikany je také elektronická šikana – kyberšikana. Může mít podobu zakládání falešných profilů na jméno žáka či učitele s dehonestujícím obsahem, prezentace ponižujících videí, zraňujících komentářů, výhružné sms, e-maily. Oproti šikaně tváří v tvář má kyberšikana ze své podstaty ,mnohem větší dosah, čímž ještě více zhoršuje prožívání oběti. www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/msmt-rozsirilo-opatreni-k-reseni-sikany-a-kybersikany

Šikana v předškolním vzdělávání – postup při řešení Rozhovor s dítětem, které ubližuje (využití opatření, která v MŠ fungují) Zavedení ochranného režimu oběti- v počátku nastavení přísnějšího dozoru V komplikovanějších případech oddělení oběti od útočníka Není vhodná konfrontace agresora s obětí Práce se skupinou MŠ – intervenční program Rozhovor se zákonnými zástupci agresora až po zmapování situace

Šikana zaměřená na učitele- prevence Dobré sociální klima školy s připouštěním možnosti rizika výskytu šikany učitele ve škole Podpora vedení školy pedagogům, atmosféra důvěry Jasně stanovený způsob, jak mají v případě podezření šikany pedagogové postupovat Škola má připravený krizový plán pro řešení šikany V případě nespokojenosti s řešením, se může pedagog obrátit na příslušný inspektorát

Nepřímé znaky šikanování Žák je o přestávkách často osamocený, ostatní o něj nejeví zájem, nemá kamarády. Při týmových sportech bývá jedinec volen do mužstva mezi posledními. O přestávkách vyhledává blízkost učitelů. Má-li žák promluvit před třídou, je nejistý, ustrašený. Působí smutně, nešťastně, stísněně, mívá blízko k pláči. Stává se uzavřeným. Jeho školní prospěch se někdy náhle a nevysvětlitelně zhoršuje. Jeho věci jsou poškozené nebo znečištěné, případně rozházené. Žák často mívá zašpiněný nebo poškozený oděv.

Přímé znaky šikanování Posměšné poznámky na adresu žáka, pokořující přezdívka, nadávky, ponižování, hrubé žerty na jeho účet. Rozhodujícím kritériem je, do jaké míry je daný žák konkrétní přezdívkou nebo „legrací“ zranitelný. Kritika žáka, výtky na jeho adresu pronášené zejména nepřátelským až nenávistným, nebo pohrdavým tónem. Nátlak na žáka, aby dával věcné nebo peněžní dary šikanujícímu, nebo za něj platil.

…… Příkazy, které žák dostává od jiných spolužáků, zejména pronášené panovačným tónem, a skutečnost, že se jim podřizuje. Nátlak na žáka k vykonávání nemorálních až trestných činů, či nátlak ke spoluúčasti na nich. Honění, strkání, šťouchání, rány, kopání, které třeba nejsou zvlášť silné, ale je nápadné, že je oběť neoplácí. Rvačky, v nichž jeden z účastníků je zřetelně slabší a snaží se uniknout.

Stádia šikanování První stadium: Zrod ostrakismu Jde o mírné, převážně psychické formy násilí, kdy se okrajový člen skupiny necítí dobře. Je neoblíben a není uznáván. Ostatní ho více či méně odmítají, nebaví se s ním, pomlouvají ho, spřádají proti němu intriky, dělají na jeho účet „drobné“ legrácky apod. Tato situace je již zárodečnou podobou šikanování a obsahuje riziko dalšího negativního vývoje. Druhé stadium: Fyzická agrese a přitvrzování manipulace V zátěžových situacích, kdy ve skupině stoupá napětí, začnou ostrakizovaní žáci sloužit jako hromosvod. Spolužáci si na nich odreagovávají nepříjemné pocity například z očekávané těžké písemné práce, z konfliktu s učitelem nebo prostě jen z toho, že chození do školy je obtěžuje. Manipulace se přitvrzuje a objevuje se zprvu ponejvíce subtilní fyzická agrese.

…… Třetí stadium (klíčový moment): Vytvoření jádra Vytváří se skupina agresorů, úderné jádro. Tito šiřitelé „viru“ začnou spolupracovat a systematicky, nikoliv již pouze náhodně, šikanovat nejvhodnější oběti. V počátku se stávají jejich oběťmi ti, kteří jsou už osvědčeným objektem ostrakizování. Jde o žáky, kteří jsou v hierarchii nejníže, tedy ti „slabí“. Čtvrté stadium: Většina přijímá normy Normy agresorů jsou přijaty většinou a stanou se nepsaným zákonem. V této době získává neformální tlak ke konformitě novou dynamiku a málokdo se mu dokáže postavit. U členů „virem“ přemožené skupiny dochází k vytvoření jakési alternativní identity, která je zcela poplatná vůdcům. I mírní a ukáznění žáci se začnou chovat krutě – aktivně se účastní týrání spolužáka a prožívají při tom uspokojení.

…… Páté stadium: Totalita, neboli dokonalá šikana Násilí jako normu přijímají všichni členové třídy. Šikanování se stává skupinovým programem. Obrazně řečeno nastává éra „vykořisťování“. Žáci jsou rozděleni na dvě sorty lidí, které M. Kolář pro přehlednost označil jako „otrokáře“ a „otroky“. Jedni mají všechna práva, ti druzí nemají práva žádná. Stadia šikanování podle Michala Koláře, 1990, 1996, 1997, 2000

Metody vyšetřování počáteční šikany Pět základních kroků: Odhad závažnosti a formy šikany Rozhovor s těmi, kteří na šikanování upozornili a s oběťmi Nalezení vhodných svědků Individuální, případně konfrontační rozhovory se svědky (nikoli však konfrontace obětí a agresorů) Zajištění ochrany obětem Rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi nimi

Metody vyšetřování šikany s neobvyklou formou = výbuch skupinového násilí vůči oběti překonání šoku pedagogického pracovníka a bezprostřední záchrana oběti domluva pedagogických pracovníků na spolupráci a postupu vyšetřování zabránění domluvě agresorů na křivé výpovědi pokračující pomoc a podpora oběti nahlášení Policii ČR vlastní vyšetřování

Výchovná opatření Doporučuje se dále pracovat s agresorem (jeho náhled na vlastní chování, motivy, rodinné prostředí). V případě potřeby mu zprostředkovat péči pedagogicko- psychologické poradny, střediska výchovné péče nebo jiných odborníků – klinických psychologů, psychoterapeutů nebo psychiatrů. Pro potrestání agresorů lze užít i následující běžná výchovná opatření: Napomenutí a důtka třídního učitele, důtka ředitele, podmíněné vyloučení a vyloučení ze studia na střední škole Snížení známky z chování Převedení do jiné třídy

Pro nápravu situace ve skupině je potřeba pracovat s celým třídním kolektivem. Je nezbytné vypořádat se i s traumaty těch, kteří přihlíželi, ale nezasáhli (mlčící většina). V mimořádných případech se užijí další opatření: Ředitelka školy doporučí rodičům dobrovolné umístění dítěte do pobytového oddělení SVP, případně doporučí realizovat dobrovolný diagnostický pobyt žáka v místně příslušném diagnostickém ústavu. Ředitelka školy podá návrh orgánu sociálně právní ochrany dítěte k zahájení práce s rodinou, případně k zahájení řízení o nařízení předběžného opatření či ústavní výchovy s následným umístěním v diagnostickém ústavu.

dokončení Při řešení případů souvisejících s užíváním návykových látek nebo distribucí OPL je třeba spolupracovat s dalšími zainteresovanými institucemi – Policie ČR, orgány sociálně- právní ochrany dětí, školská poradenská zařízení apod. V případech, které stanoví zákon, plnit ohlašovací povinnost směrem k orgánům činným v trestním řízení, orgánům sociálně-právní ochrany obce s rozšířenou působností a zákonným zástupcům žáka.

Doporučené postupy školy Vytvořit podmínky pro předcházení výskytu případů užívání návykových látek v prostorách školy v době školního vyučování, včetně všech školních akcí i mimoškolní činnosti. Zajistit bezpečnost a ochranu zdraví žáků před škodlivými účinky návykových látek v prostorách školy v době školního vyučování, včetně veškerých školních akcí. Školním řádem školy a vnitřním řádem školského zařízení (dále jen „školní řád“) jasně vymezit zákaz užívání návykových látek ve škole, jejich nošení do školy. Poskytovat žákům a zákonným zástupcům nezbytné informace nutné k zajištění jejich ochrany před tímto jevem.

…… Poskytovat žákům věcné a pravdivé informace o návykových látkách formou, která je přiměřená jejich rozumovému a osobnostnímu vývoji. Působit na žáky v oblasti primární prevence užívání návykových látek. Do veškerých poučení o bezpečnosti a ochraně zdraví zakotvit informace o nebezpečnosti užívání návykových látek a zákazu jejich užívání při všech činnostech souvisejících se školními aktivitami. Poskytovat žákům, kteří mají s užíváním návykových látek problémy, jakož i jejich zákonným zástupcům, informace o pomáhajících institucích a možnostech řešení situace.

Spolupráce s rodiči Pokud rodiče informují školu o podezření na šikanování, je za odborné vyšetření záležitosti zodpovědný ředitel školy. Při nápravě šikanování je potřebná spolupráce vedení školy nebo školského zařízení, školního metodika prevence, výchovného poradce a dalších pedagogických pracovníků, jak s rodinou oběti, tak i s rodinou agresora. Při jednání s rodiči dbají pedagogičtí pracovníci na taktní přístup a zejména na zachování důvěrnosti informací. Je nutné předem informovat rodiče o tom, co dělat v případě, když se dozvědí o šikanování.

Varovné signály pro rodiče Za dítětem nepřicházejí domů spolužáci nebo jiní kamarádi. Dítě nemá kamaráda, s nímž by trávilo volný čas, s nímž by si telefonovalo apod. Dítě není zváno na návštěvu k jiným dětem. Nechuť jít ráno do školy (zvláště, když dříve mělo dítě školu rádo). Dítě odkládá odchod z domova, případně je na něm možno při bedlivější pozornosti pozorovat strach. Ztráta chuti k jídlu. Dítě nechodí do školy a ze školy nejkratší cestou, případně střídá různé cesty, prosí o dovoz či odvoz autem.

…… Stále postrádá nějaké své věci. Odmítá vysvětlit poškození a ztráty věcí, nebo používá nepravděpodobné výmluvy. Mění svoji pravidelnou cestu do školy a ze školy. Začíná vyhledávat důvody pro absenci ve škole. Objevují se u něj odřeniny, modřiny, škrábance nebo řezné rány, které nedovede uspokojivě vysvětlit. Zejména je třeba věnovat pozornost mladším žákům nově zařazeným do třídy, neboť přizpůsobovací konflikty nejsou vzácností!

…… Dítě chodí domů ze školy hladové (agresoři mu berou svačinu nebo peníze na svačinu). Usíná s pláčem, má neklidný spánek, křičí ze sna, např. „Nechte mě!“ Dítě ztrácí zájem o učení a schopnost soustředit se na ně. Dítě bývá doma smutné či apatické, nebo se objeví výkyvy nálad, zmínky o možné sebevraždě. Odmítá svěřit se s tím, co jej trápí. Dítě žádá o peníze, přičemž udává nevěrohodné důvody (například opakovaně říká, že je ztratilo), případně doma peníze krade.

…… Dítě nápadně často hlásí ztrátu osobních věcí. Dítě je neobvykle nečekaně agresivní k sourozencům nebo jiným dětem, možná projevuje i zlobu vůči rodičům. Dítě si stěžuje na neurčité bolesti břicha nebo hlavy, možná ráno zvrací, snaží se zůstat doma. Své zdravotní obtíže může přehánět, případně i simulovat (manipulace s teploměrem apod.) Dítě se vyhýbá docházce do školy. Dítě se zdržuje doma víc, než mělo ve zvyku.

Strategie vyšetřování počáteční šikany v pěti krocích: Rozhovor s těmi, kteří na šikanu upozornili, a s oběťmi. Nalezení vhodných svědků. Individuální, případně konfrontační rozhovory se svědky (nikoli však konfrontace oběti a agresora). Zajištění ochrany obětem. Rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi nimi. Výsledky šetření zapíše metodik prevence do sešitu přestupků.

Plán pro pedagogy: Překonání šoku pedagogického pracovníka a bezprostřední záchrana oběti. Domluva pedagogických pracovníků na spolupráci a postupu vyšetřování. Zabránění domluvě agresorů na křivé výpovědi. Pokračující pomoc a podpora oběti. U tohoto závažného případu šikanování nebo v případě podezření, že šikanování naplnilo skutkovou podstatu trestného činu, oznámí ředitelka školy tuto skutečnost policii.

Potřeba pomoci zvenčí … Ředitelka školy oznámí orgánu sociální ochrany dítěte skutečnosti, které ohrožují bezpečí a zdraví žáka. Pokud žák spáchá trestný čin nebo opakovaně páchá přestupky, ředitel školy zahájí spolupráci s orgány sociálně právní ochrany dítěte bez zbytečného odkladu. Vlastní vyšetřování - škola nebude vyšetřovat sama, požádá o pomoc Policii ČR, PPP, OSPOD. Dále práce s celým třídním kolektivem.

Plán pro oběť: Bezprostřední záchrana oběti. Informování rodičů o vzniklé situaci. Individuální rozhovor s obětí. Dát jí jasně najevo, že nikdo nemá právo s ní takto zacházet. Zaručit oběti ochranu ze strany školy. Zacvičit ji do ochranných strategií. Věnovat se rozvoji jejího sebepojetí. Zajistit odbornou pomoc psychologa, ŠMP. Seznámit rodiče se závěry šetření a řešením situace - vedení školy, ŠMP, třídní učitel.

…… Program proti šikanování je přílohou a součástí Minimálního preventivního programu školy tj. součástí výchovy a vzdělávání žáků po celou dobu povinné školní docházky. Účastní se ho učitelé, žáci, rodiče, odborníci. Jeho efektivitu je možno zjistit mnohdy až když žáci ukončí povinnou školní docházku a ukáží svou schopnost uplatnit se v konkurenční společnosti svých vrstevníků. Je velice obtížné posuzovat efekt našeho preventivního působení bez pozdějších informací o žácích. Každý žák má jiné osobní zkušenosti, přičemž na každého jednotlivce platí a působí životní situace odlišně. Program je sestaven a realizován tak, aby respektoval i tato fakta.

…… Naší snahou a přáním je vybavit co nejvíce žáků psychosociálními dovednostmi (soběstačností, seberealizací, tvořivostí), existencí (nezávislostí, zdravým způsobem života, péčí o svůj zevnějšek), sounáležitostí (schopností vnímat se jako součást životního prostředí) a adaptabilitou (umět se adaptovat v prostředí, plánovat volbu profese, organizovat si svůj volný čas). Dále vůlí a rozumovými předpoklady tak, aby byli schopni se ubránit negativním vlivům a nátlakům nejrůznějších part, sekt i jednotlivců, všem návykovým látkám a rizikovému chování v celé šíři.

…… Naše škola patří ke školám s menším počtem žáků a s minimálním počtem případů v oblasti méně závažných sociálně-patologických jevů. Doufáme, že tento trend – při vzájemné spolupráci - udržíme i v tomto školní roce 2016/2017. PPŠ byl schválen na Pedagogické poradě dne 25.8.2016 a nabývá platnosti 1. 9. 2016. Vypracovala: Mgr. Iveta Pízová Schválila: Mgr. Bc. Radomila Krchová

Závěr Závěr - podpora www.e-nebezpeci.cz www.skolaonline.cz www.minimalizacesikany.cz www.horka-linka.cz www.ncbi.cz www.internetporadna.cz www.adiktologie.cz www.skolabezhranic.cz www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/msmt-rozsirilo- opatreni-k-reseni-sikany-a-kybersikany