Historie železniční dopravy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Historie železniční dopravy v ČR do druhé světové války 1827 a 1830: dvě koněspřežné železnice na českém území (České Budějovice–Linec; Praha–Lány) 1839: zprovozněna první parostrojní železnice 1841: počátek budování železnice státem do 70. let 19. století: vybudována síť hlavních tratí od roku 1880: výstavba lokálních drah (majetkem několika velkých soukromých společností, současně postupné zestátňování soukromých železničních společností, které vlastnily hlavní tratě) 1903: první neměstská elektrická dráha po první světové válce: vznik státní společnosti „Československé dráhy“
Rekonstruovaný vůz linecko-budějovické dráhy
Parní lokomotiva v Lužné u Rakovníka
Lokomotiva Škoda řady 380
Historie železniční dopravy v ČR po druhé světové válce po druhé světové válce: plné zestátnění železnic 1993: ČSD i dopravní síť rozděleny na českou a slovenskou část (českým nástupcem: státní podnik České dráhy, později změněný na státní akciovou společnost) 1994: zákon o dráhách (oddělení provozovatele dráhy od provozovatele drážní dopravy, tedy vytvoření základní podmínky pro vznik konkurenčního prostředí, postupná změna pravidel pro zajišťování a dotování osobní dopravy)
1996: vyčlenění regionálních drah z celostátní dráhy, postupné pronikání nestátní konkurence do nákladní i do osobní dopravy 2003: správa státních drah převedena na nově zřízenou státní organizaci „Správa železniční dopravní cesty“ (od 2008 provozování státních drah) 2007: ze státního dopravce České dráhy vyčleněna dceřiná společnost ČD Cargo pro provozování nákladní dopravy
Charakteristika osobní železniční dopravy přeprava po železnici osobními vagony výhody: hromadnost, plynulost, bezpečnost, malá závislost na přírodních jevech, fungování ve dne i v noci a ve všech ročních obdobích nevýhody: nedostupnost některých oblastí a středisek (např. horských)
Kontrolní otázky: Jaké jsou výhody osobní železniční dopravy? hromadnost, plynulost, bezpečnost, malá závislost na přírodních jevech, fungování ve dne i v noci a ve všech ročních obdobích Jaké jsou nevýhody osobní železniční dopravy? nedostupnost některých oblastí a středisek Jak se jmenovala po první světové válce státní společnost spravující státní dráhy? Československé dráhy Jak se jmenuje v současné době společnost pro provozování nákladní dopravy? Cargo
Zdroje: ORIEŠKA, J. Technika služeb cestovního ruchu. 1. vyd. Praha: Idea servis, 1999. IBSN 80-85970-27-9. ORIEŠKA, J. Služby v cestovním ruchu. 1. vyd. Praha: Idea servis, 2010. Stanislav Jelen. [cit. 2013-01-05]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Austrian_horse_railway1.jpg> Dezidor. [cit. 2013-01-05]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Parn%C3%AD_lokomotiva_v_Lu%C5%BEn%C3%A9_u_Rakovn%C3%ADka.jpg> Mgr. Jaroslav Charvát. [cit. 2013-01-05]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:380.002-6_%C5%A0koda_109E_1.jpg>