Práce ve fyzikálním slova smyslu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FYZIKA 8.Ročník Práce 01 – MECHANICKÁ PRÁCE.
Advertisements

Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Práce. Výkon Práce Jakou představu ve vás vyvolá slovo práce?
8. ročník Práce, výkon, energie Práce.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mechanická práce a energie
PŘI PŘEMÍSŤOVÁNÍ TĚLESA
Práce Miroslava Maňásková. Kdo koná práci? lokomotiva, která táhne vagon jeřáb, který zvedá kládu muž, který tlačí sekačku muž, který je opřený o auto.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.33 Téma: Práce jako.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název materiálu: PRÁCE
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
PRÁCE… Téma: Pár obrázků Studijní text Zajímavosti z tématu
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_MECHANICKA.
Práce, výkon. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
Procvičení – výpočet práce Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_16 Práce Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Jak lze změnit odpor polovodičů
Těžiště a stabilita těles, Skládání sil
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Grafické znázornění pohybu
Magnetické pole cívky s proudem
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8.Vl.29_Prace Datum: Ročník: Osmý
MECHANICKÁPRÁCE.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Elektromagnetická indukce
Souhrnná cvičení-pohyb těles
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Elektromagnetická indukce
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Fyzika 8.ročník ZŠ Mechanická práce, kladky. Creation IP&RK.
Síla - skládání sil stejného a opačného směru
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Třída 3.B 5. hodina.
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Třída 3.A 5. hodina.
Transkript prezentace:

Práce ve fyzikálním slova smyslu Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 09/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.02_Fyzika pro 8. ročník Název: Práce ve fyzikálním slova smyslu Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Práce ve fyzikálním slova smyslu Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva, probrání nové fyzikální veličiny, vysvětlení termínu „práce“ ve fyzikálním slova smyslu, výpočet jednoduchých příkladů z praxe.

Práce ve fyzikálním slova smyslu

Práce: příklady z praxe Slovo PRÁCE ve fyzice budeme užívat v užším významu: PRAXE: např. Jeřáb zvedající kontejner s betonem. Prodavač zvedající bednu s lahvemi. Traktor táhnoucí přívěs. Maminka vezoucí kočárek.

Stroj nebo člověk ve všech případech konali PRÁCI !!!ZAPAMATUJTE SI: Stroj nebo člověk působí na nějaké těleso silou F a přemisťují ho po určité dráze s ve směru působící síly = konají práci.

Kdy práci ve fyzikálním smyslu nekonáte? Např. Když stojíme a v rukou držíme těžkou tašku. Když se neúspěšně pokoušíme roztlačit auto.

Výpočet a jednotka práce: práce = velikost síly ⋅ dráha, po které síla těleso přemístila W = F ⋅ s Jednotka: [J] = [ joule] 1 kJ = 1 000 J 1 MJ = 1 000 000 J

James Prescott Joule anglický fyzik, 1818 – 1889 dle něj nazvaná jednotka práce. zkoumal tepelné účinky elektrického prokázal, že teplota těles může vzrůst při konání práce

Příklad: Jakou práci vykonala maminka, když stálou silou 20 N vezla kočárek 200 m po přímém vodorovném chodníku? 400 J 4 000 J 40 000 J

Příklad: Jakou práci vykoná prodavač, když zdvihne bednu s lahvemi o hmotnosti 25 kg rovnoměrným pohybem svisle vzhůru na polici ve výšce 1,5 m? 375 J 300 J 320 J

Žáci pomáhali ve skladu učebnic ukládat učebnice z podlahy na police Žáci pomáhali ve skladu učebnic ukládat učebnice z podlahy na police. Petr ukládal atlasy do police ve výšce 30 cm nad podlahou. Hanka ukládala učebnice fyziky do police ve výšce 90 cm nad podlahou. Porovnej, jakou vykonali práci, když uložili stejný počet knih, ale atlas měl třikrát větší hmotnost než učebnice fyziky.

 Řešení Petr vykonal větší práci Hanka vykonala větší práci Petr a Hanka vykonali stejnou práci

Lokomotiva táhla vlak stálou silou 200 kN po vodorovné trati délky 5 km. Jakou práci vykonala?

 Řešení: F = 200 kN = 200 000 N s = 5 km = 5 000 m W = ? J W = F ⋅ s W = 200 000 ⋅ 5 000 W = 1000 000 000 J W = 1 000 MJ Lokomotiva vykonala práci 1 000 MJ.

Jeřáb zvedl rovnoměrným pohybem těleso do výšky 7 m a vykonal při tom práce 21 kJ. Urči hmotnost zvednutého tělesa.

 Řešení: h = 7 m W = 21 kJ = 21 000 J m = ? kg W = m ⋅ g ⋅ h m = W/g ⋅ h m = 21 000/70 m = 300 kg Hmotnost zvednutého tělesa byla 300 kg.

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-149-3. galerie office