úvod a kartografická zobrazení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GLÓBUS COPAK NÁM ŘÍKÁ TENTO PŘEDMĚT, KDYŽ SE NA NĚJ PODÍVÁME?
Advertisements

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Tvar a rozměry Země.
Kartografická zobrazení
Kartografické zobrazení zemí EU
Kartografická zobrazení
Osová afinita.
Měřítko mapy a plánu 1 : a na mapě ve skutečnosti na plánu
Geometrická podstata map
KARTOGRAFIE.
GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ.
EKO/GISO – Kartografická zobrazení
KŘOVÁKOVO ZOBRAZENÍ Hlávka Miroslav.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Určování zeměpisných souřadnic
Kartografie.
Mapové zobrazení.
Orientace na Zemi – poledníky a rovnoběžky
Registrační číslo projektu
Kartografie a DPZ Kartografická zobrazení. Fyzický povrch Země, která je nepravidelným tělesem kouli podobným a nelze ji proto matematicky definovat,
Střední škola stavební Jihlava
Kartografie – měřítko mapy
Zeměpisná poloha.
Kartografie Zeměpisné souřadnice, GPS Typy kartografických zobrazení
Svět na mapě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
KARTOGRAFICKÉ ZOBRAZOVACÍ ZPŮSOBY
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Glóbus- model Země autor VM:Ondřej.
Soustavy souřadnic – přehled
Autor: Mgr. Helena Nováková
Glóbus Glóbus - zmenšený model Země - má své měřítko
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kartografie a topografie
MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě
Kartografická zobrazení
GLÓBUS.
ORIENTACE NA ZEMI zeměpisné souřadnice
Osová afinita. je zobrazení, ve kterém bodu odpovídá bod a přímce přímka je zobrazení, ve kterém bodu odpovídá bod a přímce přímka je určena osou a dvojicí.
MNOŽINY VŠECH BODŮ DANÉ VLASTNOSTI
Geometrická podstata map
Kartografie Láďa Mráz.
18.
Parabola.
Tvar a rozměry Země.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE 1 ROČNÍK: 6. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
K ARTOGRAFIE – MĚŘÍTKO MAPY Autor: Hana Brýdlová.
Časová pásma.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV:VY_32_INOVACE_02A_01_TVAR A ROZMĚRY ZEMĚ TEMA:Přírodní.
 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Zeměpis.
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE Jaro 2012 Monika RUSNÁKOVÁ Hana KOČOVÁ 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ opakování učiva 6. ročníku Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
Kartografická zobrazení Blanka Hofmanová.  způsob, jakým převádíme zobrazení povrchu Země do roviny (= mapa)  nutné převést na rozvinutelnou plochu.
obsah mapy a současné mapování
Koule těleso, tvořené množinou všech bodů prostoru, které mají od daného bodu S (střed) vzdálenost menší nebo rovnu r (poloměr)
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_ZEMĚPIS
II. část – Části kruhu a kružnice,
Šablona VY_52_INOVACE_Z
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Geografická kartografie
Geografická kartografie
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE A TOPOGRAFIE
Geodetické souřadné systémy
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
Transkript prezentace:

úvod a kartografická zobrazení kartografie i

KARTOGRAFIE věda, která se zabývá studiem a tvorbou map jejím úkolem je zobrazení povrchu Země (3D) do roviny (2D) → GLÓBUS = zmenšený model Země → MAPA = zmenšený a zjednodušený rovinný obraz zemského povrchu měřítko mapy = poměr zmenšení určité vzdálenosti ve skutečnosti k téže vzdálenosti zobrazené na mapě

MĚŘÍTKO MAPY číselné, grafické, slovní

MĚŘÍTKO MAPY Úkol 1: Co v praxi znamená měřítko mapy 1 : 5 000? 1 cm na mapě = 5 000 cm ve skutečnosti → vzdálenost 1 cm na mapě odpovídá vzdálenosti 50 m ve skutečnosti

KARTOGRAFICKÉ ZOBRAZENÍ je matematický postup používaný k převodu povrchu Země do roviny zobrazovací plochy vzniká zkreslení → měřítko neplatí přesně na celé ploše mapy dělí se podle několika hledisek:

PODLE TVARU ZOBRAZOVACÍ PLOCHY azimutální zobrazení – rovina válcové zobrazení – plášť válce kuželové zobrazené – plášť kužele → mapa vznikne rozvinutím pláště válce nebo kužele do roviny

OBECNÁ KARTOGRAFICKÁ ZOBRAZENÍ obraz poledníků a rovnoběžek odvozen složitými matematickými vzorci použití pro mapy světa

PODLE POLOHY ZOBRAZOVACÍ PLOCHY normální poloha – osa zobrazovací plochy prochází zemskou osou příčná poloha – osa zobrazovací plochy leží v rovině rovníku Země (┴ na zemskou osu) obecná poloha – osa zobrazovací plochy prochází středem Země, ale má libovolnou polohu, kromě dvou předchozích

ÚKOL Dvě místa A a B jsou od sebe vzdálena 15,4 km. Jaká je jejich vzdálenost na mapě v měřítku 1 : 25 000? X cm …………..1 540 000 cm 1 cm ………….. 25 000 cm 1 540 000 : 25 000 = 61,6 cm

PODLE TYPU ZKRESLENÍ úhlojevná zobrazení – nezkreslují úhly (→ zachovávají tvary), zkreslují délky a plochy plochojevná zobrazení – zachovávají plochy, zkreslují délky i úhly (tvary) délkojevná zobrazení – nezkreslují délky v určitém směru, zkreslují úhly a plochy vyrovnávací zobrazení – zkreslují všechno, ale přiměřeně

GEOGRAFICKÁ (ZEMĚPISNÁ) SÍŤ soubor poledníků a rovnoběžek zobrazených na mapě je to matematický základ mapy

TVAR ZEMĚPISNÉ SÍTĚ V NORMÁLNÍ POLOZE azimutální zobrazení poledníky = úsečky paprskovitě vybíhající z pólu rovnoběžky = soustředné kružnice se středem v pólu obrazem pólu je bod, obrazem rovníku je kružnice zkreslení narůstá směrem od pólu k rovníku nejlépe se hodí pro mapy polárních oblastí

TVAR ZEMĚPISNÉ SÍTĚ V NORMÁLNÍ POLOZE válcové zobrazení poledníky a rovnoběžky jsou na sebe ┴ obrazem pólu i rovníku je úsečka se stejnou délkou zkreslení narůstá směrem od rovníku k oběma pólům nejlépe se hodí pro mapy oblastí ležících podél rovníku

TVAR ZEMĚPISNÉ SÍTĚ V NORMÁLNÍ POLOZE kuželové zobrazení poledníky = paprskovitě uspořádané úsečky rovnoběžky = kruhové výseče obrazem pólu i rovníku je kruhová výseč zkreslení narůstá směrem od pólu k rovníku nejlépe se hodí pro mapy oblastí ve středních zeměpisných šířkách

TVAR ZEMĚPISNÉ SÍTĚ obecná zobrazení poledníky a rovnoběžky mají různé tvary

Bibliografie: Olomouc a okolí. 1.vydání. Brno : Geodezie, 1998. 1 mapa. Egsc.usgs.gov [online]. 2010 [cit. 2011-05-19]. Map projections. Dostupné z WWW: <http://egsc.usgs.gov/isb/pubs/MapProjections/projections.html>. DEMEK, Jaromír; VOŽENÍLEK, Vít; VYSOUDIL, Moroslav. Geografie 1 pro střední školy : Fyzickogeografická část. 1. vydání. Praha : SPN, 2001. 94 s. ISBN 80-85937-73-5. Wikimedia.org [online]. 2010 [cit. 2011-05-19]. Map projections. Dostupné z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Map_projections?uselang=cs>. BIČÍK, Ivan, et al. Příroda alidé Země : Učebnice zeměpisu pro střední školy. 2. vydání. Praha : Česká geografická společnost, 2008. 135 s. ISBN 978-80-86034-73-7. ŠTULC, Miloslav; PŘÍHODA, Pavel; SRBOVÁ, Hana. Přírodní obraz Země : Pro 1. ročník gymnázia. 2. vydání. Praha : Fortuna, 1998. 151 s. ISBN 80-7168-489-9.