POPIS Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Popis budovy / místnosti
Advertisements

Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
POPIS Popis VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.13.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.15 Anotace: Prezentace vysvětluje dělení charakteristiky a obsahuje slohová cvičení zaměřená na charakteristiku vnější, vnitřní,
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu prostého, odborného a uměleckého.
Slohové postupy.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Název projektu: Moderní škola
PODZIM POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU ( VÝROBA DRAKA)
POPIS OSOBY.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_11
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_05.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
POPIS = informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých, o jejich pohybu a činnosti.
POPIS teorie.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu statického a dynamického. Vzdělávací.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
VYPRAVOVÁNÍ.
POPIS OSOBY A CHARAKTERISTIKA
POPIS.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
CHARAKTERISTIKA znaky.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Popis - opakování a procvičování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PORTRÉT EN FACE (ánfas)
VY_52_INOVACE_PRV.3.35 _Lidské tělo_pracovní list
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Slohový útvar CHARAKTERISTIKA
POSTAVA ( z boku).
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
MOTIVACE Práce do skupin – ústní cvičení Co jste naposledy vyráběli v pracovních činnostech? Stručně popište. Zhodnoťte. Práce do skupin – ústní cvičení.
Popis pracovního postupu sloh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Denisa Šafářová. Dostupné z Metodického portálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_2C_08_POPIS_UMELECKEHO_DILA Popis listopadu 2011 Popis – úvod, co vše můžeme popisovat, specifika popisu uměleckého.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POPIS ? ? ČELIST ? ? LOKET ?
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
Popis postavy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Leden 2013 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Znaky života člověka Průběh lidského života
Základní škola Bylany, okres Kolín
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
CHARAKTERISTIKA VNĚJŠÍ – vystihuje vzhled, zevnějšek
Osnova a pracovní texty k procvičení učiva o slohovém postupu popisném
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
7. ročník Michaela Hantková
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
ŽÁDOST Mgr. Michal Oblouk.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
CHARAKTERISTIKA VNĚJŠÍ
Funkční styl odborný.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
CHARAKTERISTIKA Aneta Bartošová. CHARAKTERISTIKA VNĚJŠÍ – VZHLED POSTAVA.
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

POPIS Mgr. Michal Oblouk

POPIS slohový útvar, kterým informujeme, jak určitý objekt, jev, věc nebo osoba vypadá, jaké jsou jeho části, vlastnosti a funkce cílem je, aby čtenář získal přesnou a názornou představu o tom, co popisujeme začínáme celkovým pohledem, pak popisujeme jednotlivosti dodržujeme zvolený postup - shora dolů, zdola nahoru, zleva doprava a naopak, zpředu dozadu a naopak, od středu směrem k obvodu základem je pozorování

statický - popis předmětu DRUHY POPISU prostý – srozumitelný, nepotřebuje žádné odborné znalosti, závisí na naší schopnosti vnímat věci odborný – předpokládá odborné znalosti, používáme odborné názvy, často ho najdeme u výkladu umělecký – najdeme v krásné literatuře, je subjektivně zabarvený (líčení) může být: statický - popis předmětu dynamický - popis děje

JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY výstižná podstatná a přídavná jména slovesa (neopakujeme BÝT, MÍT) příslovce místa a času předložky POD, NAD, PŘED, ZA,… číslovky spojky přirovnání v dynamickém popisu slovesa (nacházet se, ležet, rozkládat se) několikanásobné větné členy postupně rozvíjející přívlastky

Popis jednotlivých částí POPIS PŘEDMĚTU výčet vlastností a znaků osnova: Seznámení s předmětem – velikost, tvar, barva, materiál Popis jednotlivých částí Závěr – užití, zařazení, náš vztah k předmětu

POPIS OSOBY základem je vnější popis (celkový vzhled osoby) a jednotlivé části těla (tvar hlavy, barva vlasů a účes, barva očí, podoba nosu a brady, případně tvar a velikost rukou a nohou a další výrazné rysy) význačné prvky chování (způsob chůze, typické pohyby, způsob řeči, obvyklé reakce v určitých situacích) osnova: 1) Seznámení s popisovanou osobou 2) Celkový vzhled - postava, výška, váha, výrazné rysy, význačné prvky chování, popř. hlavní vlastnosti 3) Popis jednotlivých částí těla - hlava, obličej, vlasy, čelo, obočí, oči, nos, ústa, brada, uši, ruce, nohy 4) Oblečení - co má osoba právě na sobě, doplňky

POPIS DĚJE uvádíme, jak postupně probíhá nějaký děj v přírodě nebo jak vypadá nějaká činnost, která se opakuje či může opakovat usilujeme o živé podání zdůrazňujeme dějové prvky - užíváme výstižná slovesa, časová příslovce, předložková spojení, časové spojky neopakujeme PAK, POTOM, KDYŽ, TAK popis cesty - zvolíme si plán postupu, popisujeme, kudy procházíme a co pozorujeme (jevy blízké i vzdálenější, nápadné i méně nápadné, celek i drobnosti)

POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU odborný styl, popis děje popisujeme práci s daným předmětem (jak se s ním zachází, aby správně fungoval), výrobu nějakého předmětu, předkládáme návod k použití (jak něco udělat nebo jak s něčím zacházet) nebo recept k přípravě jídla na začátku uvádíme seznam potřeb (materiálu) a pomůcek (nástrojů) jednotlivé činnosti popisujeme přesně, přehledně a srozumitelně v tom pořadí, v jakém musí probíhat - žádná činnost se nesmí vynechat využíváme odborné názvy volíme vhodná slovesa (zpřesňují jednotlivé činnosti) osnova: 1) Co potřebujeme – nářadí, nástroje, materiál, suroviny 2) Popis pracovního postupu 3) Závěr