Změny ve společnosti v 19.stol.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FRANCOUZSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
Advertisements

GOTICKÁ KULTURA.
První představitelé impresionismu
Románský sloh.
Antický Řím Malířství a mozaiky.
Romantismus Umění 19. století.
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
KLASICISMUS.
Klasicismus a romantismus
Kulturní dějiny, ročník Mgr. Ondřej Kunc
Gustave Courbet Barbizonská škola
Renesance Kristýna Strouhalová.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
AUGUSTE RENOIR Viktor Matějka, V6A.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Abstraktní expresionismus
Romantismus.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
České země, sochařství, malířství
Antonín Slavíček 16. května 1870 – 1. února 1910.
Claude Monet
Umělecké slohy a moderní umění 1. Románské umění a Gotika
 století  Raná, vrcholná, pozdní  Dokonalost lidského těla Zachycení pocitů Pracuje s linií Důraz na rozum Kompozice je roztěkaná Renesance.
Realismus.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Dante Gabriel Rosetti * 1828 - †  1882, Velká Británie.
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
IMPRESIONISMUS.
Realismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
REALISMUS.
Impresionisté figurativního malířství
MAHENOVO DIVADLO Markéta Kilianová 8.C, 2011/2012.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
IMPRESIONISMUS.
Umělecké směry 19. století
IMPRESIONISMUS.
Edgar Degas MgA. Lukáš Psík
Kodexy Výtvarná dílaSochy & plastiky Věda & vynálezy ČLOVĚK - VYNÁLEZCE - GÉNIUS „Mezi malířstvím a sochařstvím neshledávám jiný rozdíl, nežli že sochař.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Jean François Millet a Barbizonská škola Vladimír Sobota.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Změny ve společnosti v 19.stol.
Aktualizace uměleckého díla
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
Bar ve Folies-Bergères – Obraz životního stylu podle Édouarda Maneta
Název školy: ZŠ Průhonice
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
AUTOR: Marcela Kaderová
Svitavské památky – Langrova vila
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Realismus Název školy: Základní škola Karla Klíče
Renesance Dějepis 7.ročník.
Realismus ve výtvarném umění
Křivonosková Kateřina
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Změny ve společnosti v 19.stol. Akademie a výstavy, kritikové a znalci umění zavedli rozdíl mezi Uměním a řemeslem. Průmyslová revoluce ničí samotné tradice řemeslné rukodělné práce - strojová výroba, továrna namísto dílny. Svoboda v námětu bere umělcům i jistotu „živobytí“ – netvoří zakázky, ale obrazy a čekají zda se budou líbit. Dějiny umění 19.stol. – hrstka osamocených umělců, kteří měli odvahu a vytrvalost myslet samostatně.

Architektura Rozsah výstavby neuvěřitelně narůstá – města. Investoři chtějí „umění“ fasády v neostylech (požadavky na fasádu - podoba románského hradu, renesančního paláce, atd.) Kostely se staví neogoticky (gotika – věk víry), divadla a opery neobarok (teatrálnost), paláce a městské budovy neorenesance. Vztah mezi umělcem a zákazníkem napjaté – tvořili pod diktátem zadavatelů.

Gotika / Neogotika V 19. stol Gotika / Neogotika V 19.stol. Gotické dekorace na nových stavbách (jinak stavebně konstruované) Notre-Dame de Paris Kostel Jana A. Komenského

Mahenovo divadlo kostel Nejsvětější Trojice Kombinace neobaroka a  neoklasicismu. Baroko

Charles Barry Bylo těžké stavět v této době něco originálního. Některým architektům se to podařilo – jejich budovy se stali dominantami měst: Parlament v Londýně (1835). Byl odborníkem na renesanční sloh. Názor zadavatelů byl, že v Anglii spočívají občanská práva na hrdinských činech středověku – chtěli sloh gotický. Barry proto spolupracoval s odborníkem na gotiku A.W.N. Pugin. Barry určit tvar budov a půdorys, Pugin výzdobu fasády a interiérů.

Mezi malíři se stávalo oblíbenou kratochvílí „šokovat měšťáka“. Umělci se začali považovat za zvláštní rasu – výstřední oblečení a účesy. Poprvé se umění stalo prostředkem k vyjádření vyhraněné osobnosti. Umění má být upřímné, umělci se nespokojí s převzatými efekty – tvorba um. díla je něco víc. Vývoj malířství se v 19.stol. odlišuje od dějin umění, jak jsme je znali doposud. Otevřela se propast mezi umělci tvořícími oficiální umění a nonkonformními tvůrci, kteří došli uznání po smrti.

Výsledkem je paradox – oficiální umění z 19. stol Výsledkem je paradox – oficiální umění z 19.stol. je kolem nás (pomníky, nástěnné malby na radnicích nebo universitách atd.) Připadají nám zatuchlé – nevěnujeme jim pozornost. Asi přijde doba znovuobjevení těchto děl, dnes jsou příliš patetické a konvenční. Nicméně po Francouzské revoluci již pro nás slovo umění znamená něco jiného a dějiny umění. 19.stol. se nikdy nestane obdobím nejúspěšnějších mistrů své doby.

Nejdramatičtější epizody se odehrávají v Paříži - hlavní město umění Jean Baptiste Ccamille Corot (1796 – 1875) - rozhodnut malovat realitu co nejpřesněji. Obraz Zahrada vily d´Este (1843) – zachytil horko a nehybnost letního dne na jihu.

Větší důraz na celek výjevu než na jednotlivé detaily.

O sto let dříve kreslí stejný pohled Fragonard – spíše romantické pojetí. Corot hledal rovnováhu. Fragonard - nucen soustředit se na stupňování tónu – vyjádření světla a stínu. Corot – kontrasty v malbě – těžké – barva nesnese stupňování tónu.

Další „revoluce“ v konvencích, které se týkaly námětu. Názor akademie – důstojné obrazy musí představovat důstojné osobnosti. Dělníci a vesničané se hodí jen pro žánrové výjevy (= představují scény nebo události z každodenního života, jako jsou trhy, domácí prostředí, pouliční scény). Za revoluce 1848 se sešla skupina umělců ve fr. vesnici Barbizon – navázali na Constablův záměr – dívat se na živou skutečnost novýma očima.

Jean – Francois Millet (1814 – 1875) Přenesl záměr barbizonských na krajinomalbu a lidské postavy. Maloval vesničany na poli – skutečný život. Dnes nechápeme co je na tom revolučního: dříve vesničané znázorňováni jako komičtí vesničtí balíci. Sběračky klasů – obyčejné ženy pracující na poli. Nejsou krásné nebo ladné – pohybují se pomalu, zcela zabrány do práce. Statné postavy a rozvážné pohyby. Jednoduché obrysy se odrážejí od roviny zalité sluncem - přirozenější dojem. Rozmístění postav – stabilita.

1857 olej na plátně Musée d’Orsay, Paříž Sběračky klasů 1857 olej na plátně Musée d’Orsay, Paříž http://www.artmuseum.cz/reprodukce2_pohled.php?dilo_id=637

https://khanovaskola.cz/vyhledavani/?hledat=Millet

Gustave Courbet (1819 – 1877) Roku 1855 měl v chudém pařížském domku svou samostatnou výstavu nazvanou Le Réalisme = realismus. Signál pro změnu v umění. Nechtěl být žákem nikoho jiného než přírody. Neusiloval o malebnost, ale o pravdu.

Bonjour, Monsieur Courbet 1854

Malíř bez kabátu = pobuda. Namaloval sám sebe, jak s malířským náčiním putuje po venkově. Jeho mecenáš jej zdraví. Obraz působí dětinsky – nejsou zde půvabné pózy, žádné plynulé linie, žádné působivé barvy. Malíř bez kabátu = pobuda. Obrazy šokovaly měšťáka – proti konvencím, dokázat hodnotu umělecké opravdovosti oproti klišé. „Doufám, že si svým uměním vždycky vydělám na živobytí, aniž bych se musel jen o vlásek odchýlit od svých zásad, aniž bych musel namalovat byť jen tolik, co se dá zakrýt jednou rukou, jen abych se někomu zalíbil.“ Jeho odmítání snadných efektů dodalo odvahu dalším malířům opovrhovat konvencí.

https://khanovaskola https://khanovaskola.cz/video/41/303/1436-courbet-maliruv-atelier-1854-55 https://khanovaskola.cz/video/41/303/977-courbet-pohreb-v-ornans-1850

Prerafaelité Přemýšleli o příčinách, proč se umění dostalo do vyježděných kolejí. Angličané. Akademie se označovali jako nositelky Raffaelovy malířské tradice – vznešení způsob. Raffael a jeho následovníci – idealizovali přírodu, krása na úkor pravdy. Zpět do doby před Raffaelem – umělci poctivý řemeslníci – netvořili pro slávu, ale pro víru.

Členové původního Bratrstva Prerafaelitů James Collinson (malíř) https://khanovaskola.cz/video/13/108/1424-sir-john-everett-millais-ofelie-1851-52 Členové původního Bratrstva Prerafaelitů James Collinson (malíř) William Holman Hunt (malíř) John Everett Millais (malíř) Dante Gabriel Rossetti (malíř) 

Revoluce v umění První Delacroix – romantismus – změna námětů. Druhá Courbet – realismus – příroda. Třetí Édouard Manet (1832 – 1883) a jeho přátelé – impresionismus.

Zdroje https://cs.wikipedia.org/wiki/Gustave_Courbet http://frypat.blog.cz/1301/kostely-v-brne https://cs.wikipedia.org/wiki/Mahenovo_divadlo https://cs.wikipedia.org/wiki/Westminstersk%C3%BD_pal%C3%A1c#/media/File:Houses.of.parliament.overall.arp.jpg http://www.allposters.cz/-sp/The-Gardens-of-Villa-D-Este-1843-Plakaty_i2579365_.htm http://www.tibursuperbum.it/ita/museo/Fragonard_FontanaDraghiVilladEste.htm http://www.artmuseum.cz/reprodukce2_pohled.php?dilo_id=637 https://cs.wikipedia.org/wiki/Gustave_Courbet https://cs.wikipedia.org/wiki/Prerafaelit%C3%A9