Změny financování regionálního školství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
Advertisements

Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2011 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2009 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Reforma financování regionálního školství
Rozpis rozpočtu přímých výdajů na rok 2012
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2008.
Porada ředitelů dětských domovů zřizovaných Moravskoslezským krajem odbor školství, mládeže a sportu KÚ MSK oddělení přímých nákladů.
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2009 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných krajem Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných.
Čerpání rozpočtu přímých nákladů za rok 2012 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Regionální školství financování, odměňování pedagogických pracovníků
Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných obcemi únor 2010 Odbor školství, mládeže a sportu KÚ MSK oddělení přímých nákladů.
Financování regionálního školství
Podpora plavání na ZŠ Petr BANNERT ředitel odboru vzdělávání
Ekonomika vzdělávání. Okruhy problémů, které EŠ zkoumá Vzájemný vztah vzdělání a vědecko- technického pokroku Financování školství Prognózování školství.
Financování regionálního školství
Odměňování pedagogických pracovníků
1 Asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Projekt Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků škol a školských zařízení Libereckého kraje v oblasti řízení a personální politiky I CZ.1.07/1.3.00/
Financování regionálního školství (seznámení s principy) Jindřich Fryč 07/02/2013.
KONCEPČNÍ ZÁMĚR REFORMY SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Aktuální informace (pro RK vedoucích pracovníků a pracovníků přímo řízených organizací) Mgr. F. Dobšík (30. duben 2013)
Ekonomické a organizační problémy ve školství Pk v 1. Q 2009 Ing. Ladislav Forman vedoucí odboru školství, kultury, památkové péče a tělovýchovy
1 Novela zákona o pedagogických pracovnících. 2 Hlavní cíle změn Zvýšit prostupnost kvalifikací pro jednotlivé druhy a stupně škol Zrušení některých zbytečných.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
NOVÝ ZPŮSOB FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ Porada s řediteli škol a školských zařízení 20. říjen 2011.
1 Kariérní systém a reforma financování Jaroslav Fidrmuc MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 13. prosince 2012 Liberec.
Změny financování RgŠ Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2014 Liberec.
Rozpočet přímých NIV na rok 2012
Rozpočet přímých NIV na rok 2014
Rozpočet přímých NIV na rok 2017
Porada s řediteli škol a školských zařízení
Základní vzdělávání a další …
Rozpočet přímých NIV na rok 2015
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 14. prosince 2016 Liberec.
RESORT ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A ZAMĚSTNANOSTI
Rozpočet přímých NIV na rok 2015
Normativní financování vztahy a souvislosti
Rozpočet přímých NIV na rok 2013
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 21. října 2011 Liberec.
PHmax ve středním vzdělávání
PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ
Změny financování regionálního školství
Rozpočet přímých NIV na rok 2016
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Porada s obcemi s rozšířenou působností
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Změny financování regionálního školství
Malotřídní základní škola optikou současné právní úpravy
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Návrh rozpočtu kapitoly MŠMT na rok 2019 v Kč ve stavu projednaném vládou dne bez podílu výdajů od EU   Vládní návrh rozpočtu MŠMT na rok.
Rozpočet přímých NIV na rok 2018
ROZPOČET PŘÍMÝCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ NA ROK 2018
Rozpis rozpočtu a normativy
s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných obcemi
Porada s obcemi s rozšířenou působností
Rozpočet přímých NIV na rok 2011
Financování asistenta pedagoga ve speciálním školství – přehled změn
Transkript prezentace:

Změny financování regionálního školství Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 812 163 msmt@msmt.cz • www.msmt.cz

Účinnost změny financování regionálního školství Novela školského zákona účinná od 1. 9. 2018 Změna financování účinná od 1. 1. 2019

Současnost Systém, který neumí zohlednit některá důležitá specifika v jednotlivých krajích, například: rozdílnou velikostní strukturu mateřských a základních škol rozdílnou oborovou strukturu středního a vyššího odborného školství rozdílné procentní zastoupení žáků v základním uměleckém a zájmovém vzdělávání rozdílné procentní zastoupení ubytovaných v domovech mládeže a internátech věcné záměry vzdělávací soustavy beze změny právního předpisu

Důsledky Velké rozdíly ve výši krajských normativů jak mezi SŠ tak ZŠ a MŠ Malá předvídatelnost pro ředitele škol Nejsou zohledněny rozdílné nárokové složky platů Vyšší naplněnost školy – lepší podmínky pro nepedagogy I malé změny mohou mít zásadní vliv Školy snižují nároky a „honí se“ za žáky Mnoho rozvojových a dotačních programů => nepružný systém, více administrativy

Změna financování a její cíle Více vyrovnat mezikrajové rozdíly Oddělit objem finančních prostředků pro školy zřizované obcemi a svazky obcí od prostředků pro školy zřizované kraji Zprůhlednit podmínky financování pro ředitele škol Omezit přijímání žáků do oborů SŠ tzv. „za každou cenu“ Pomoci „zatraktivnit“ vzdělávání žáků v oborech, kteří mají velkou šanci uspět na trhu práce

Transparentnost – jasná zákonná pravidla a meze Změna má zajistit Účelnost – peníze dotečou tam, kam mají a jsou použity na stanovený účel Dnes účelovost zajištěna Peníze někdy nedotečou tak, jak by si stát představoval a lidé ve školách očekávali. Transparentnost – jasná zákonná pravidla a meze Pravidla jsou jasná, meze pro poměrně dost volné orgány státní správy. Co školy a školská zařízení?

Co dalšího můžeme očekávat? Podporu státních priorit – možnost zaplatit další priority státu bez další velké administrativní zátěže příjemců i těch, kdo prostředky rozdělují a poskytují, například rozhodnutí vlády o zvýšení platů zaměstnanců ve školství v průběhu kalendářního roku (dnes možno řešit pouze rozvojovým programem s účelovým znakem) zavádění kariérního systému

Podpora venkovských škol Nový systém financování zajistí dostupnost škol zejména pro předškolní děti a žáky 1. stupně ZŠ Financování zohledňuje skutečnou potřebu pedagogické práce i v malých mateřských a základních školách včetně školních družin Financování zohledňuje nepedagogickou práci ve svazkových školách (stanovení normativu na pracoviště svazkové školy)

Podpora pedagogické práce v malých školách Mateřské školy stanovení rozsahu pedagogické práce v mateřských školách podle doby provozu školy zohlednění překryvu učitelek stanoveného podle RVP PV Malotřídní školy stanovení PHmax pro základní školy s pouze 1.stupněm podle počtu tříd ve škole – umožní například dělení hodin na ročníky Malé základní školy stanovení PHmax pro úplné základní školy s maximálně 2 třídami v každém ročníku – při menším počtu žáků ve třídách umožní stejný rozsah vzdělávání jako ve velkých školách

Změna principu financování mateřských, základních a středních škol, konzervatoří a školních družin Výhody řešení různého platového zařazení vylučuje nedostatek prostředků na nárokové a nenárokové složky platu u školy splňující podmínky vzdělávání stanovené právními předpisy snížení administrativy (účelové znaky) Nevýhody změna statistického zjišťování vyšší míra kontrolní činnosti ČŠI v oblasti správnosti vykázaných údajů

Financování pedagogické práce ve školách a školních družinách

Financování nepedagogické práce ve školách

Financování pedagogické práce a nepedagogické práce ve školských zařízeních (s výjimkou pedagogické práce ve školních družinách)

Financování mateřských, základních a středních škol, konzervatoří a školních družin – pro pedagogy normativní financování na učitele / vychovatele (kvazi nákladová metoda) každé škole poskytnout objem prostředků na platové tarify dle údajů ze škol každé škole poskytnout normativní objem prostředků na 1 úvazek pedagoga na ostatní nárokové složky každé škole poskytnout normativní objem prostředků na 1 úvazek pedagoga na nenárokové složky a upravit pomocí dynamických prvků

Financování mateřských, základních a středních škol, konzervatoří a školních družin – pro pedagogy

normativ zohledňující tři složky: ředitelství, pracoviště a třídu Financování mateřských, základních a středních škol – pro nepedagogy normativ zohledňující tři složky: ředitelství, pracoviště a třídu Normativ se stanovuje podle velikosti školy nikoli podle počtu žáků Všechny normativy stanovuje MŠMT nikoli KÚ

Financování mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol, konzervatoří a školních družin – ONIV Shodné řešení pro obě varianty – normativní financování na dítě, žáka, studenta Všechny normativy stanovuje MŠMT nikoli KÚ

Financování mateřských a základních škol - shrnutí Pedagogové: normativní financování na učitele škola obdrží finanční prostředky na: platové tarify podle školou vykázané skutečnosti až do výše státem stanoveného maximálního rozsahu vzdělávání ostatní nárokové složky – normativně na úvazky pedagogů nenárokové složky – normativně na úvazky pedagogů, výše prostředků bude upravena pomocí dynamických prvků (zohlednění vyšší naplněnosti tříd a společného vzdělávání) Nepedagogové: normativně na ředitelství, pracoviště a třídu normativ se stanovuje podle velikosti školy nikoli podle počtu dětí normativ na pracoviště zohledňuje svazkovou školu Ostatní neinvestiční výdaje (ONIV): normativně na dítě/žáka

Připravované kroky MŠMT směrem k ředitelům škol Metodické pokyny pro ředitele škol Vytvoření modelových příkladů pro porovnání stávajícího a nového způsobu financování Pilotní propočet na datech školního roku 2017/18 => informace o počtu úvazků zaměstnanců => zpětná vazba správnosti školou vykázaných dat Semináře MŠMT pro ředitele škol

Závěrem Vláda stanoví nařízením nebo MŠMT podzákonným předpisem maximální rozsah vzdělávání nebo přímé pedagogické činnosti Změna posune řízení a pravidla pro financování k MŠMT Krajský úřad bude provádět zejména rozpis, kontrolu a úpravy v průběhu roku Škola dostane 1 balíček peněz Závazné ukazatele jako dosud – limity mzdové regulace Systém vyžaduje větší kontrolu vstupních údajů Větší srovnatelnost odměňování za stejný druh práce mezi kraji Nepřeceňuje se parametr dítě, žák