Číslo a název projektu: CZ. 1. 07/1. 5

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní statistické pojmy
Advertisements

Třídění dat OA a VOŠ Příbram. Třídění  rozdělení jednotek souboru do takových skupin, aby co nejlépe vynikly charakteristické vlastnosti zkoumaných jevů.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
„EU peníze středním školám“
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Statistika I 2. cvičení.
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Obsah statistiky Jana Zvárová
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C2 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
N ÁZEV MATERIÁLU : Z ÁKLADY STATISTIKY - ÚVOD Zařazení materiálu: Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základních.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_54_8TR_M Autor: Ing. Šárka Lamatschová.
Statistický soubor, jednotka, znak.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Statistika 2 Aritmetický průměr, Modus, Medián
Statistika 2. přednáška Ing. Marcela Čapková.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
STATISTIKA Zdeňka Hudcová.
VY_32_INOVACE_21-15 Statistika 1 Základní pojmy.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy zpracování geologických dat
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy statistiky Autor: Jana Buršová.
VY_32_INOVACE_21-16 STATISTIKA 2 Další prvky charakteristiky souboru.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Statistika – základní pojmy, diagramy
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
P r o c e n t a % II. Procentová část Matematika 7.ročník ZŠ Creation IP&RK.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Charakteristiky variability VY_32_INOVACE_M4r0120 Mgr. Jakub Němec.
Množiny Matematika Autor: Mgr. Karla Bumbálková
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
Základy statistiky Základní pojmy. Základy statistiky Statistiku můžeme chápat jako činnost - získávání stat. údajů, jejich zpracování a vyhodnocení jako.
Charakteristiky úrovně Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Statistika Statistický soubor, jednotka, znak.. Statistický soubor a znak Pro statistiku je charakteristické zkoumání jevů na dostatečně rozsáhlém souboru.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Tabulky Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Statistika 1.cvičení. Základní informace Ing. Daniela Krbcová Materiály ze cvičení, přednášky Skripta k předmětu,
Výpočty ve statistice – test k procvičení
Rozdělení četností 13. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190224
Diagramy - opakování Tematická oblast
Absolutní a relativní četnost
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_23_FIKA
Statistika - opakovací test k procvičení
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_27_FIKA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
METODOLOGIE MAGISTERSKÉ PRÁCE
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Sociologický výzkum II.
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_25_FIKA
MNOŽINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základní zpracování dat Příklad
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Autor: Honnerová Helena
Statistika.
… jak přesně počítat s nepřesnými čísly
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0521 – Investice do vzdělání nesou nejvyšší úrok Autor: Mgr. Zdeňka Eklová Tematická sada: Závislosti, vztahy a práce s daty Téma: Úvod do statistiky Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_03_1_EKZD Anotace: Materiál obsahuje přehled základních pojmů a vzorců používaných při statistických měřeních, zpracování statistického šetření do tabulky a grafické znázornění statistických dat. Je doplněn o vzorové výpočty včetně příkladů na procvičování. Je určen pro studenty třetích a čtvrtých ročníků středních škol. Pomůcky: Kalkulačky, rýsovací potřeby

Úvod do statistiky práce s daty

Motivační článek: Český statistický úřad poskytuje informace o státní ekonomice, pohybu osob, srovnání se zahraničím, vědě a výzkumu. Z jejich stránek vybíráme statisticky zpracované platné hlasy pro kandidáty ve volbě prezidenta republiky 2013 ve městě Brně a Ostravě.

Platné hlasy pro kandidáty ve volbě prezidenta republiky 2013 ve městě Brně

Platné hlasy pro kandidáty ve volbě prezidenta republiky 2013 ve městě Ostravě

Odpovězte na dané otázky a) kolik kandidátů kandidovalo do voleb na prezidenta republiky b) kolik voličů přišlo k volbám v Brně v prvním a druhém kole c) kolik voličů přišlo k volbám v Ostravě v prvním a druhém kole d) který z kandidátů vyhrál volby v Brně a kolika hlasy byl volen e) který z kandidátů vyhrál volby v Ostravě a kolika hlasy byl volen f)…

1. Základní statistické pojmy: Statistický soubor množina objektů, na kterých se provádí statistické zjišťování, které mají společné vlastnosti skupina věcí, osob… Statistická jednotka každý prvek statistického souboru konkrétní osoba, věc Statistický znak „x“ společné vlastnosti statistických jednotek jednotlivé údaje znaku se nazývají hodnoty znaku a značí se x1 ,x2 ,…xn - kvalitativní znak např. povolání, národnost je určena slovním popisem - kvantitativní znak např. výška studentů,hmotnost… je určena číselnou hodnotou

1. Základní statistické pojmy: Absolutní četnost hodnoty znaku xj je číslo, které udává, kolikrát se v daném souboru hodnota znaku vyskytuje, značí se nj. Relativní četnost vj poměr absolutní četnosti ni a rozsahu souboru n. Udává se desetinným číslem nebo v procentech (%) Součet relativních četností = 1 (100%)

Relativní četnost v procentech Příklad č.1: V písemné zkoušce z matematiky dostali žáci tyto známky: 2;3;3;4;1;2;3;5;3;4;2;3;3;4;5;5;1;2;3;3;2;4;5;4;2;2;3;3. Sestavte tabulku absolutní četnosti, relativní četnosti a relativní četnosti v %. známka 1 2 3 4 5 ∑ Absolutní četnost Relativní četnost Relativní četnost v procentech

Relativní četnost v procentech Příklad č.1: V písemné zkoušce z matematiky dostali žáci tyto známky: 2;3;3;4;1;2;3;5;3;4;2;3;3;4;5;5;1;2;3;3;2;4;5;4;2;2;3;3. Sestavte tabulku absolutní četnosti, relativní četnosti a relativní četnosti v %. známka 1 2 3 4 5 ∑ Absolutní četnost 7 10 28 Relativní četnost Relativní četnost v procentech

Relativní četnost v procentech Příklad č.1: V písemné zkoušce z matematiky dostali žáci tyto známky: 2;3;3;4;1;2;3;5;3;4;2;3;3;4;5;5;1;2;3;3;2;4;5;4;2;2;3;3. Sestavte tabulku absolutní četnosti, relativní četnosti a relativní četnosti v %. známka 1 2 3 4 5 ∑ Absolutní četnost 7 10 28 Relativní četnost Relativní četnost v procentech

Relativní četnost v procentech Příklad č.1: V písemné zkoušce z matematiky dostali žáci tyto známky: 2;3;3;4;1;2;3;5;3;4;2;3;3;4;5;5;1;2;3;3;2;4;5;4;2;2;3;3. Sestavte tabulku absolutní četnosti, relativní četnosti a relativní četnosti v %. známka 1 2 3 4 5 ∑ Absolutní četnost 7 10 28 Relativní četnost Relativní četnost v procentech 7,14 25 35,71 17,85 14,3 100%

Poznámka: V praxi se často stává, že rozsah statistického souboru je velký a také počet zjištěných hodnot kvantitativního statistického znaku je značný, takže z tohoto rozsáhlého a nepřehledného statistického materiálu se obtížně vyvozují praktické závěry. Proto se blízké hodnoty znaku sdružují do skupin (tříd) tvořených obvykle intervaly. Hodnoty znaku, jež se dostaly do téhož intervalu, lze potom reprezentovat jedinou hodnotou-středem intervalu, tzv. třídním znakem.

Příklad č.2: Při měření výšky 35 dívek byly zjištěny údaje v rozmezí 151 až 180 cm. Sestavte tabulku skupinového (intervalového) rozdělení četností. Naměřené hodnoty: 158; 167; 177; 156; 154; 178; 155; 164; 165; 159; 160; 163; 169; 153; 168; 165; 165; 163; 151; 159; 170; 175; 177; 163; 162; 173; 169; 171; 160; 163; 167; 162; 167; 178; 152 Interval výšky (v cm) Středy intervalů četnost Relativní četnost 1 151-155 2 156-160 3 161-165 4 166-170 5 171-175 6 176-180

Příklad č.2: Řešení: Interval výšky (v cm) Středy intervalů četnost Relativní četnost 1 151-155 153 5 2 156-160 158 6 3 161-165 163 10 4 166-170 168 7 171-175 173 176-180 178

Použitá literatura: Kombinatorika,pravděpodobnost,statistika, Matematika pro gymnázia- Prometheus AUTOR NEUVEDEN. Google.cz [online]. [cit. 5.9.2014]. Dostupný na WWW:http://www.sdlsn.hr/upload/Image/statistika390.jpg Sbírka úloh z matematiky – Prometheus AUTOR NEUVEDEN. Platné hlasy pro kandidáty ve volbě prezidenta republiky 2013 ve městě Brně a Ostravě [online]. [cit. 1.9.2013]. Dostupný na WWW: http://vdb.czso.cz/vdbvo/tabparam.jsp?voa=tabulka&cislotab=VOL0741UU_OB&vo=tabulka&kapitola_id=844 Přehled středoškolské matematiky- J. Polák Vlastní archiv autora