Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/34.0963 Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ICT_I_S2_19 Popis výukového materiálu Název: Grafika – vektorová – seznámení s programem Zoner Autor: Pavel Lintemer Datum: 2. 4. 2014 Obor: 65-41-L/01 Gastronomie Ročník: 2. ročník Předmět: IKT – Informační a komunikační technologie Anotace výukového materiálu 1. Materiál je určen pro výuku předmětu IKT a je v souladu s ŠVP. 2. Materiál je prezentován žákům prostřednictvím dataprojektoru na učebně IKT s výkladem včetně názorných ukázek Cíl: žák naváže na předchozí znalost vektorové grafiky a osvojí si základní funkce (křivka, vrstva)
Co je ZONER CALLISTO? ZÁKLADNÍ INFORMACE: Zoner CALLISTO JE ZDARMA !!!! – www.zoner.cz Zoner Callisto 5 je nástroj pro vytváření graficky zpracovaných dokumentů jako jsou: Loga Vizitky Letáky Graficky zpracované ceníky Hlavičkové papíry Orientační plánky Schémata Kalendáře atd. …
ZÁKLADNÍ ROZLOŽENÍ OBRAZOVKY: Co je ZONER CALLISTO? ZÁKLADNÍ ROZLOŽENÍ OBRAZOVKY: rozbalovací menu Alternativní nástroje vybraného objektu Transformační nástroje základní nástroje Ovládání zobrazení volby vybraného nástroje Paleta barev (levý klik – barva obrysu, pravý klik – barva výplně)
Co je bÉzierova křivka Teoretickým základem vektorové grafiky je analytická geometrie. Obrázek není složen z jednotlivých bodů, ale z křivek – vektorů. Křivky spojují jednotlivé kotevní body a mohou mít definovanou výplň. Tyto čáry se nazývají Bézierovy křivky. Francouz Pierre Bézier vyvinul metodu, díky které je schopen popsat pomocí čtyř bodů libovolný úsek křivky. Křivka je popsána pomocí dvou krajních bodů (tzv. kotevní body) a dvou bodů, které určují tvar křivky (tzv. kontrolní body). Použité zdroje: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Vektorová grafika [online]. c2014 [citováno 2. 4. 2014]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Vektorov%C3%A1_grafika&oldid=11412429>
Zadání úkolů Co budete potřebovat? Pomocí nástrojů Tvary a Křivky vytvořte kaňku s očima a ústy. Kaňka bude modrá, oči černobílé a ústa červené. Pozor na překrytí objektů. Co budete potřebovat? Nástroj „Tvarování objektů“ Pomocí tohoto nástroje upravujete křivky Nástroj „Křivka“ Ručně malujete ústa Upravujete jako Bézierovu křivku Funkce „Tvary“ Pomocí elipsy a kolečka můžete vytvořit oči Pomocí „Vícelístku“ vytvoříte kaňku, kterou upravíte pomocí Tvarování objektů. Nástroj „Převod na křivku“ Objekt pak můžete libovolně upravovat
Řešení úkolů Otevřete Zoner Callisto > Soubor > Nový Soubor > Nastavení dokumentu > Orientace na šířku > OK Tvary > „Vícelístek“ > Zvětšit počet Clipů na 6 Převést na křivky > Modrá výplň Libovolně tvarujte pomocí Tvarování objektů Nástrojů Elipsa nebo Kolečko > vytvořte černý a bílý tvar > překryjte je Nástroj Křivka > Ruční kreslení > vytvořte „ústa“ > nastavte červenou > šířka 2mm Obrázek uložte pod názvem „ICT_I_S2_19.docx“
Řešení úkolů Obrázek může vypadat například takto: