Program kurzu 20. 2. stručné shrnutí vývoje německojazyčné literatury 18: a 19: století - východiska pro literaturu 20. století - tzv. Klassik, romantismus,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Advertisements

Rozbor uměleckého textu
Johann Wolfgang Goethe
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Územní vývoj státu.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_OSVZ_ZSVa Ro č ník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Umberto Eco – Jméno růže
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Z franc. romantique = jako v románu
Sturm und Drang Goethe – Schiller Výmarský klasicismus Faust
Český jazyk a literatura
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Victor Hugo ( ).
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/13/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt českoněmeckých vztahů: Adalbert Stifter. Rodiště A.Stiftera Narodil se v Horní Plané Narodil se v Horní Plané Roku 1817.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Albert Camus Barbora Vaňková.
1. Kolébky romantismu 3. Milenci smrti Rudé rty tam v trávě, víš, a vlasy plavé. Život, smrt a sen Hugo von Hofmannsthal.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Česká moderna - výklad (9. roč.)
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
Český jazyk a literatura
Německý preromantizmus
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
8 Řecká literatura attického a helénistického období
NĚMECKO A RAKOUSKO Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA 2
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.7.
Český jazyk a literatura
Meziválečná literatura
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Světová literatura 2. poloviny 20. století opakování.
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Program kurzu stručné shrnutí vývoje německojazyčné literatury 18: a 19. století - východiska pro literaturu 20. století - tzv. Klassik, romantismus,
Novalis. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vypracoval: Ondřej Dutka
GE - Vyšší kvalita výuky
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Německá filosofie 19. století – Kantovi žáci
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
EXISTENCIALISMUS Pavel Trtílek,
Německá literatura 20. století
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
Kritický realismus - úvod
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
VY_32_INOVACE_Jir_I-21 Pavel Kohout Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Program kurzu 20. 2. stručné shrnutí vývoje německojazyčné literatury 18: a 19: století - východiska pro literaturu 20. století - tzv. Klassik, romantismus, kritický realismus a počátky moderny v naturalismu. Četba:  Hoffmann, E. T. A.: Bratrancovo okno. 27. 2. Tzv. moderna - vídeňská moderna, klasická moderna, avantgarda. Četba: Schnitzler, A.: Anatol 6. 3. Expresionismus. Četba: Heym G.: Zloděj 13. 3. Tzv. Nová věcnost (Neue Sachlichkeit) - literatura výmarské republiky. Četba: Kisch, E. E.: reportáž, Tucholsky, K.: ukázka z publicistiky 20. 3. Rodina Mannů - intelektuálové mezi světovými válkami. Četba: Mann, T.: Tonio Kröger 27. 3. Literatura v období nacismu -  a) kritika nacismu, b) tzv. vnitřní emigrace a c) umění veslužbách totality. Četba:  Mann, K.: Mefisto - ukázka a film. 10. 4. Poválečná obnova Německa v umění. Četba: Borchert, W.: Venku přede dveřmi 24. 4. Adenauerovská éra v literatuře. Koeppen, W.: Skleník - ukázka 20. 4. Rakouská literatura po roce 1945 a (ne)vyrovnávání se s nacistickou minulostí. Četba: Bernhard, T.: Náměstí hrdinů - ukázka 27. 4. Literatura v NDR a o NDR a (ne)vyrovnávání se  se socialistickou inulostí. Četba: Seghers, A.: Setkání na cestách, T. Brüssig: Oslnění - ukázka 15.5. Současná německojazyčná literatura - reflexe  období nacismu. Četba: Grass, G.: Račím pohybem - ukázka 22 5. Současná německojazyčná literatura - ukázka: migrační literatura. Četba: Zaimoglu - ukázka, Kaminer: Ruské disko - ukázka

Německá literatura 20. století - předehra

Přehled dějin německé literatury 19. stol. Počátek 19. stol.: pozdní fáze tzv. klasiky: Goethe (1749 - 1832), Schiller (1759-1805) a tzv. „Vormärz“: Georg Büchner (1813-1837) raný romantismus: Fr. Schlegel(1772-1829, A. W. Schlegel (1767-1845), Novalis (1772-1801) kolem 1810: pozdní romantismus: E. T. A. Hoffmann (1776-1822)

Johann Wolfgang von Goethe vedle literatury se věnuje i přír. vědám. Známé jsou jeho nekonvenční úvahy o barvách (tzv. Farbenlehre) inspiruje se hodně antikou, jak v estetice, tak i v námětech: drama Ifigenie na Tauridě jeho autobiografie Dichtung und Wahrheit se stává m vzorem pro tento žánr jezdil do lázní na území Čech, zde též milostný vztah s Ulrikou von Lewetzow – zpracován mnohokrát literárně: např. Hedda Sauer, Martin Walser, Johannes Urzidil

Friedrich Schiller zpracování historických temat:trilogie o Valdštejnovi(Wallenstein), Marie Stuartovna, Panna orleánská( Die Jungfrau von Orléans), Vilém Tell (Wilhelm Tell), Don Carlos filosofická pojednání – např. Estetická výchova (Über die ästhetische Erziehung des Menschen)

Georg Büchner (1813-1837) Přírodovědec a revolucionář Povídka Lenz - o spisovateli 18. stol. drama Dantonova smrt Fragment Wozzeck – zhudebnil A. Berg Komedie Leonce a Lena

Několik literárních citátů „Kde je jádro pudla?“ „Lid nenávidí znalce jako eunuch muže.(Dantonova slova v díle Dantonova smrt)“ „Výš – výš – a země se mi ztrácí již – / je krátký žal, a radost konce nemá.“ (F. Schiller: PannaOrleánská)

Novalis (Friedrich von Hardenberg) Fragmenty – úvahy, aforismy básnická sbírka Hymny noci (Hymnen an die Nacht román Učedníci Saiští (Die Lehrlinge zu Sais) Srdce básníkovo rozumí přírodě lépe než hlava učencova Podstatou člověka je pravda. Pokud se člověk vzdá pravdy, vzdává se sám sebe. Není tu řeč o lhaní, nýbrž o jednání proti vlastnímu přesvědčení. Nic by králi nemělo ležet na srdci víc, než aby byl co možná nejvíc všestranný, informovaný, aby měl celkový přehled a nepodléhal předsudkům, zkrátka aby byl a zůstal co nejúplnějším člověkem

Pozdní romantismus Ernst Theodor Amadeus Hoffmann malíř a básník literární fantastika povídky zhudebněny Offenbachem povídka Der Sandmann inspirovala S. Freuda Ďáblovy elixíry – motiv dvojníka, „černá“ romantika Princezna Brambilla – ideální realizace programu rané romantiky – svět proměn, záměn, nejistot, fikcí, klamu

Přehled dějin německé literatury 19. stol. po Vídeňském kongresu (1815): Biedermeier: A. Stifter(1805-1868), E. Mörike(1804-1875), F. Grillparzer (1791-1872) 2. pol. 19. stol.: „poetický realismus: T. Fontane(1819-1898), W. Raabe(1831-1895), M. Ebner-Eschenbach (1830-1916), T. Storm(1817-1888) Po 1880: Naturalismus: G. Hauptmann, A. Holz, J. Schlaf

Biedermeier autoři: Adalbert Stifter (1805-1868) – nar. v Horní Plané, dílo: Horský křišťál (Bergkristall), Pozdní léto (Der Nachsommer, Eduard Mörike(1804-1875) – nejznámnější z jeho díla - novela Mozartova cesta do Prahy, Franz Grillparzer (1791-1872) –často pobýval na Moravě, vídeňský dramatik: Sláva a pád krále Otokara (König Ottokars Glück und Ende)

Německý (poetický) realimus vliv idealistické filosofie (Hegel) a přírodních věd ideál literární činnosti: vytáhnout ze skutečnosti „zelená místa“, tj. jádro pravdy, (její podstatu), která jsou poetizovatelná, tedy mohou se stát poezií jádro pravdy je ve skutečnoti skryto, není přístupné smyslům, které poznávají jen nahodilé projevy pravdy litertura má předložit vyšší skutečnost než je ta vnímatelná smysly, ne jednotlivost, ale obecné, které pouze individualizuje v literárním díle

Autoři poetického realismu Theodor Fontane(1819-1898): romány Stechlin, Effi Briestová (zfilmováno 1974 R. W. Fassbinderem) Putování po Braniborsku , Wilhelm Raabe (1831-1895) –vylíčení Berlína Kronika Vrabčí uličky (Chronik der Sperlingsgasse) , Marie von Ebner-Eschenbach (1830-1916) – moravská „německá Božena Němcová“: Příběhy zámecké a vesnické (Dorf – und Schlossgeschichten), novela Božena, Theodor Storm(1817-1888) - píše hlavně o severním Německu: novela Tajemný jezdec (Der Schimmelreiter)

Naturalismus Gerhart Hauptmann (1862-1946): Vor Sonnenaufgang (1889) – alkoholismus ničí slezskou rodinu Die Weber (1891/2) – povstání tkalců v roce 1844 obé psáno ve slezském dialektu

Naturalismus Arno Holz (1863-1929) a Johannes Schlaf(1862-1941): Rodina Selicke (1890) – rozpad rodiny na pomezí měšťanstva a proletariátu, v berlínském dialektu Papa Hamlet (1889) – neúspěšný herec vzpomíná na někdejší slávu v roli Hamleta, citáty ze Shakepeara jako prostředek ironického zesměšnění rozpadlé lidské existence