Big Data-Analytics
BIG DATA Co je BIG DATA? Zdroje BIG DATA Co je Analytické Nástroje (BIG DATA ANALYTICS) Typy A.N. Požadavky pro úspěšné analytiky pro zpracování velkých objemů dat Zpracování velkých objemů dat a soukromí
Co je „ BIG DATA“ ??? „Big data is a term that is used to describe data that is high volume, high velocity, and/or high variety; requires new technologies and techniques to capture, store, and analyze it; and is used to enhance decision making, provide insight and discovery, and support and optimize processes“ (Watson, 2014)
Zdroje Big Data kliknutí myší na internetových stránkách (mouse click) Socialni media (Facebook and Twitter) Machines (i.e.) smart meters (data about elektricity, water and gas consumption)
BIG DATA ANALYTICS (Analytické Nástroje) Analytické nástroje jsou klíčem k odvozené hodnoty z velkých objemů dat (Analytics are the key for deriving VALUE from Big Data)
Historie 1970s --- Decision Support Systems 1990s--- Business Intelligence 2010--Analytics
Typy Analyticke Zdroje 1.Descriptive analytics (OLAP, Panely, Grafy, Scorecards, Vizualizace Dat Co se stalo? 2.Predictive Analytics (Soucasne metody : machine learning, neural networks, Regression Analysis Novy trend : Analýza ‘Golden Path’ (předvídat chování) Co bude? 3.Prescriptive (určit optimální řešení pomoci i.e. matematicke programovani) Co musime delat?
Požadavky pro úspěšné analytiky pro zpracování velkých objemů dat (Watson, 2014) jasná potřeba podnikání (Clear business need) silné a spáchal sponzorství zarovnaní (alignment) mezi obchodní strategie a strategie pro analytiku rozhodování založené na faktech (Fact based decision making) silný datové infrastruktury Analyticke nastroje (SAS, SPSS, R, MATLAB) kvalifikovaní lidé
Zpracování velkých objemů dat a soukromí Otazka jaká data mohou být využívána a shromažďována vládou? Snowden (2013) zjevil: „U.S. government was tracking private individuals’ phone calls and using this information“
Soukromí (Privacy) (Clemmons et. al, 2014) nezvaný vniknutí do uživatelova osobního prostoru.(uninvited intrusion into a user’s personal space) (online marketing, spam advertising, pop-ups, and sponsored sites around the edges of a Web page) podvodné e-commerce (fraudulent e-commerce transactions and identity theft osobní profilování (personal profiling for commercial advantage(Google, Facebook apod)) „people have very little understanding and concern about how organizations are using big data [Clemons et al., 2014].
LITERATURA Clemons, E., J. Wilson, S. Barnett, F. J in and C. Matt (2014) “Investigations into Consumers Preferences Concerning Privacy: An Initial Step Towards the Development of Modern and Consistent Privacy Protections Around the Globe", Proceedings of the Hawaii International Conference on Systems Sciences, Big Island, Hawaii, USA January Watson, H. Tutorial: Big Data Analytics: Concepts, Technologies, and Applications. Available from: https://www.researchgate.net/publication/263563679_Tutorial_Big_ Data_Analytics_Concepts_Technologies_and_Applications [accessed Oct 7, 2016].