Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ing. Athanasios Podaras, PhD 2016

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ing. Athanasios Podaras, PhD 2016"— Transkript prezentace:

1 Ing. Athanasios Podaras, PhD 2016
Informační potřeby organizace. BI a IS/ICT. Externí a interní informační zdroje Ing. Athanasios Podaras, PhD 2016

2 Contents BI Pojeti Cil Organizace a ICT (Organizational goals and ICT)
Business Objectives, Strategic Management and ICT Základní kroky získaní a použity informace (Basic steps to obtain and use information Utilization of information and of BI Tools to achieve organizational goals BI a rozhodovaní Interní and Externí Informační zdroje

3 Business Intelligence Concepts
an intelligence tool based on information and monitoring the environment using data from various sources (Petrini; Pozzebon; Freitas, 2004) a technological tool to support managerial business decisions in organizations by means of software.

4 Moderní organizace usilují o dosažení různých cílů
Hospodářské Sociální Environmentální Etické Kulturní

5 Business objectives fulfilled through Information Technologies
Cost savings on obtaining data due to data consolidation Time savings on delivering/exploitation data Higher quality of information Better support for decision making Business process reengineering Support for achievement of strategic business goals (Watson and Wixom (2007)

6 Strategic management and main business goals
strategic management of organizations senior management methods for achieving results in accordance with the missions and objectives of the organization as a whole (Kroll and Parnell (1997)

7 Basic steps to obtain and use information:
Choo, 2004 „information not be considered as an object (resource), but rather the result of people, constituting meaning through messages and insinuations, since it resides not in artifacts (systems, spreadsheets, documents), but in the minds of people“ Important Notice: Excess information in systems can also be considered a problem.

8 Business Intelligence jako podnikový informační systém (BI and Decision Making)
Business Intelligence se řadí k systémům orientovaným na strategické řízení. Tyto strategické systémy jsou také nazývány Executive Information Systems (EIS)

9 Typy manažerských systémů pro podporu rozhodování
Kromě Business Intelligence se řadí do skupiny systémů pro podporu rozhodování také: Management Information Systems (MIS) Decision Support Systems (DSS) Podle vztahu k úrovni řízení podniku je pak rozdíl mezi jednotlivými manažerskými systémy v tom, zda jsou určeny a využívány pro: operativní, taktické, nebo strategické řízení (Voříšek, 1997:153)

10 STEP1: INFORMATION NEEDS
‘what do we need to know?’, ‘why do we need to know?’, ‘what is the issue in question?’, ‘what do we already know?’, ‘what can we expect to find’ and ‘how will this help?’

11 STEP 2: INFORMATION SEARCH
after identifying the need, based on determining the possible sources, select which sources to use, locating or contacting and interacting with the sources. Choosing and searching for information is influenced by the amount of time, effort, cost required for interaction, complexity and environment

12 STEP 3: USING OF INFORMATION
HOW an individual uses the information selected: contextual development understanding a particular situation knowing how and what to do gathering facts confirming another piece of information forecasting future events motivating or sustaining personal involvement developing and improving relationships and personal accomplishment.

13 BI Purpose and Contributions
“BI enables to employees on all sorts of positions in company access to data, work with them and analyse them in order to manage company, increase its efficiency, discover new opportunities and operation activities reengineering”. Howson (2008)

14 Internal Information Sources
ERP (Enterprise Resource Plannig) - sloučuje různé oblasti činností a funkcí napříč celým podnikem (organizací nebo institucí) až k jednotlivým programovým úlohám pro různé potřeby organizačních složek podniku CRM (Customer Relationship Management) systémy pro řízení vztahu se zákazníky ostatní samostatné informační systémy: např. pro podporu personálních oddělení, pro podporu finančních oddělení, oddělení skladového hospodářství, oddělení nákupu a prodeje (Novotný, Pour, Slánský, 2005)

15 External Information Sources
„databáze podnikatelských subjektů, telefonní seznamy, výstupy statistických úřadů či vládních institucí apod.“ (Novotný, Pour, Slánský, 2005)

16 Literatura Petrini, M.; Freitas, M. T.; Pozzebon, M. (2006). Inteligência de Negócios ou Inteligência Competitiva? Noivo Neurótico, Noiva Nervosa. In: Anais do 28º ENANPAD, Salvador - BA. NOVOTNÝ, O., POUR, J., SLÁNSKÝ, D. Business intelligence : Jak využít bohatství ve vašich datech. Praha: Grada, s. ISBN


Stáhnout ppt "Ing. Athanasios Podaras, PhD 2016"

Podobné prezentace


Reklamy Google