Klasicismus a osvícenství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vítězslav Nezval (1900 – 1958).
Advertisements

I. Osvícenský absolutismus
Klasicismus a empír Pro žáky 8. ročníku ZŠ
KLASICISMUS.
Francie v 17. a 18. století z třicetileté války vyšla Francie jako vítěz za nedospělého prince vládl od r kardinál Mazarin proti němu vypuklo šlechtické.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Jonathan Swift Karolína Blažejová, C1B
Klasicismus a romantismus
Osvícenství.
století vznik kapitalistické společnosti
Romantismus.
KLASICISMUS EMPÍR.
Klasicismus, osvícenství, preromantismus
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
2. V zajetí řádu klasicismu 3. Jen konat povinnost Ó krutý hlase cti! Čím přimět tě k té ráně! Pierre Corneille.
Blokové vyučování 8. třídy
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Klasicismus - vzniká ve Francii v době Ludvíka XIV.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.05 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici bajek, jejich hlavní znaky a představitele. Žáci se seznámí s vývojem bajek.
ROMANTISMUS.
DUM - Digitální Učební Materiál
La ville Soleil – město krále Slunce – Ludvíka XIV.
2. V zajetí řádu klasicismu 2. Duchaplnosti salonů Chci marně chytat vlastní stín, chci jít, však stojím pevně, běda! A zlo v mé duši spát mi nedá, ač.
KLASICISMUS (18. stol. – přelom 18. – 19. st.,
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
2. V zajetí řádu klasicismu
Klasicismus v literatuře PaedDr. Hana Vítová
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Molière Anna Coufalová C1B.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Opakování z literatury 8. r. 1. část
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
JAROSLAV FOGLAR VY_32_INOVACE_XI-A-04. JAROSLAV FOGLAR Spisovatel knih pro děti skaut - „ Jestřáb“ 1907 – 1999 Psal do časopisů – Mladý hlasatel, Junák,
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
RUDYARD KIPLING VY_32_INOVACE_XI-A-10. RUDYARD KIPLING ➲ Britský spisovatel, narozen v Indii, tam prožil i dětství ➲ Inspirace Indií v jeho díle
Klasicismus - literatura made by M & H Bulín, J Korec, D Smolík, K Mourková, M Votíková KVINTA | 2008.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Osvícenství v literatuře
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Polsko, Dánsko VY_32_INOVACE_VII-A-16.
ROMANTISMUS.
SVATÝ VÁCLAV VY_32_INOVACE_XI-A-17.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
OSVÍCENSTVÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
TÉMA: PROJEKT DIVADLO - MOLIÉRE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Rytířská hrdinská epika
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Blokové vyučování 8. třídy
Filozofie osvícenství ve Francii
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
KLASICISMUS.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Daniel Defoe životopis anglického.
Klasicismus Konec 18. stol. Autor: Lenka Mulačová
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Osvícenství, klasicismus
Transkript prezentace:

Klasicismus a osvícenství VY_32_INOVACE_VII-A-07

KLASICISMUS A OSVÍCENSTVÍ KLASICISMUS= umělecký a literární směr 2. pol. 17.stol.+ 18. stol. = vynikající, vzorný prosazoval jednotné principy a řád, hledal krásu – obraz přírody, návrat k antice http://images.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ee/Emprjose.jpg/220px-Emprjose.jpg&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/D%25C4%259Bjiny_od%25C3%25ADv%25C3%25A1n%25C3%25AD_v_Evrop%25C4%259B&usg=__T6mBigsvX6jDMumzu1xrQMpAjgI=&h=229&w=220&sz=13&hl=cs&start=8&zoom=1&tbnid=X99bc51G_n9mlM:&tbnh=138&tbnw=158&ei=pending&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2Bklasicismus%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26biw%3D1020%26bih%3D476%26gbv%3D2%26tbm%3Disch0%2C345&itbs=1&iact=hc&vpx=613&vpy=144&dur=4250&hovh=183&hovw=176&tx=86&ty=118&oei=d0WnTZa1J8fVtAaAmYWGBw&page=2&ndsp=11&ved=1t:429,r:3,s:8&biw=1020&bih=476

LUDVÍK XIV. - král rozhodující vliv ve všem http://images.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/LouisXIV.jpg/220px-LouisXIV.jpg&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Francouzsk%25C3%25A1_literatura&usg=__0pTg4Lzi_cBQuXVIy2AZO72U2rg=&h=316&w=220&sz=26&hl=cs&start=8&zoom=1&tbnid=hWTzRvtO_xtzdM:&tbnh=138&tbnw=96&ei=E0ynTZW8E9S74QafoPjJCg&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2Bklasicismus%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26biw%3D1020%26bih%3D476%26gbv%3D2%26tbm%3Disch0%2C345&itbs=1&iact=hc&vpx=473&vpy=96&dur=3203&hovh=252&hovw=176&tx=78&ty=150&oei=d0WnTZa1J8fVtAaAmYWGBw&page=2&ndsp=11&ved=1t:429,r:2,s:8&biw=1020&bih=476 LUDVÍK XIV. - král rozhodující vliv ve všem rozhodoval o politice, kultuře, o životě všech kolem něj zámek ve VERSAILLES „král Slunce“ oblíbená věta: „Stát jsem já!“

VERSAILLES klenot mezi francouzskými zámky vystaveno nedaleko Paříže pro královo obveselení http://upload.wikimedia.7val.com/img/wikipedia/commons/4/49/Chateau-de-versailles-cour.jpg http://images.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/42/Versailles,_Chapelle_royale.jpg/300px-Versailles,_Chapelle_royale.jpg&imgrefurl=http://cs.wikipedia.7val.com/wiki/Versailles&usg=__QWLHXo34Lav9-E7SFEK2Es_qyqI=&h=225&w=300&sz=24&hl=cs&start=8&zoom=1&tbnid=Ig899RWxnyCUaM:&tbnh=150&tbnw=193&ei=4k-nTbSWFM304Qb4zfjMCg&prev=/search%3Fq%3DWikipedia%2BVersailles%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26biw%3D1020%26bih%3D476%26gbv%3D2%26tbm%3Disch0%2C362&itbs=1&iact=hc&vpx=737&vpy=175&dur=4344&hovh=180&hovw=240&tx=104&ty=143&oei=nk-nTZaeAobvsgb4jN2EBw&page=2&ndsp=8&ved=1t:429,r:7,s:8&biw=1020&bih=476

VERSAILLESKÉ ZAHRADY král dal postavit Versailles – rád zde lovil už jako dítě soustava parků, zahrad, fontán, kanálů pro hýřivé slavnosti okázalost královského dvora práce malířů, sochařů, dekoratérů http://cs.wikipedia.7val.com/;s=w4yjJDyzbcoVUd2Pamrg912/wiki/Soubor:LouisXIVVersailles.jpg

Versailles - park http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/Park_of_Versailles_01.jpg&imgrefurl=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Park_of_Versailles_01.jpg&usg=__b9Pux0TuweHaQJllWwT6sMuS08s=&h=1467&w=2592&sz=4485&hl=cs&start=1&zoom=1&tbnid=B42XxNPesk3w2M:&tbnh=113&tbnw=200&ei=tf6rTcnYN5T14Qar1vjNCg&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2BVersailles%2Bpark%26tbnh%3D134%26tbnw%3D236%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26gbv%3D2%26biw%3D1259%26bih%3D823%26tbs%3Dsimg:CAESEgkHjZfE096yTSHlEWKQq75n8A%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=117&vpy=131&dur=4703&hovh=169&hovw=299&tx=138&ty=84&oei=p_6rTY-YI5OBhQePvqSnCQ&page=1&ved=1t:722,r:0,s:0

Literární žánry klasicismu tzv. vysoké žánry – pro vysoké vrstvy u dvora Óda, epos, tragédie Nízké žánry – pro lid komedie

Jean de La Fontaine /žán de la fontén/ Dvorní básník Ludvíka XIV. Autor BAJEK http://images.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/14/Jean_de_La_Fontaine.jpg/220px-Jean_de_La_Fontaine.jpg&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean_de_La_Fontaine&usg=__aea6bqc78YpJ-n8Og4TJaZ7FPD0=&h=234&w=220&sz=16&hl=cs&start=0&zoom=1&tbnid=nliMhBUq39HZJM:&tbnh=166&tbnw=157&ei=vVOnTcyyLoSEswbjr4ywBw&prev=/search%3Fq%3DWikipedia%2BJean%2Bde%2BLa%2BFontaine%26tbnh%3D166%26tbnw%3D221%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26gbv%3D2%26biw%3D1003%26bih%3D476%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=465&vpy=95&dur=1235&hovh=187&hovw=176&tx=105&ty=128&oei=vVOnTcyyLoSEswbjr4ywBw&page=1&ndsp=10&ved=1t:429,r:2,s:0

Pierre CORNEILLE autor tragédie CID Cid zabije hraběte – otce své milé – pro urážku svého otce Chiména – i přes lásku žádá trest spor řeší smírně král Cidovi pro jeho statečnost v boji odpouští a dává mu Chiménu http://images.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2a/Pierre_Corneille_2.jpg/230px-Pierre_Corneille_2.jpg&imgrefurl=http://sk.wikipedia.org/wiki/Pierre_Corneille&usg=__e-qR_n2XwrNEWnzpadtR97df8iY=&h=231&w=230&sz=13&hl=cs&start=0&zoom=1&tbnid=XpDquVjfe3mWjM:&tbnh=166&tbnw=163&ei=xlSnTaGxAsLftAbS9OyiDg&prev=/search%3Fq%3DWikipedia%2BPierre%2BCorneille%26tbnh%3D166%26tbnw%3D221%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26gbv%3D2%26biw%3D1003%26bih%3D476%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=570&vpy=96&dur=2547&hovh=184&hovw=184&tx=73&ty=155&oei=xlSnTaGxAsLftAbS9OyiDg&page=1&ndsp=10&ved=1t:429,r:3,s:0/pjér kornej/

MOLIERE Jean-Baptiste Poquelin /žán baptista poklén/ autor lidových komedií kritika skutečnosti, výsměch lidským slabostem http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Moliere.jpg

LAKOMEC nejznámější Molierova komedie hl. hrdina - HARPAGON - chorobně lakomý,svou lakotou ubližuje sobě i svým dětem téměř zničí jejich štěstí obrátí až tehdy, kdy přijde o truhlu peněz http://images.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Grandm%C3%A9nil_en_Harpagon.jpg&imgrefurl=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Grandm%25C3%25A9nil_en_Harpagon.jpg&usg=__qAXQekBuXtNkwPpuW5ah9_nLsq4=&h=784&w=579&sz=138&hl=cs&start=0&zoom=1&tbnid=sOcW96FL5hHgSM:&tbnh=171&tbnw=126&ei=wVqnTcDcEsXrsgaAkcStBw&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2Bharpagon%26tbnh%3D166%26tbnw%3D148%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26gbv%3D2%26biw%3D1003%26bih%3D476%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=305&vpy=60&dur=1828&hovh=261&hovw=193&tx=111&ty=134&oei=wVqnTcDcEsXrsgaAkcStBw&page=1&ndsp=10&ved=1t:429,r:1,s:0

Další Molierovy komedie ZDRAVÝ NEMOCNÝ aatiricky pohlíží na ufňukaného hypochondra kritika takových lidí http://images.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/29/Le_Malade_imaginaire.jpg/220px-Le_Malade_imaginaire.jpg&imgrefurl=http://sk.wikipedia.org/wiki/Zdrav%25C3%25BD_nemocn%25C3%25BD&usg=__czT_VpdY2I_jiEpR5R0T0XDD2ZY=&h=169&w=220&sz=13&hl=cs&start=34&zoom=1&tbnid=Ehr4ApQz4OyfxM:&tbnh=135&tbnw=176&ei=BVynTeeTOZGG4gbTnOTHCg&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2BZdrav%25C3%25BD%2Bnemocn%25C3%25BD%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26gbv%3D2%26biw%3D1003%26bih%3D476%26site%3Dsearch%26tbm%3Disch0%2C1642&itbs=1&iact=hc&vpx=370&vpy=112&dur=2641&hovh=135&hovw=176&tx=81&ty=94&oei=81unTaXbEsbusgbl88WdBw&page=5&ndsp=8&ved=1t:429,r:5,s:34&biw=1003&bih=476

OSVÍCENSTVÍ Např.u nás Josef II. Myšlenkový směr 2. pol. 18. STOLETÍ souvisí s rozvojem vědy důraz klade na optimismus a víru v člověka hlavní dílo: VELKÁ ENCYKLOPEDIE autor – DENIS DIDEROT Román v dopisech - JEPTIŠKA

ANGLIE 18. st. rozvoj dobrodružného románu DANIEL DEFOE - /defó/ román o schopnostech člověka oslava lidské práce a rozumu DOBRODRUŽSTVÍ ROBIN SONA CRUSOA, NÁMOŘNÍ KA Z YORKU U nás – úprava J. V. Plevy http://images.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e0/Robinson_Crusoe_and_Man_Friday_Offterdinger.jpg/220px-Robinson_Crusoe_and_Man_Friday_Offterdinger.jpg&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Robinson_Crusoe&usg=__WYB7DV9l4442X1CqpbyuooHpxoQ=&h=341&w=220&sz=47&hl=cs&start=0&zoom=1&tbnid=yuIbp_j_pNyMZM:&tbnh=170&tbnw=106&ei=GmGnTc2uOYfQsgbkg52oBw&prev=/search%3Fq%3DWikipedia%2BRobinson%2BCrusoe%26tbnh%3D159%26tbnw%3D134%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26gbv%3D2%26biw%3D1003%26bih%3D476%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=131&vpy=54&dur=1141&hovh=272&hovw=176&tx=94&ty=136&oei=GmGnTc2uOYfQsgbkg52oBw&page=1&ndsp=9&ved=1t:429,r:0,s:0

ANGLIE JONATHAN SWIFT /džonatan svift/ Satirický a alegorický román: GULLIVEROVY CESTY Kde Gulliver pobýval? http://images.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/44/Laputa_-_Grandville.jpg/250px-Laputa_-_Grandville.jpg&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Gulliverovy_cesty&usg=__8HztA84wcZ8rBdL1RBM0YSicU9o=&h=333&w=250&sz=30&hl=cs&start=0&zoom=1&tbnid=IbElioJW_VR6OM:&tbnh=163&tbnw=122&ei=umKnTYbJFY3AswbCzoT7Bg&prev=/search%3Fq%3DWikipedia%2BGulliverovy%2Bcesty%26tbnh%3D159%26tbnw%3D134%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26gbv%3D2%26biw%3D1003%26bih%3D476%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=376&vpy=57&dur=2750&hovh=259&hovw=194&tx=145&ty=111&oei=umKnTYbJFY3AswbCzoT7Bg&page=1&ndsp=8&ved=1t:429,r:1,s:0

Gulliver v zemích ....... 1. v Liliputu 2. v Brogdinvacu 3. v Laputě 4. v zemi Hvajninimů

Metodický pokyn – pouze pro učitele Prezentaci spustit po přečtení literární ukázky. Prezentace souvisí s pracovním listem s toutéž tématikou (VY_32_INOVACE_VII-A-08). Dvě možnosti, jak s prezentací pracovat: 1. děti samy vyhledávají informace v prezentaci a doplňují pracovní list, společná kontrola. 2. prezentace běží souvisle s výkladem učitele, který žáky na dané informace upozorňuje. Společná kontrola.