DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_16 Práce Šablona číslo: IX Sada číslo: I

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanická práce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Advertisements

FYZIKA 8.Ročník Práce 01 – MECHANICKÁ PRÁCE.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem září 2011
MECHANICKÁ PRÁCE A ENERGIE
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Práce. Výkon Práce Jakou představu ve vás vyvolá slovo práce?
PRÁCE VYKONANÁ PŘI ZVEDÁNÍ TĚLESA POUŽITÍM PEVNÉ KLADKY
Výkon (Učebnice strana 22 – 24)
FYZIKA 8.Ročník Práce 02 – VÝKON.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mechanická práce a energie
PŘI PŘEMÍSŤOVÁNÍ TĚLESA
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Práce ZŠ Velké Březno. Co budu na konci hodiny znát? Poznám fyzikální veličinu práce. Naučím se práci vypočítat. Poznám jednotku práce.
VÝKON.
Práce Miroslava Maňásková. Kdo koná práci? lokomotiva, která táhne vagon jeřáb, který zvedá kládu muž, který tlačí sekačku muž, který je opřený o auto.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.33 Téma: Práce jako.
Název materiálu: PRÁCE – výklad učiva.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
VY_32_INOVACE_11-01 Mechanika II. Mechanická práce.
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_38.
Mechanika II. Výkon VY_32_INOVACE_ V praxi není důležitá pouze velikost vykonané práce, ale také doba, za kterou byla práce vykonána.
Výkon ZŠ Velké Březno.
Shrnutí učiva I Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_15 Moment síly. Šablona číslo: VIII.Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:15 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Práce, výkon. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_10 Elektrický výkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 10 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_17 Hydrostatický tlak Šablona číslo: VIII.Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:17. Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola.
Procvičení – výpočet práce Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_01 Mechanická.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_Práce
Práce ve fyzikálním slova smyslu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8.Vl.29_Prace Datum: Ročník: Osmý
MECHANICKÁPRÁCE.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_18 Energie Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_1 Páka Šablona číslo: IX Sada číslo: 1
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8. Vl
Fyzika 8.ročník ZŠ Mechanická práce, kladky. Creation IP&RK.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_1_Co je fyzika.
Základní škola, Jičín, Soudná 12
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
VÝKON.
Energie ZŠ Velké Březno.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_16 Práce Šablona číslo: IX Sada číslo: I Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_16 Práce Šablona číslo: IX Sada číslo: I Pořadové číslo DUM: 16 Autor: Mgr. Milan Žižka

Anotace: PowerPointová prezentace seznamuje žáky s veličinou práce, jejími jednotkami a s řešením úloh na práci. Druh učebního materiálu Výukový Typická věková skupina 13 – 14 let Klíčová slova Práce, jednotky práce, joule, wattsekunda, kilowatthodina.

Práce je fyzikální veličina, značíme ji W, jednotkou je joule J.

Práce jako fyzikální veličina se liší od obecně chápaného významu tohoto slova. Lidé na těchto obrázcích zřejmě pracují. Z fyzikálního hlediska však práci nekonají.

Z fyzikálního hlediska je práce konána za stanovených podmínek. Z tohoto hlediska práci konáme, když na těleso působíme silou F a posouváme jím po dráze s ve směru působení síly.

Kdy práci konáme? Směr pohybu F síla F síla Směr pohybu FG FG Když jeřáb pohybuje tělesem po dráze ve svislém směru, působí na těleso silou ve směru pohybu. Koná práci. Když jeřáb pohybuje tělesem po dráze ve vodorovném směru, nepůsobí na těleso silou ve směru pohybu. Nekoná práci.

Zatrhni, ve kterých případech je konána práce. A. Vzpěrač zvedá činku. B. Jeřáb popojíždí se zvednutým tělesem. C. Jeřáb zvedá těleso na korbu automobilu. D. Pracovník nese krabici.

Matematicky to vyjadřuje vztah: Když na těleso působíme silou F a posouváme jím po dráze s ve směru působení síly, konáme práci W. Matematicky to vyjadřuje vztah: W = F . s kde: W je práce v J(Joulech) F je síla v N s je dráha v m

Jak velkou práci vykonáme, když zvedneme těleso silou 20 N do výšky 150 cm? Řešení: Stručný zápis: F = 20 N s = 150 cm = 1,5 m W = ? . Práci vypočítáme: W = F . s W = 20 . 1,5 W = 30 J Vykonáme práci 30 J.

Práci z fyzikálního hlediska nekoná. Jak velkou práci vykoná poštovní doručovatelka, když po vyzvednutí zásilky o hmotnosti 50 g z tašky ji nese po dráze 150 cm? Řešení: Potřebuji nápovědu. Doručovatelka působí na zásilku silou a pohybuje s ní po dráze, ale působí silou svisle vzhůru a přesouvá jí ve vodorovném směru. Práci z fyzikálního hlediska nekoná.

Ze vztahu pro práci můžeme vypočítat dráhu nebo sílu. Napiš vzorec pro práci: W = F . s Do této pomůcky, která nám pomáhá k vyjádření dalších veličin, vepiš na správná místa veličiny ze vztahu pro práci. W Napiš vzorec pro sílu: F = W : s F s Napiš vzorec pro dráhu: s = W : F

Jak velkou práci vykonáme, když zvedneme batoh silou 50 N do výšky 150 cm? F = 50 N s= 150 cm = 1,5 m W = ? W = F . s W = 50 . 1,5 W = 75 (J) Vykonáme práci 75 J. Jakou silou musíš zvedat paličku do výšky 140 cm, abys vykonal práci 420 J? s= 140 cm = 1,4 m W = 420 J F = ? F = W :s F 420 : 1,4 F = 300(N ) Paličku budeme zvedat silou 300 N.

Jeřáb zvedal traverzu o hmotnosti 420 kg z výšky 2 m nad zemí do výšky 4 m. Jakou práci vykonal?   (8400J) Traktor ujel 6 km. Jakou práci vykonal, má-li průměrnou tažnou sílu 7000 N?   ( 42 000 000 J, 42.106 J, 42 MJ)

Uvažte, v kterém případě konáme práci! 1. Zvedáme kufr 2. Neseme kufr FG F síla FG Směr pohybu F síla Směr pohybu Když ruka pohybuje tělesem po dráze ve svislém směru (zvedáme kufr), působí na těleso silou ve směru pohybu. Ruka koná práci. Když ruka pohybuje tělesem po dráze ve vodorovném směru (neseme kufr), nepůsobí na těleso silou ve směru pohybu. Ruka nekoná práci.

Další úlohy : Do jaké výšky zvedneš krabici hmotnosti 12000 g vykonáš-li práci 0,24 kJ ? (2 m) Jakou hmotnost zvedl stroj do výšky 70 cm, jestliže vykonal práci 5,6 kJ ? (800 kg) Jak velkou práci vykonáš, zvedneš –li těleso o hmotnosti 0,5 t do výšky 30 cm ? (1500J) Špalík o hmotnosti1400 g zvedneme do výšky 300 cm. Jakou práci vykonáme?(42 J) Jakou práci musí vykonat stroj, aby zvedl těleso o hmotnosti 0,8 t do výšky 170 cm ?(13600J) Při zvedání tělesa svisle po dráze 60 cm síla vykonala práci 7,2 kJ. Jaká je hmotnost tělesa? (1200 kg) Stroj vykonal práci 30 kJ tím, že zvedl těleso o hmotnosti 150 kg. Do jaké výšky ho zvedl? (20 m) Zdroj obrázků: Galerie MS Office: www.office.microsoft.com, 7/2013 a vlastní práce.