PSYCHOLOGIE DAVU VY_52_INOVACE_ prosince 2013

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DAVOVÉ CHOVÁNÍ JANA ZEMANOVÁ, C2A.
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Občanská výchova Milan Šimek
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Emoce (city).
Analytická psychologie
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Dynamika sociálních skupin
Dav a jeho členění Barbora Vítová, C2A.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
VY_32_INOVACE_PSYM23560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Thomas International Analýza osobních a pracovních profilů
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Psychologické aspekty zdraví
Základy psychologie – úvod
VY_20_INOVACE_SVF21160DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Sociální psychologie se zaměřením na sport
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Dav, komunita, populace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
DEMENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
PSYCHOLOGIE PRODEJE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Rozdělení četností 13. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190224
Klasická sociologie (Max Weber)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Zájmy -aktivačně motivační vlastnosti
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Temperament, charakter, motivace
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Náročné životní situace
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE DAVU VY_52_INOVACE_220212 20. prosince 2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám.

Psychologie davu Je samostatným psychologickým odvětvím od 19. století Je považována jako základ Sociální psychologie Za klasika psychologie davu je uznáván Gustav Le Bon jedinec v davu je podle Le Bona o několik stádií civilizačního vývoje níže v davu vzniká tzv. davová psychóza – člověk v davu potlačuje svou vlastní individualitu, prosazují se primitivní pudy, mizí pocit zodpovědnosti člověk se může chovat tak, jak by se sám nikdy nechoval

Co je to dav? Dav je přechodné shromáždění většího počtu lidí na určitém místě. lidé jsou v bezprostředním kontaktu a reagují na stejné podněty shodným způsobem nebo obdobným způsobem v davu se uplatňují primitivní, ale silné pudy a emoce dochází k potlačení individuality, příznačná je anonymita dav není specifikován počtem vytváří se tzv. duše davu, pro duši davu je typickým jevem ,,…že lidé v davu směřují vždy k tomu, aby se jejich duševní úroveň vyrovnala‘‘ (G.LeBon)

Základní faktory ovlivňující dav SUGESCE Jedinec vlivem sugesce může podlehnout představě nebo určité myšlence, názoru jak ostatních, tak sebe samého.  VYBITÍ Lidé rozdílných mravů, povolání, zájmů, popřípadě společenského postavení se teprve při vybití cítí všichni stejní, teprve tehdy se dav utváří a stává se davem. Při vybití mizí stres, společenské a jiné rozdíly a to lidi v davu spojuje. NÁPODOBA Jedinci s malým sebevědomím a prestiží většinou napodobují jedince s větším sebevědomím a sociální prestiží. Nápodoba jedinců má za následek shodné chování všech jedinců v davu.

Klasifikace davu podle R. W. Browna Dav aktivní útočné davy - př. lynčující dav únikové davy – př. panický dav získávací davy - př. dav při nákupní horečce expresívní davy - davy vyjadřující názor, postoj (demonstrace, fotbaloví fanoušci) Dav pasivní ( = posluchačstvo, publikum) příležitostné záměrné

Vlastnosti davu Dav je popudlivý - popudy u davů mohou být různorodé. Jak píše Le Bon, podněty k popudlivosti mohou být vznešené i kruté, popřípadě hrdinné či zbabělé, ale bývají tak silné, že člověk ztrácí i pud sebezáchovy. Dav je proměnlivý - proměnlivost je dána situací, která na dav působí. Dav může být agresivní až krutý, je-li mu k tomu dána záminka. Dav je lehkověrný - podléhá sugesci, sugesce ovlivňuje dav natolik, že se stává lehkověrným. Dav nechce myslet kriticky a racionálně, chce podlehnout iluzi, ať už je jakákoliv. Dav se vyznačuje přehnaností citů

Vlastnosti davu Dav je nesnášenlivý - dav nepřemýšlí. To co je někým vyřčeno pokládá za samozřejmost. Nemá absolutně žádné pochybnosti co je pravda a co lež. Dav je autoritativní - jedinec není schopen davu dokázat případný omyl. Dav je konzervativní - konzervativnost davů je dána jejich nevědomím a dědičnými pudy.

Vlastnosti davu Během davových projevů dochází k řadě negativních jevů, např.: fenomén vzrůstající zločinnosti. zločiny páchány davy během demonstrací či stávek Proto postupně vznikly školy zabývající se touto problematikou.

Školy zabývající se psychologií davu italská kriminologická škola 1. škola zabývající se psychologií davu představitelem S. SIGHELE – použil termín “psychická nákaza” v davu se šíří jakási nemoc, kterou někdo (davový vůdce) přenáší na ostatní (přenášení infekce) francouzská škola je v opozici vůči psychologické stránce věci italské školy představitelem GABRIEL DE TARD (soudce) zaměřuje se na sociální příčiny zločinnosti, přistupuje komplexněji k problému zločinnosti zdůrazňuje význam výchovy

PRAMENY LE BON, Gustave. Psychologie davu. Praha: KRA, 1994, 159 s. ISBN 80-901-5278-3. ATKINSONOVÁ, R.L., ATKINSON, R.C., SMITH, E.E., BEM, D.J. Psychologie. Praha, Victoria Publishing 1995, Portál 2004. 750 s. ISBN 80-7178-640-3.