Virtuální realita a simulakra

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Advertisements

Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Renesanční hudba VY_32_INOVACE_04_Renesančni hudba.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Historie a princip INTERNET.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Média: nástroj vládnoucí třídy
Rozbor uměleckého textu
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
funkce médií ve společnosti moc médií
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Média a masová kultura Trojí pojetí kultury: antropologické, sémiotické, každodenní Zdroj masové kultury: masová společnost nebo masová média? Masová společnost:
Stravovací zvyklosti živočichů Sociální učení: Potrava.
Média a reprezentace reality
Rozsáhlé oblasti se specifickým historickým vývojem, během kterého se vyvinuly charakteristické kulturní znaky obyvatelstva. SVĚTOVÉ.
Kultura.
Masová komunikace, masová média
KRÁSA KOLEM NÁS Jako kýč jsou v umění označována díla, která jsou příliš okázalá, rušivá. Jedná se také o laciné napodobeniny a nekvalitní ztvárnění určitých.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Filosofie úvod do problému....
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
IMPRESIONISMUS.
Měření času Projekt z fyziky.
Nástroje interpretace novomediálního díla II JS_14.
Masmédia.
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
TIMe 4 Remake TIMezin Jana Horáková. TIMe 4 Remake Remake - REthinking Media Art in K©ollaborative Environments “Umělci ´postprodukce´
UM_NM_I_PS14. Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií „Nástup tištěných publikací ovlivnil jen jednu oblast kulturní komunikace.
UM_NM_I_PS12. Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií „Nástup tištěných publikací ovlivnil jen jednu oblast kulturní komunikace.
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
Virtuální realita a simulakra
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_2901_typy.reklamy Téma: Typy reklamy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Téma 7: „Vysoké a nízké“ ve vizuální kultuře
Déjà - vu Tematická oblast
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
CHARAKTERISTIKA INTERNETU
Ideologie v digitálních hrách
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Téma 5: Tělo, pohlaví a rod
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií VK Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství,
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Francouzský materialismus I
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Multimediální technika – úvod
Transkript prezentace:

Virtuální realita a simulakra

Virtualita Definice virtuality dle Nicholase Mirzoeffa (Úvod do vizuální kultury): obraz nebo prostor, který není reálný, ale jeví se, jako by byl. Virtualitu si můžeme představit „jako prostor vznikající při telefonování: není ani na místě, z něhož voláme, ani tam, kam telefonujeme, ale rozkládá se někde mezi“. Virtualita v současnosti: kyberprostor, internet, telefon, TV, virtuální realita První příklady „virtuality“ zaznamenané na konci 18. stol.: zkušenost s antickým a klasicistním uměním - J. W. Goethe (při spatření sochy Apollóna Belvederského), Thomas Jefferson (když byl fascinován obrazem J. G. Drouaise Marius a Gal). Soustředěné vnímání umění, na něž tehdy začal být kladen důraz, umožnilo proniknout do „virtuálního dávnověku“. „Virtuální starověk“: iluzivně působící historické a/nebo krajinářské motivy – velkoformátové obrazy (ambiente), malovaná a insceno-vaná panoramata, stereoskop… film. K tomu i prez. VK02, 6. část. Další snímek: detail z panoramatu bitvy u Lipan (Luděk Marold, 1898)

Simulace/simulakra dle Jeana Baudrillarda Guy Debord rozvinul z marxistických pozic kritiku Společnosti spektáklu (1. vyd. 1967), společnosti plně ovládanou zábavnou konzumní podívanou. Jean Baudrillard (1929-2007), francouzský filosof, sociolog a fotograf. Jeho nejznámější spis: Simulacres et Simulation (1985), v němž definuje simulakrum jako znak, který nemá žádný protějšek, referent, ani precedens v reálném životě, jako virtuální kopii neexistujícího originálu, která je skutečnější než skutečnost. Není tedy nutně znázorněním něčeho jiného a fakticky může věc, jíž znázorňuje, anticipovat. Konec 20. století je podle něj dobou, v níž se obrazy staly skutečnějšími než skutečnost a vytvořily tak hyperrealitu, v níž simulace nahradila zobrazení a reprodukce. Stírání rozdílu mezi realitou a simulací vysvětluje pomocí těchto fenoménů: vliv médií (TV, film, tisk, internet) – komerční představy zamlžují hranice mezi věcmi potřebnými a nepotřebnými „směnitelnost“ reality – hodnota věcí je určena penězi, nikoliv jejich užitečností mnohonárodnostní kapitalismus – odcizuje předměty místům, kde byly vyrobeny, a „původním“ surovinám, které se využívají k jejich tvorbě urbanizace – lidé se odcizují přírodě jazyk a ideologie – jazyk je používán k zastírání reality, zejména názorově dominantními skupinami

Pastiš, parodie, remake… postmoderní citace a variace Citace, variace, apropriace apod. jsou typické pro postmoderní kulturu. Díla už neodkazují na realitu, ale na jiná díla. Umberto Eco napsal r. 1984 v komentáři ke svému románu Jméno Růže, že v éře postmoderny už člověk nemůže říci „Miluji tě“, ale: „Jak říká Barbora Cartland v jednom svém románu: Miluji tě.“ Příručka Studia vizuální kultury: „postmodernismus je charakteristický jakousi vyčerpaností ze všeho nového a pocitem, že vše již bylo. Postmodernismus se ptá: Mohou se ještě někdy zrodit nové myšlenky a obrazy, věci, které nikdo předtím nevymyslel? A záleží na tom? Dnešní svět obrazů se skládá z nesčetného množství remaků, kopií, parodií, replik, reprodukcí a remixů.“ Pastiš: způsob napodobování, citování a vypůjčování si z předchozích stylů bez jakéhokoli ohledu na historii nebo dodržování pravidel. Pastiš můžeme vnímat jako imitaci, která se hlásí sama k sobě jako k imitaci a kombinuje prvky z jiných zdrojů. Slovo pastiš vzniklo úpravou italského pasticcio, tj. dílo, které vzniklo spojováním prvků (např. asambláž, koláž, capriccio – kompozice s prvky z různých míst, reálných i nereálných). Tradice spojování různorodých prvků sahá až do manýrismu k G. Arcimboldovi či ještě dále. Vizuální citace známých děl se využívají v reklamě (Studia vizuální kultury, kap. 3).

Současné variace na obraz Křik (Výkřik) Edvarda Muncha z r. 1893

Modernistické variace Jean-François Millet, Klekání (Angelus), 1859 Salvador Dalí, Archeologická reminescence na Milletův Angelus, 1935 Variace byly běžné už v modernismu (např. na obraz D. Velazqueze Las Meninas, viz prez. VK01, 3. část), avšak zůstávaly ve sféře „vysokého umění“, bez odkazů na populární kulturu.

Médium televize TV a video art Nam June Paik Pre-Bell-Man, 1990 socha před Muzeem komunikace ve Frank-furtu nad Mohanem Další snímek: Týž, Electronic Super-highway: Continental U.S., Alaska, Hawaii, 1995

Kritika televize Günther Anders, Die Welt als Phantom und Matrize (1956). Navázal na Waltera Benja-mina a Theodora Adorna. „To specifické v této situaci vytvořené přenášením spočívá v její ontologické dvojznačnosti.“ Vysílané události jsou fantomy. „Neboť fantomy nejsou ničím jiným než formami, které vystupují jako věci.“ Televize je stroj, který produkuje zcela určitý typ člověka, „masového poustevníka“. „Modelem smyslového vnímání dnes není jako v řecké tradici vidění; ani jako v židovsko-křesťanské tradici slyšení, nýbrž jezení. Byli jsme vlavírováni do industriální orální fáze, v níž kulturní kaše klouže hladce do žaludku.“ Neil Postman, Amusing Ourselves to Death, 1985 (česky 1999, 2010) „Americká televize je krásné představení, každodenní chrlení tisícovek obrazů, oko si ani na chvíli neodpočine, neustále je k vidění nového. Široká paleta témat s minimál-ními nároky na porozumění. Je plně oddána poslání zásobovat publikum zábavou.“ „Mnohokrát se ukázalo, že daná kultura je schopná přežít dezinformace a falešná mínění. Nikdo však dosud nedoložil, že může přežít i tehdy, dokáže-li obsáhnout celý svět ve dvaadvaceti minutách. Nebo určuje-li hodnotu zpráv podle toho, kolik lidí rozesmály.“

Teorie médií Marshal McLuhan Neil Postman

Současná polemika proti obrazům podle Bild-Anthropologie Hanse Beltimga Michel Foucalt „Krize reprezentace“: Obrazy jsou zodpovědné za to, že reprezentace světa se ocitla v krizi. Jean Baudrillard nazývá obrazy „vrahy reálného“. Krize je způsobena pochybnostmi o re-ferenční schopnosti obrazů vůči realitě. Ke krizi analogie přispěl také digitální obraz, jehož ontologie se zdá být nahrazena logikou jeho produkce. Snad začala krize obra-zu již ve stavu totální analogie, když se obrazy ve filmu a videu spojily se zvukem a pohybem, tedy se starými výsadami života. Teprve poté, co obrazy postupně ztratily téměř všechny registry, které se zdály být vyhrazeny životu, přistoupili producenti obrazů na novou taktiku. Začali se zobrazováním virtuálních světů, které triumfují nad nutností analogie a existují jen v obraze. Jiná ten-dence je přesně opačná: reality show. Belting hledá východisko z „krize reprezentace“ skrze kulturní antropologii, obnovením vztahu médium-obraz-tělo (prez. VK02, 7. část).

První TV reality show: seriál American Family (od 1973), v Británii Family (od 1974) Zpočátku předváděly scény z každodenního života jakoby z pohledu „mouchy na stěně“, později více prvků exhibicionismu, jako v seriálu The Real World (od r. 1992), v němž jsou aktéři, mladí lidé, soustředěni v pronajatém domě. The Broken Family, rodina Loudových z Kalifornie se rozpadla během natáčení seriálu – komentář J. Baudrillarda (1984): „odehrává se zde obětní špektákl předkládaný dvaceti miliónům Američanů. Liturgické drama masové společnosti.“

Média v postindustriální společnosti Obvyklé kategorie zkoumané u nových médií: interaktivita, hypermédia. Lev Manovich uplatňuje následujících pět: číselná reprezentace, modularita, automatizace, variabilita, kulturní překódování. Logika starých médií odpovídá logice industriální masové společ-nosti – ta sledovala film, rozhlas, televizi i tištěná média. Logika postindustriální společnosti je založena na individuální objednávce, ne na masové standardizaci. V této společnosti „si každý občan může zkonstruovat svůj vlastní životní styl“. Z toho vyplývá: „přechod od konstant k proměnným, od zvyku k volbě, provází ve všech oblastech života současné společnosti morální úzkost“. Viz Lev Manovich, Principy nových médií, online: http://www2.iim.cz/wiki/images/5/52/Manovich2-02i.pdf. I v postindustriální společnosti však převažující kulturní formou zůstává „masová konzumace“, proto např. Andersovy a Postmanovy kritiky média televize nepozbývají na aktuálnosti, byť došlo ke změně.