Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – dělení podle technologie 1 Ročník:3.
Advertisements

Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Digitální učební materiál
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
28. Elektrický proud v polovodičích
Vlastní vodivost.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Kombinační logické obvody
Provedení logických obvodů
Vnitřní paměti a jejich rozdělení. 2 Vnitřní paměti jsou ty, které jsou umístěny na základní desce mikropočítače nebo počítače. Vnitřní paměti se vyrábějí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity
Kombinační logické obvody
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Základní dělení a parametry logických členů
Dvojčinné výkonové zesilovače
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ZAPOJENÍ LOGICKÝCH FUNKCÍ POMOCÍ OBVODŮ NOT, OR, AND, NOR, NAND
ZÁKLADNÍ LOGICKÉ FUNKCE
Čtvrté laboratorní cvičení
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Realizace logických obvodů
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceVysvětlení.
VY_32_INOVACE_CIT_01. Logická proměnná – nabývá dvou hodnot log 0 a log 1 (L, H) Logická funkce – vzájemná závislost vstupních a výstupních proměnných.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotacePostup.
BIPOLÁRNÍ TRANZISTOR Ing. Jaroslav Chlubný. 1 STRUKTURA NAPÁJENÍ A PROUDY TRANZISTORU ZÁKLADNÍ ZAPOJENÍ TRANZISTORU TYPY A PARAMETRY Bipolární tranzistor.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
VY_32_INOVACE_CIT_02. VA charakteristika závěrný směr propustný směr U P N U Vyprázdněné oblasti se zvětší, protéká pouze velmi malý proud P N lNlN lPlP.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tranzistory Tranzistor je třívrstvá polovodičová součástka u které se střídají přechody PN. Podle uspořádání přechodů mohou být tranzis- tory buď NPN nebo.
Paměti VY_32_INOVACE_CIT_17. Základní pojmy Kapacita – max. množství informace, které lze uložit (bit, byte, kB, MB, GB, 1k = 1024) Organizace – paměťové.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Kombinační logické obvody
VY_32_INOVACE_CIT_04 Technika TTL a CMOS.
Číslicová technika.
VY_32_INOVACE_CIT_12 Komparátory.
Číslicová technika.
Základní zapojení tranzistoru se SE
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Integrované logické členy
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Syntéza kombinačních logických obvodů
Tato prezentace byla vytvořena
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Číslicová technika.
Logické funkce a obvody
Logické funkce a obvody
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Číslicová technika - realizace logických operátorů -
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Transkript prezentace:

Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0734 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_CT-2-17-Bc2 Předmět: Číslicová technika Ročník: 2. Tematický celek: Kombinační obvody Hradla TTL a CMOS - cvičení Autor: Ing. Pavel Bachura Datum tvorby: 05.09.2013

Obsah tematického celku Realizace logických funkcí TTL – hradlo NAND CMOS – hradlo NOT Příklad použití funkcí dvou proměnných Použitá literatura

Klíčová slova Logická funkce Hradlo TTL CMOS

Realizace logických funkcí Pro realizaci některých logických funkcí - typicky AND, OR, NOT, NAND, NOR a XOR se vyrábí elektronické, pneumatické, hydraulické, případně i jiné stavební prvky zvané hradla. Velmi rozšířená jsou elektronická hradla vyrobená technologií (complementary metal oxide semiconductor) s unipolárními tranzistory a starší technologií TTL (transistor–transistor logic) s bipolárními tranzistory. Pro lepší představu o funkci hradel si nyní ukážeme vnitřní strukturu zapojení nejpoužívanějších z nich.

Realizace logických funkcí Pro realizaci některých logických funkcí - typicky AND, OR, NOT, NAND, NOR a XOR se vyrábí elektronické, pneumatické, hydraulické, případně i jiné stavební prvky zvané hradla. Velmi rozšířená jsou elektronická hradla vyrobená technologií (complementary metal oxide semiconductor) s unipolárními tranzistory a starší technologií TTL (transistor–transistor logic) s bipolárními tranzistory. Pro lepší představu o funkci hradel si nyní ukážeme vnitřní strukturu zapojení nejpoužívanějších z nich.

TTL – hradlo NAND a b y 1 I2 I1 Je-li log. 1 na obou vstupech víceemitorového tranzistoru T1 (modrá propojka), bude se jeho přechod báze-emitor chovat jako dioda v propustném směru. Naznačenou cestou poteče relativně malý proud I1 do báze T2. T2 bude otevřený a pustí proud I2 do báze T4, který bude rovněž otevřený. Na jeho kolektoru (výstupu y) bude napětí pod 0,4V => log. 0. T3 bude uzavřen.

TTL – hradlo NAND a b y 1 I2 I1 Je-li log. 0 na jednom nebo obou vstupech víceemitorového tranzistoru T1 (modrá propojka), bude otevřen proudem I1 a na jeho kolektoru bude napětí pod 0,4V. Tranzistory T2 i T4 budou zavřené. T3 bude otevřený proudem I2 a pustí proud do zátěže výstupu (bude-li tam). Na výstupu y bude napětí od 2,4V do Ucc (5V) => log. 1.

CMOS – hradlo NOT a y 1 Je-li log. 0 na vstupu x (modrá propojka spojí vstup x s kostrou), tzn. na řídicích elektrodách obou tranzistorů MOS, bude záporným napětím otevřen tranzistor T1 s kanálem typu P a zavřený T2 s kanálem typu N. I1 T1 tedy pustí proud do zátěže výstupu (bude-li tam). Na výstupu y bude napětí blížící se Ucc (3 – 18V) => log. 1.

CMOS – hradlo NOT a y 1 Je-li log. 0 na vstupu x (modrá propojka spojí vstup x s kaldným napájecím napětím), tzn. na řídicích elektrodách obou tranzistorů MOS, bude kladným napětím otevřen tranzistor T2 s kanálem typu N a zavřený T1 s kanálem typu P. I2 T2 tedy spojí výstup s kostrou. Na výstupu y bude napětí blížící se 0V => log. 0.

TTL – hradlo NOR a b y 1 Je-li log. 0 na jednom nebo obou vstupech víceemitorového tranzistoru T1 (modrá propojka), bude otevřen proudem I1 a na jeho kolektoru bude napětí pod 0,4V. Tranzistory T2 i T4 budou zavřené. T3 bude otevřený proudem I2 a pustí proud do zátěže výstupu (bude-li tam). Na výstupu y bude napětí od 2,4V do Ucc => log. 1.

Použitá literatura 1. Antošová, M., Davídek V.: Číslicová technika. Nakl. KOPP, 2009.