Kapraďorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kapraďorosty – Plavuně, Přesličky a Kapradiny
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
KAPRADINY.
KAPRAĎOROSTY VY_52_INOVACE_B1 – 32 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
KAPRAĎOROSTY.
Oddělení: Kapraďorosty
MECHOROSTY.  nejstarší suchozemské vyšší rostliny (dochované do současnosti)  nemají pravá vodivá ani podpůrná pletiva  rostou ve skupinách a trsech.
PRVOHORY VY_32_INOVACE_15_23. Prvohory – éra trilobitů před 545 mil. lety – 250 mil. lety Trilobiti nálezy i z našeho území oblast Barrandienu V interaktivní.
Árónovité (Araceae) Č ele ď : Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Živá příroda – rostliny Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_B_08_ŽIVÁ PŘÍRODA-ROSTLINY.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VÝTRUSNICE A VÝTRUSY KAPRADIN Výuková prezentace pro Seminář z přírodopisu dokončeno
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Lenka Němcová Název: VY_32_INOVACE_04_Př7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Kapradiny.
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Vegetativní orgány Kořen
KAPRAĎOROSTY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU
Rostliny z našeho okolí
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Árónovité Čeleď: (Araceae) Dostupné z Metodického portálu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Kapraďorosty.
Mechorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
KAPRADINY VALÉRIE75. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: .
AUTOR: Lenka Hrnčířová
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
zpracovaný v rámci projektu
Krytosemenné rostliny
Výtrusné rostliny - mechorosty
HÁJ NA JAŘE I..
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
Přírodopis Plavuně.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Výtrusné rostliny - přesličky
AUTOR: Lenka Hrnčířová
STULÍK ŽLUTÝ BLATOUCH BAHENNÍ
VY_32_INOVACE_28_Blatouch_bahenni Přírodověda - 5. ročník
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Kapraďorosty – plavuně, přesličky
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
Přesličky a plavuně.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VÝTRUSNÉ ROSTLINY KAPRAĎOROSTY.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Příprava na písemku Obrázky 1.
VY_32_ INOVACE_ 01_ PŘÍRODOVĚDA 5
VY_32_INOVACE_04-60 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Kapradiny-pracovní list
VY_32_INOVACE_09- Sasanka hajní Přírodověda - 5. ročník
Kapraďorosty.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
PLAVUNĚ Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Krytosemenné rostliny
Transkript prezentace:

Kapraďorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

Základní pojmy Jarní lodyhy Výtrusný klas Letní lodyhy Ostěra Výtrusnice Výtrus = spóry Prokel Zárodečníky Pelatky Oplození Růžice = nálevka Výtrusné rostliny Rodozměna Přeslenité větvení Oddenek Jarní lodyhy Výtrusný klas Letní lodyhy

Kapraďorosty Rozdělení: Hlavní rostliny prvohor Plavuně Přesličky Kapradiny Hlavní rostliny prvohor Výtrusné rostliny, ale již cévnaté – mají vyvinuté vodivé pletivo – proudí jím živiny Rodozměna Střídání tvorby pohlavních buněk s tvorbou výtrusů

Plavuně Největší rozvoj byl v prvohorách Drobné byliny s vidličnatě větveným stonkem a šupinatými listy Dnešní plavuně rostou po celém světě, zvláště pak v tropech Je známo přibližně 450 druhů Plavuň vidlačka Roste ve světlých jehličnatých lesích Je chráněná

Zápis do sešitu Kapraďorosty - Rozdělení: Hlavní rostliny prvohor Plavuně, Přesličky, Kapradiny Hlavní rostliny prvohor Výtrusné rostliny, ale již cévnaté – mají vyvinuté vodivé pletivo – proudí jím živiny Rodozměna Střídání tvorby pohlavních buněk s tvorbou výtrusů Plavuně Drobné byliny s vidličnatě větveným stonkem a šupinatými listy Plavuň vidlačka Roste ve světlých jehličnatých lesích - je chráněná

Přesličky Vytrvalé vyšší cévnaté rostliny Nadzemní lodyhy – menší než 1 m (tropické až 12 m) Stonek se přeslenitě větví Lodyhy duté s rýhovaným a článkovaným stonkem – velká centrální dutina Listy často vyrůstají přeslenitě a srůstají v zubatou pochvu, jsou drobné, šupinovité Všechny přesličky jsou mírně jedovaté Přesličky jsou rozšířeny téměř po celém světě zhruba v pětatřiceti druzích Přeslička rolní – v lodyze se ukládá oxid křemičitý, takže je křehká a na dotek drsná

Přeslička největší Přeslička lesní Přeslička bahenní Přeslička lesní

Rozmnožování Přečkává zimu plazivým článkovitým oddenkem Nezelené jarní lodyhy zakončené výtrusným klasem → po vyprášení zasychají Zelené letní lodyhy – asimilací vytvoří zásobní látky (oddenek) Přeslička rolní

Zápis do sešitu Přesličky Vytrvalé vyšší cévnaté rostliny, mírně jedovaté Stonek se přeslenitě větví Lodyhy s dutým rýhovaným a článkovaným stonkem Listy často vyrůstají přeslenitě a srůstají v zubatou pochvu, jsou drobné, šupinovité Přeslička rolní V lodyze se ukládá oxid křemičitý, takže je křehká a na dotek drsná Nezelené jarní lodyhy zakončené výtrusným klasem → po vyprášení zasychají Zelené letní lodyhy – vytvoří zásobní látky (oddenek) Přečkává zimu plazivým článkovitým oddenkem Přeslička největší, Přeslička lesní, Přeslička bahenní

Kapradiny Nejdokonalejší skupina výtrusných rostlin Vyskytují se krom pouští a polopouští po celé Zemi V tropech mohou být i stromovitý vzrůst Přezimující oddenek – vyrůstají z něho kořeny a z jednoho místa růžice ( nálevka ) listů voda stéká do středu rostliny a odtud vyrůstají spirálovitě stočené nové listy

Rozmnožování kapradiny Ostěra

Z výtrusu vyklíčí prokel na němž vzniknou zárodečníky i pelatky, Na prokelu dojde k oplodnění a z prokelu začne vyrůstat kapradina Na kapradině buď na spodu listu ( Kapraď samec) nebo na zvláštním listu ( Pérovník pštrosí) se vytvoří kupky výtrusnic, které chrání tzv. ostěra – blanitá šupina Ve výtrusnicích dozrají výtrusy a výtrusnice prasknou Výtrusy vyklíčí ve vlhkém prostředí v prokel a rodozměna se opakuje Kupky výtrusnic Chráněné ostěrou

Zápis do sešitu Kapradiny Nejdokonalejší skupina výtrusných rostlin Přezimující oddenek – vyrůstají z něho kořeny a z jednoho místa růžice ( nálevka ) listů – voda stéka do středu rostliny a odtud vyrůstají spirálovitě stočené nové listy Rozmnožování kapradin: Z výtrusu vyklíčí prokel – na něm zárodečníky, obsahující samičí pohlavní buňky a pelatky samčí pohlavní buňky Poté na prokelu dojde k oplodnění a z oplodněné buňky začne vyrůstat kapradina Na kapradině buď na spodu listu ( Kapraď samec) nebo na zvláštním listu ( Pérovník pštrosí) se vytvoří kupky výtrusnic, které chrání tzv. ostěra – blanitá šupina Střídání pohlavních buněk a výtrusů = rodozměna Ve výtrusnicích dozrají výtrusy a výtrusnice prasknou Výtrusy vyklíčí ve vlhkém prostředí v prokel a rodozměna se opakuje

Papratka samičí Osladič obecný Hasivka orličí Sleziník routička

Kapraď samec Jelení jazyk Sleziník zelený Sleziník červený

Žebrovice různolistá Pérovník pštrosí

Zápis do sešitu Základní druhy kapradin Kapraď samec Papratka samičí Osladič obecný Hasivka orličí Sleziník zelený Sleziník červený Sleziník routička Pérovník pštrosí Žebrovice různolistá Jelení jazyk

Úkoly k zopakování Zdůvodněte, proč je lodyha přesličky rolní křehká ? Které lodyhy má přeslička rolní? Vysvětlete jejich funkci. Popište životní cyklus kapradin. Jak vyrůstají mladé listy kapradin a proč? Co je to ostěra? Vysvětlete její funkci.

Zdroje: http://botanika.bf.jcu.cz/materials/fotogalerie-nahledy.php?family=Woodsiaceae&name= Přirodopis 6, Věra Čabradová, František Hasch, Jaroslav Sejpka, Ivana Vaněčková, FRAUS, Plzeň, 2003