Zajímavé chemické pokusy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kouzelný den v laboratoři na SOŠ ve Veselí nad Lužnicí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Titan Sloučeniny TiO2 (minerál rutil – v přírodě titan v ox. čísle 4)
Kvantitativní analytická chemie
Bouřka pod vodou.
Pokusy ve zkumavce.
REAKCE ANIONTů Praha – město našeho života
Cukry I VY_32_INOVACE_CH1 – 18 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Laboratorní práce Sacharidy I. PaedDr. Jiřina Ustohalová.
Analytická chemie Kvalitativní analýza
Kyseliny a zásady.
Radiační chemie – Katalyzátory Klára Opatrná Jakub Hofrichter.
Analytická chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Typy chemických reakcí
Příprava, vlastnosti, užití
Výroba kyseliny dusičné
Esterifikace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
„Co má rum společného s vínem?“
Soutěž pana ZKUMAVKY FINÁLE.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
Prvky VI.B skupiny chróm (24 Cr) výskyt: chromit - FeO . Cr2O3
Soutěž pana ZKUMAVKY FINÁLE Pokyny Odpovídejte pouze přeškrtnutím okénka se správnou odpovědí 1. otázka abcd.
Bengálský oheň Richard Horký. Bengálský oheň Jedná se o reakci, která se používá v zábavné pyrotechnice Jedná se o směs škrobu, chlorečnanu draselného.
VY_32_INOVACE_8A3 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Barevné plameny.
ALKOHOLY II. vlastnosti a reakce
Přírodovědné praktikum Sacharidy 9. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
LABORATORNÍ PRÁCE Organická analýza PaedDr. Jiřina Ustohalová
LABORATORNÍ PRÁCE Vitamíny I. PaedDr. Jiřina Ustohalová
Laboratorní práce č. 2 Destilace Mgr. Helena Roubalová
Bezpečnost práce v chemii
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
odměrná analýza – volumetrie
ROZTOKY Obr Obr. 2.
úlohy proteinů Proteiny (bílkoviny) stavební katalytická
Příprava peroxidu chromu Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek VY_32_INOVACE_8A17.
Jak vznikají soli.
Jméno : Ing. Renata Šandová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Acidobazické indikátory
VY_32_INOVACE_CHK4_5860 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
LABORATORNÍ PRÁCE Sacharidy II. PaedDr. Jiřina Ustohalová
Neutralizace.
Efektní chemické pokusy
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Hydroxidy.
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
8.2 Nepostradatelné kyseliny.
Jak připravit víno z vody Efektní pokus Motivační pokus Žákovský pokus - neutralizace.
Žákovský pokus Hydrolýza solí a stanovení pH Ing. Lenka Molčanová.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Přírodní látky 1. Sacharidy.
Taky nemáte rádi Halloween?
Chemické nádobí a pomůcky.
Chemie 9. třída Vytvořil : Mgr. Tomáš Kordula
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
odměrná analýza – volumetrie
VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC
Agrochemie – 3. cvičení.
Ch_007_Chemické reakce_Rozkladné
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

Zajímavé chemické pokusy

Sloní pasta Reakce H2O2 s jodidem draselným Pomůcky: Odměrný válec (vyšší a užší- 100ml), plastová miska, kádinka Chemikálie: Nasycený roztok Kl, 30% roztok H2O2, saponát, (potravinářské barvivo) Postup: V odměrném válci dochází nejpravděpodobněji ke dvěma reakcím- k reakci H2O2 s Kl a ke katalytickému rozkladu H2O2 Peroxid vodíku reaguje s jodidem draselným za vzniku jódu a hydroxidu draselného. Vzniklý jód je možno dokázat přikápnutím škrobu, pěna následně zfialoví. 2 KI + H2 O2 –> 2 KOH + I2 Druhou probíhající reakcí je katalytický rozklad peroxidu vodíku: 2H2O2 → 2H2O + O2

Dehydratace sacharidů Dehydratace sacharidů (cukrů) s kyselinou sírovou Dehydratací sacharidů (např. koncentrovanou kyselinou sírovou) vzniká uhlík a vodní pára. Dehydrataci sacharosy vyjadřuje následující chemická rovnice: C12H22O11 → 12 C + 11 H2O Postup: Do vysoké zkumavky nasypeme 3 lžíce sacharosy C12H22O11 a přilijeme k ní 5 ml koncentrované kyseliny sírové H2SO4. Můžeme pozorovat, že sacharoza nejprve hnědne (karamelizuje) a posléze uhelnatí (mění se na černý uhlík). Koncentrovaná kyselina dehydratační činidlo, čili odnímá vodu sacharose. Tato reakce je exotermní.

Dichromanová sopka Principem je exotermický rozklad dichromanu amonného: (NH4)2Cr2O7  ―>  Cr2O3 + N2 + 4 H2O Pomůcky: kahan, stojan, síťka Chemikálie: dichroman amonný Postup: Dichroman navršíme na síťku a zapálíme kahan. Výchozí látka (dichroman amonný) je jasně oranžová – tato barva je charakteristická pro všechny dichromany. Produkt je tmavě zelený, což je barva charakteristická pro chromité soli.

Hrnečku vař Reakce peroxidu vodíku s manganistanem draselným Pomůcky: Odměrná baňka (250 ml), podložní tác, odměrná zkumavka, kádinka (100 ml) Chemikálie: Manganistan draselný (nasycený roztok), peroxid (30 %), saponát Postup: Připravíme si podložní tác, na který dáme odměrnou baňku. V kádince si mezitím odměříme 75 ml roztoku peroxidu vodíku a pár kapek saponátu. Tuto směs nalijeme do odměrné baňky. Obsah baňky promícháme. Poté si v odměrné zkumavce odměříme 10 ml manganistanu draselného a tento objem nalijeme do odměrné baňky. Pozorujeme velmi rychlou reakci.

Amoniaková fontána Pomůcky: Baňka s kulatým dnem (500 ml), kahan, zápalky, indikátorové papírky, zátka s trubicí, vana s vodou Chemikálie: Koncentrovaná NH3, indikátor (thymolftalein) Postup: Do silnostěnné baňky s kulatým dnem nalijeme 2ml koncentrovaného roztoku amoniaku. Opatrně zahřívejte baňku nad plamenem, až se celá naplní plynným amoniakem. Baňku uzavřete zátkou s trubicí na konci zúženou, která sahá do baňky. Druhým koncem ponoříme trubici do kádinky s vodou, do které jste přidali několik kapek thymolftaleinu nebo fanolftaleinu. Amoniak se rozpouští ve vodě, čímž dochází k vytvoření podtlaku. Následně se nasává voda do baňky. Přidaný thymolftalein způsobuje modré zbarvení roztoku uvnitř baňky, jelikož amoniak se chová jako zásada. Fenolftelein způsobuje růžové zabarvení.

Chemický chameleon V kádince jsme rozpustili ve vodě malé množství cukru a hydroxidu sodného. V další kádince jsme rozpustili několik krystalků manganistanu draselného a tento červenofialový roztok přidali do bezbarvého roztoku cukru a hydroxidu. Směs jsme intenzivně míchali a sledovali změny barev.

Na pokusech a prezentaci se podíleli:

DĚKUJEME ZA POZORNOST