Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Helena Fialová Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_V.M2TŠ_ZLOMEK Téma: M- 8. ročník – zlomek, čtení zlomků Název sady: Matematika 2. stupeň TŠ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3407
Anotace: Prezentace je určena pro 8. ročník speciální základní školy První část prezentace představuje seznámení se slovem ZLOMEK (list č. 3) Druhá část je zaměřena na výklad učiva (list č. 4 – 9) Závěr tvoří procvičování pojmenování a zápisu zlomků ( list č. 10 a 11) Metodické pokyny: Žáci na základě vhodně zvolených otázek společně s učitelem vyvozují nové poznatky, odpovídají na otázky a znázorňují zlomky Inovace: Interaktivní způsob učení Prezentace na interaktivní tabuli Pomůcky: interaktivní pero nebo fix, psací potřeby, sešit
ZLOMKY Slovem ZLOMEK rozumíme určitou část CELKU. Za celek považujeme například bochník chleba nebo tabulku čokolády.. Jana vystřihla proužek papíru a rozdělila ho na dvě stejné části. Každá část se nazývá jedna polovina. 1 2 1 2 Potom vystřihla druhý proužek a rozdělila ho na čtyři stejné díly. Vybarvila jeden díl – jednu čtvrtinu. 1 4 1 4 1 4 1 4
ZLOMKY – části kruhu 1 2 1 4 1 8 jedna osmina jedna polovina Počet stejných částí: 2 Počet stejných částí: 4 Počet stejných částí: 8 1 2 1 4 1 8 jedna osmina jedna polovina jedna čtvrtina 3 části 1 3 2 3 3 jedna třetina dvě třetiny tři třetiny
Jak zapisujeme a čteme ZLOMKY. čitatel 2 3 ZLOMEK Zlomková čára jmenovatel Čteme: Dvě třetiny
PAMATUJ! ČITATEL zlomku udává počet stejných dílů, je-li v čitateli 0, pak celý zlomek se rovná 0. JMENOVATEL je číslo (nesmí to být 0!), které udává, na kolik stejných dílů je zlomek rozdělen. Je-li ve jmenovateli 0, pak zlomek nemá smysl! ZLOMKOVÁ ČÁRA je to samé jako dělení. Například: Zlomek s čitatelem větším než jmenovatel, je větší než 1. Například: 1 2 2 6 = 1 : 2 = 2 : 6 9 2 5 3 > 1 > 1
Zlomek, jehož čitatel je stejný jako jmenovatel, se rovná jedné. Babička upekla koláč. Rozdělila ho na čtvrtiny. Na kolik dílů ho rozdělila? Protože měla čtyři vnoučata, rozdělila ho na 4 stejné části ( čtyři čtvrtiny). 1 4 1 4 1 4 1 4 4 = koláče = 1 koláč (jeden celek) + + + Zlomek, jehož čitatel je stejný jako jmenovatel, se rovná jedné.
Jak pojmenujete tyto zlomky? Dopiš do čtverečků. 2 8 = 1 = 1 = 1 = 1 Řešení: 3 4 = 1 = 1 = 1 = 1
1. ÚKOL: Zapište zlomkem barevné části obrazců. Řešení: Byli jste úspěšní? Jste 1111111111…. 1 2 2 4 3 8 5 6 2. ÚKOL: Zapište zlomkem: (Použijte IT pero.) a) jedna polovina b) dvě pětiny c) tři třetiny 1 2 2 5 3
Pracovní list pro samostatnou práci: Vyjádřete zlomkem: jedna pětina jedna šestina jedna třetina jedna desetina dvě pětiny pět sedmin tři čtvrtiny čtyři devítiny
Pracovní list pro samostatnou práci: Vyjádřete zlomkem: ŘEŠENÍ: jedna pětina jedna šestina jedna třetina jedna desetina 1 5 1 6 1 3 1 10 dvě pětiny pět sedmin tři čtvrtiny čtyři devítiny 2 5 5 7 3 4 4 9
Zdroje Citováno: 10.12.2012. [cit. 2012-12-10]. ODVÁRKO, Oldřich a Jiří KADLEČEK. Matematika pro 6. ročník základní školy, 1 díl. 2. vydání. Žitná 25, 117 01 Praha 1: Prometheus, s.r.o., 1999, 80 s. Učebnice pro základní školy. ISBN 80-7196-142-6. Automatické tvary: Vlastní animace Citováno: 10.12.2012. [cit. 2012-12-10].