Baroko a Klasicismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FRANCOUZSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
Advertisements

Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Klasicismus a empír Pro žáky 8. ročníku ZŠ
KLASICISMUS Sestavil: 2012 Klasicismus je umělecký směr, který se inspiruje hlavně středověkými vzory a zdůrazňuje střízlivý rozum, uměřenost a pravidelný.
Románský sloh.
RENESANCE A HUMANISMUS
Barokní kultura 17. a 18. stol. sochařství hudba a divadlo
19. století Klasicismus.
KLASICISMUS.
Klasicismus a romantismus
Empír - (z lat. empire = císařství )
Klasicismus umělecký směr 17. století, Francie
Klasicistní malířství
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Klasicismus Umění 19. století.
KLASICISMUS EMPÍR.
Obecná charakteristika Architektura
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Závěr 18. století – poč. 19. století
KLASICISMUS VY_32_INOVACE_ 15 Klasicismus.
Umělecké slohy a moderní umění 4. Empír
RENESANCE A HUMANISMUS
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance a humanismus
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Klasicismus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_11_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
KLASICISMUS (18. stol. – přelom 18. – 19. st.,
Klasicismus Empír.
Kateřina Hrudková, Amálie Knotová, 1.B.
Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Klasicismus a empír 18. – 19. století.
Rokoko, klasicismus - 2 Označení materiálu:
Umělecké směry 19. století
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
VY_32_INOVACE_209_Klasicismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
ARCHITEKTONICKÉ SLOHY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
Název školy: ZŠ Průhonice
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Klasicismus VY_32_INOVACE_46_933
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
Architektura do začátku 20. století.
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy: Základní škola Netvořice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
Architektonické směry
KLASICISMUS Přelom 18./19. STOLETÍ.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Rokoko, klasicismus Označení materiálu:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Osvícenství, klasicismus
Transkript prezentace:

Baroko a Klasicismus

Donatello David David Michelangelo David Bernini

Gian Lorenzo Bernini – sochař, architekt, malíř

https://cs.wikipedia.org/wiki/Bazilika_svat%C3%A9ho_Petra

Caravaggio

Klasicismus (vzniká v polovině 18. stol.) Začal v období vlády Ludvíka XV. a pokračoval za Ludvíka XVI., je to období Velké francouzské revoluce a vrcholí v napoleonském empíru. Je to umělecký směr, který se inspiruje především antickými vzory a zdůrazňuje střízlivý rozum, uměřenost a jasný, pravidelný řád. Vznikl v polovině 18. století jako reakce na citové až vášnivé baroko.

Doba osvícenského absolutismu Stal se slohem osvíceneckých panovníků. (Ludvík XVI., Josef II.) Pro další vlnu klasicismu, kterou přinesl Napoleon Bonaparte a napoleonské války se užívá označení empír (z franc. empire, císařství). Ve druhé polovině 19. století se klasicistní architektura stala slohem běžné městské výstavby a ve 20. století se několikrát vrátila jako výraz pevnosti a síly i jako sloh diktátorských a totalitních režimů.

reakce na citově působivé baroko s velkými tématy lidské naděje a touhy, ale také utrpení a smrti, i na hravé a ozdobné rokoko. zdůrazňuje střízlivý rozum, racionalitu, uměřenost a strohý až přísný, ale srozumitelný, řád. Podobně jako renesance hledal klasicismus inspiraci zejména v antice, odkud spisovatelé, malíři a sochaři čerpali i svá témata, kdežto architekti přebírali mnoho prvků klasické architektury. Klasicismus svazuje uměleckou tvorbu poměrně přísnými pravidly - tak jako řecká architektura - protože je přesvědčen, že právě v této strohé uměřenosti je trvalá, nadčasová krása.

Největším myslitelem období klasicismu byl Immanuel Kant. Mír, bezpečí a prosperita vyžadují pevný veřejný řád a silného panovníka, který jej dokáže prosadit. Proto se diktátorské režimy 20. století opakovaně vracely k různým vyprázdněným formám klasicismu, například v architektuře italského fašismu, nacismu i v socialistickém realismu 50. let 20. století.

Architektura Nejnápadněji se klasicismus projevoval v architektuře, kde navázal na renesanční architekturu Andrea Palladia (1508 – 80). Palladio - italský pozdně renesanční architekt a teoretik architektury. Často je považován také za nejvlivnější osobnost v historii západní architektury a v jeho spojení mluvíme také palladianismu.

Vila Rotonda https://cs.wikipedia.org/wiki/Andrea_Palladio#/media/File:Villa_Rotonda_side(2).jpg

Kruhová vila u Vicenzy. Má 4 stejné strany, každou s portálem ve tvaru chrámové fasády. seskupené kolem centrální síně. Touha po novotě se setkala s běžným architektonický účelem (těžké na obývání).

https://cs.wikipedia.org/wiki/La_Rotonda#/media/File:PalladioRotondaPlan.jpg

Stavby jsou pravidelné, mají přímé a čisté linie, často mohutná sloupořadí a trojúhelníkové štíty a poměrně střídmou výzdobu, takže působí strohou vznešeností a mohutností. Staví se především paláce (např. pařížský Louvre nebo Černínský palác v Praze) a veřejné budovy (Stavovské divadlo v Praze). Od druhé poloviny 19. století se ve schematickém neoklasicistním slohu staví celé obytné čtvrti velkých měst (velká část Paříže, Vídně, Budapešti, centrum Brna a většiny českých měst.

Jiným typickým příkladem klasicistní architektury jsou francouzské parky a zahrady s přísně geometrickým plánem, symetrickým systémem cest, altánů a alejí, kde jsou keře a stromy sestříhány do geometrických tvarů. (U nás Lednice)

Malířství V první fázi si umělci často volí témata z klasického starověku. Od Francouzské revoluce i vážná a hrdinská témata ze současnosti – revoluce dala podnět k zobrazování hrdinských námětů. Vedoucím umělcem byl J.L. David – oficiální umělec revoluční vlády, navrhoval i kostými a kulisy pro propagandistické slavnosti.

Jacques-Louis David Maratova smrt Marat zavražděn fanatickou mladou ženou ve vaně – namalován jako mučedník. Malíř se držel podrobností z policejního záznamu. Studoval řecké a římské sochařství a naučil se kreslit svaly lidského těla. Naučil se také vynechávat detailů, které nejsou podstatné pro dosažení účinku. – žádné nesourodé barvy a složité perspektivná zkratky.

https://khanovaskola https://khanovaskola.cz/video/42/314/1675-david-liktori-prinasejici-brutovi-mrtvoly-jeho-synu-1789

Francisco Goya Jeho Skupinka na balkóně je dokladem, že se na rozdíl od Davida nezřekl mistrovství ve prospěch klasické vznešenosti.

Vynikl v portrétech – realistické zobrazení – odhalení veškeré samolibosti, hrabivosti a prázdnoty. Král Ferdinand VII. 1814 (olej na plátně, Prado, Madrid)

Goya prosazoval svou nezávislost na konvencích minulosti. Tvořil mnoho leptů – nová technika akvatinta – leptání linií i stínů. Nejsou ilustracemi biblických či historických příběhů. Některé jsou obžalobou hlouposti, krutosti a zpátečnictví. Jiné znázorňují jeho noční můry.

https://khanovaskola https://khanovaskola.cz/video/41/231/554-goya-saturn-pozirajici-sveho-syna-1821-23

 J. A. D. Ingres   absolutní přesnost = kresba dle modelu Někteří součastníci pokládali za nesnesitelné Žena po koupeli 1808

J.A.D.Ingres Pramen

Rokoko Následuje / spoluprobíhá s klsicismem a od klasicismu do značné míry odvrací. Francois Boucher Diana po koupeli Jean-Honoré Fragonard Šťastné náhody houpačky

https://khanovaskola https://khanovaskola.cz/video/42/313/365-jean-honore-fragonard-houpacka-1767 https://khanovaskola.cz/video/42/313/1815-francois-boucher-venuse-utesujici-milacka-1751

Zdroje: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Louvre_2007_02_24_c.jpg https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cern%C3%ADnsk%C3%BD_pal%C3%A1c https://cs.wikipedia.org/wiki/Stavovsk%C3%A9_divadlo http://www.vylety-zabava.cz/tipy-na-vylet/jizni-morava/661-od-zamku-lednice-na-januv-hrad-s-plavbou-na-lodickach https://br.wikipedia.org/wiki/Restr:Goya_maya_balcon.jpg http://www.wikiwand.com/cs/%C5%A0pan%C4%9Blsko_v_19._a_na_po%C4%8D%C3%A1tku_20._stolet%C3%AD http://oldm.cz/2015/04/workshop-francisco-de-goya-a-jeho-techniky-leptu/